به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بزرگ ترین نقش برجسته ی کشور با ۱۲ متر ارتفاع و ۱۸ متر پهنا، بعد از آسیب هایی که از سال های دور با آن ها دست و پنجه نرم می کند، برخلاف قول هایی که از حدود سه سال پیش اداره ی میراث فرهنگی شهرری داد، اما حالا شنیده می شود که بخش زیادی از آن از بین رفته است.

یک کارشناس حوزه ی میراث فرهنگی درباره ی وضعیت کنونی این کتیبه ی تاریخی به نظر می رسد چند بیت شعر حک شده روی آن به خط « میرزا غلامرضا اصفهانی» متعلق است، به خبرنگار ایسنا گفت: تنها قطعه از آخرین نقش برجسته ی دوره ی فتحعلی شاه قاجار در کارخانه ی سیمان ری، در شرایط حفاظتی بدی قرار دارد و هر روز به نابودی نزدیک تر می شود.

مجدالدین رحیمی درباره ی قرار گرفتن این نقش برجسته در کارخانه ی سیمان ری توضیح داد: این نقش برجسته که نشان دهنده ی شکار شیر توسط فتحعلی شاه قاجار است، در اوایل انقلاب به دلایلی توسط مسوولان این کارخانه تخریب شد و در مرحله ی نخست تخریب، حدود ۵۰ درصد اثر از جای خود کنده و تکه تکه شد. پس از مدتی، حدود ۱۰ درصد نمای سطح اثر که چند کتیبه به خط نستعلیق و یک بخش از دم شیر شکارشده در آن مشخص است، در ساختمان متروکه ی کارخانه ی سیمان ری پیدا شد.

به گزارش ایسنا، از خردادماه ۱۳۸۸ هشدارهای زیادی درباره ی لزوم رسیدگی به وضعیت این اثر تاریخی توسط دوست داران، کارشناسان و فعالان حوزه ی میراث فرهنگی داده شد؛ اما اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری به عنوان متولی این اثر تاریخی کاری نکرد.

۳۰ خردادماه ۱۳۸۸ مدیر اداره ی میراث فرهنگی شهر ری از آغاز بررسی تکه ی باقی مانده از نقش برجسته ی « شکار شیر فتحعلی شاه» در کارخانه ی سیمان ری با هدف جابه جایی از این منطقه توسط یک گروه مرمتگر خبر داد تا با آسیب شناسی اثر، یک سکو در منطقه ای مناسب برای قرار دادن آن ایجاد شود تا جنبه ی حفاظتی این قطعه سنگ رعایت شود و حتا ۹ ماه بعد، از گرفتن موافقت مالک کارخانه برای انتقال تکه ی باقی مانده از کتیبه ی شکار شیر فتحعلی شاه از کارخانه ی سیمان ری خبر داده شد، با این وجود اعلام شد که هنوز جای مناسب برای انتقال این نقش برجسته پیدا نشده است.

حالا باید دید که در مدت سه سال گذشته، بالاخره مکانی مناسب برای انتقال این نقش برجسته پیدا شده است؟ شاید هم پیش از این باید دید که آیا هنوز از نقش برجسته ی شکار شیر چیزی باقی مانده است؟