به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، سال ها قبل موضوع هزینه فاقد سند در زمان احمدی نژاد در شهرداری تهران مطرح شد.

تحقیقاتی در این زمینه در شهرداری انجام شد و در نهایت مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به فارس گفت که هزینه فاقد سندی در شهرداری تهران وجود نداشته است.

بعد از مدتی از سوی حسن بیادی نائب رئیس فعلی شورا موضوع هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند در دوره قالیباف شهردار فعلی اعلام شد.

بیادی گفت: در دوره آقای قالیباف ایراداتی هم داریم و مثلا از حدود ده هزار میلیارد بودجه سال ۹۱ یک هزار میلیارد تومان هزینه فاقد بیرون می آید. بر فرض اینکه برنامه نیاورند و سندی هم که قابل قبول باشد ارائه نکنند باز هم تقریباً ده درصد اشکال در کار می شود.

بیادی در تشریح آنچه اطلاع شورا از هزینه های فاقد عنوان می شود، گفت: مثلا در مورد پیاده راه میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا در ابتدا موافق بودیم به شرطی که برای آن خیابان و نیازهای آن جایگزین ایجاد شود. مثلا می توانستند در یکی از خیابانهای موازی املاک را خریداری و آن را تعریض کنند چرا که هم فرسوده بود و جای کار هم داشت و هزینه زیادی هم تحمیل نمی کرد اما این کار را نکردند. البته باید کمیسیون عمران نظر می داد.

بیادی که دیگر در شورای چهارم نیست گفت: پروژه میدان امام حسین و خیابان ۱۷ شهریور کار قشنگی بود اما بدون برنامه و بدون هماهنگی با شورا انجام شد و به همین دلیل بد جلوه کرد. اگر آن را کامل و بدون کم و کاست به شورا می آوردند قطعا خیلی بهتر می توانست انجام شود اما به حرف شورا گوش نکردند.

وی بلافاصله تعریف خودش از هزینه های فاقد سند را مطرح کرده و می افزاید: آنچه به عنوان هزینه های فاقد سند در این پروژه اعلام شده اتفاقا سند دارد اما بدون برنامه است. همه این موارد در تفریغ بودجه مشخص می شود.

وی تاکید کردکه اگر شهرداران ترس و ابایی از داشتن چنین هزینه های فاقد سندی در عملکردشان ندارند به دلیل ضعف قانون، روشن نبودن اختیارات اعضای شورای شهر و روشن نبودن مداخله ی دستگاه قضایی است.

نائب رئیس فعلی شورای شهر گفت: اگر این موارد به شورا نیامده است و سند و یا برنامه از شورا ندارد از سر بی تدبیری مسئولین ذیربط بوده است. دلیل ندارد وقتی شورا مجوز کاری را نمی دهند، آن کار را انجام دهند و اگر انجام دادیم باید به فکر عواقب آن هم باشیم. اگرچه در بسیاری از موارد بخاطر عدم بهم ریختگی در امور اجرایی اعضای شورای شهر همکاری کرده اند.

این در حالی است که به طور کلی مهدی چمران هزینه فاقد سند در شهرداری تهران را رد می کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با رد ادعای وجود هزینه های فاقد سند در شهرداری تهران گفت: در مجموع ۱۹۰ میلیارد تومان برای اصلاح وجود دارد که یخش زیادی از آن هم دستورالعمل و اجازه شورای اسلامی شهر را داشته است، مانند پرداخت بدهی پیمانکاران که این بدهی ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اصولا موضوع فاقد سند در هیچ بودجه ای نمی تواند باشد گفت: این اشتباهی است که سال های گذشته هم می شد و ما می گفتیم که که این ها فاقد سند نیست بلکه فاقد برنامه یا جابه جایی است.

وی افزود: اگر بودجه ای فاقد سند باشد اصلا نمی توانند آن را جمع کنند و ببینند که چقدر می شود و آن را محاسبه کنند.

