به گزارش پارس نیوز، 

طیبه سیاوشی شاه عنایتی  از بکارگیری کودکان در حوزه پسماند توسط پیمانکاران شهرداری انتقاد کرد و گفت: پیمانکاران حق بکارگیری کودکان را نداشته و باید با آنها به صورت جدی برخورد کرد در واقع کارت هایی از سوی پیمانکاران به کودکان ارائه می شود که بر اساس آن بخشی از درآمد کار متعلق به پیمانکاران و بخشی نیز متعلق به کودکان است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اغلب کودکان فعال در حوزه جمع آوری پسماند از اتباع غیرمجاز افغان هستند، تصریح کرد: عده ای در مرزها کودکان 11 تا 12 ساله را تحویل گرفته و از آنها در مراکز بازیافت استفاده می کنند.

وی با یادآوری زندگی صدها نفر زباله گرد در گود محمودآباد و کهریزک، گفت: این افراد در وضعیت نامناسب بهداشتی زندگی می کنند و در واقع نبود سیستم صحیح و کارآمد بازیافت در پایتخت افزایش فعالیت زباله گردها را به دنبال داشته است و تا زمانی که وضعیت بازیافت زباله اصلاح نشود همچنان با معضل زباله گردی روبرو خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به اینکه بسیاری از کودکان و افراد فعال در حوزه جمع آوری زباله مبتلا به اچ آوی وی مثبت هستند، ادامه داد: کار کودکان در سر چهارراه ها را می توان بهترین شکل از کار آنها دانست و شکل فجیع تر و دردناک کار کودکان را باید در زباله گردی و مراکز بازیافت زباله مشاهده کرد زیرا گزارشات بسیار وحشتناکی از نحوه کار این کودکان ارائه می شود.

سیاوشی شاه عنایتی با یادآوری اینکه بارها وضعیت ساماندهی کودکان کار را از سوی دستگاه های متولی پیگیری کرده ایم، افزود: اقدامات انجام شده جهت جمع آوری و ساماندهی کودکان کار تاکنون تاثیر مناسبی در بهبود وضعیت آنها نداشته است و حتی مشکلاتی را نیز برای آنها به همراه داشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود غیرقانونی کودکان اتباع افغان به کشور باید مسدود کردن مرزها به درستی انجام شود، ادامه داد: اتباع غیرقانونی در کشور باید شناسایی و اخراج شوند.

عضو مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه امکان حذف کار کودک نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: کودکان ارزان ترین نیروی کار بوده و به نوعی برای تامین معیشت خانواده به این سوء استفاده اقتصادی تن داده اند؛ البته کار کودک مشکلی جهانی است و اغلب کشورهای دنیا برای حل و حذف آن الگوهایی اارائه کرده و نیاز است ما نیز الگوی بومی تعریف کنیم تا بتوان آسیب های این حوزه را کنترل و مدیریت کرد در این رابطه نباید هیچ تمائزی میان کودکان کار اتباع و ایران قائل شد./

پایان پیام