به گزارش پارس ، حبیب کاوش - سخنگوی شورای صنفی نمایش - در گفت و گو با ایسنا، درباره ی مصوبات جلسه دوشنبه ظهر (۱۳ خردادماه) این شورا بیان کرد: متاسفانه ما اکنون در اکران شاهد آشفتگی هستیم که این موضع در جلسه ی اخیر شورای صنفی نمایش به بحث گذاشته شد.

وی توضیح داد: ما اکنون با چند مشکل به صورت توامان روبرو هستیم. اولین مشکل مان دیجیتالی شدن نمایش بعضی از سینماهاست که نه کیفیت مناسبی دارد و نه گویا برنامه ویژه ای برای آن پیش بنی شده است تا ما حداقل بدانیم کدام سینماها قابلیت اکران دیجیتالی را دارند.

کاوش مشکل تهیه پوزیتیو برای چاپ کپی فیلم ها را یکی دیگر از مشکلات اساسی امروز تهیه کنندگان دانست و در این باره بیان کرد: متاسفانه حواله پوزیتیو برای فیلم های در آستانه اکران از سوی وزارت ارشاد به موقع صادر نمی شود. در این بخش با این مشکل نیز مواجه ایم که بنیاد سینمایی فارابی هم می خواهد مدیریت مضاعف و البته بی قاعده، بی برنامه و بدون توجیه مناسبی را روی اعطای پوزیتیو به تهیه کنندگان اعمال کنند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین با اشاره به مشکلاتی در صدور پروانه نمایش مخصوص اکران فیلم در سینماها توسط سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: تمام این مواردی که به آن ها اشاره کردم، باعث شده که شاهد اخلال در امر نمایش و اکران سینماها باشیم و نتوانیم این آشفتگی را مدیریت کنیم؛ به طوری که این هفته نمی توانیم هیچ فیلم جدیدی را در گروه قدس، عصر جدید و آفریقا روی پرده ببریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه دار بودن این وضعیت تاکید کرد: فعلا این سه سرگروهی که نام بردم می توانند یک هفته به صورت آزاد فیلمی را اکران کنند، اما حکم کرده ایم که فیلم هایی که قراردادشان برای اکران ثبت شده است به هر طریقی تا هفته ی آینده وضعیت پوزیتیوشان را مشخص کنند.

کاوش افزود: طبق قراردادهای ثبت شده در شورای صنفی نمایش، از چهارشنبه هفته آینده (۲۲خردادماه) ، « بی تابی بیتا» در گروه قدس، فیلم « خودزنی» در گروه عصر جدید و فیلم « گذشته» در گروه آفریقا روی پرده می رود. همچنین در جلسه ی امروز قرارداد فیلم « زبان مادری» برای اکران پس از « تلفن همراه رئیس جمهور» در گروه آزادی ثبت شد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره ی امکان آماده شدن نسخه های فیلم « گذشته» اصغر فرهادی تا هفته آینده گفت: در هر صورت اگر این فیلم بتواند حواله ی پوزیتیو را از وزارت ارشاد دریافت کند، از گیر فارابی برای اختصاص پوزیتیوها رد شود و پروانه نمایش اکران آن در سینماها نیز صادر شود، می تواند از هفته ی آینده در گروه آفریقا روی پرده برود.