چمران خاطر نشان کرد: در دو جلسه گذشته شورا این موضوع مطرح شد ؛ سال گذشته نیز برای این که این موضوع حل شود و وجود نداشته باشد مانند همه سال ها به شورا ارائه شد که این جا به جایی ها تصویب شود، اما مدارک این جا به جایی ها متاسفانه ارائه نشده بود و با توجه به این که ۲۶ اسفند بود فرصت ارائه نیز وجود نداشت.

وی افزود: ما تاکید داشتیم که باید مدارک ارائه شود یا برخی از آن ها که تهاتر و بدون مستندات بوده که البته مستندات دارد اما ارائه نشده ارائه شود که دوستان شهرداری گفتند بلافاصله ارائه می دهیم.

چمران تصریح کرد: با توجه به این که اصلاح بودجه در سال ۹۱ پایان یافته، معنایی نداشت تا دوباره بودجه سال ۹۱ را اصلاح کنیم بنابراین مدارک و اسنادی که دارند را در تفریغ بودجه می آورند و موضوع قابل حل است.

وی خاطر نشان کرد: این که چقدر انحراف از بودجه بوده یا جابه جایی وجود داشته است در تفریغ بودجه مشخص می شود.

بعد از کشمکشی که بین برخی از اعضای شورای شهر رخ داد طلایی پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای بررسی این موضوع را داد.

مرتضی طلایی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این موضوع گفت: برخی در شورای شهر مدعی هستند که فاقد عمل شده و برخی دیگر در شهرداری این قضیه را رد می کنند، پیشنهاد من این است کمیته ای سه نفره از شورای شهر با زمان بندی حد اکثر دو هفته ای برای بررسی این مساله تعیین شود و تا پایان بررسی دیگر در این خصوص صحبتی به میان نیاید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: برای من به عنوان عضو شورای شهر غیر قابل قبول است که خود را متهم کنم که در انجام وظیفه قانونی ام کوتاهی کردم، ما خودمان هم زیر سوال هستیم و باید معلوم شود که آیا به خاطر کوتاهی ما در شهرداری تخلفی صورت گرفته است یا خیر.

طلایی با بیان این که بعد از پایان بررسی فاقد بودن یا نبودن این هزینه ها در صحن شورا اعلام شود تا اگر این هزینه ها فاقد نیست سفره این بحث جمع شود، گفت: با عرض معذرت این جانب علاقه مند هستم که در این کمیته سه نفره حضور داشته باشم تا این موضوع برای خودم هم روشن شود.

البته معاون شهردار تهران معتقد است که تمامی مستندات هزینه ها در شهرداری موجود است و حتما آنها را ارائه می کند.

حسین محمد پور زرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران با تاکید بر این که مستندات این هزینه ها موجود است و ما آن را به شورا ارائه خواهیم کرد، گفت: اجازه دهیم تفریغ بودجه شهرداری توسط حسابرس شورا که بسیار دقیق و موشکافانه حسابرسی می کند انجام شود ؛ ما نیز به شما قول می دهیم تمامی مستندات را ارائه کنیم و تفریغ بودجه با ارائه تمامی مدارک قبل از اتمام این دوره شورا به پایان رسد.

وی افزود: ما روزه داریم و باید متوجه باشیم که چه چیزی را در حین روزه داری به زبان می آوریم، باید حرفی بزنیم که مستند و قانونی باشد، اجازه دهیم حسابرس بررسی کند تا ببینیم فاقد است یا نیست.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه شهرداری آماده است و هر زمان که اعلام کنید آن را به شورای شهر ارائه خواهیم کرد.

  هر از چند گاهی برخی از اعضای شورای شهر موضوع هزینه های فاقد را مطرح می کند و بعد هم موضوع را ترک می کنند و فقط تنش های ایجاد می شود. بهتر است کمیته ای تشکیل تا ابهامات این موضوع برطرف شود.