مهران قربانی مدیر کل دفتر ایمنی راه ها و حریم سازمان راهداری کشور درگفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص علل مختلف افزایش تلفات جاده ای اظهار داشت: حدود 25 تا 30 درصد تصادفات به نا ایمن بودن جاده ها مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه جاده‌، خودرو و نیروی انسانی از عوامل اصلی تصادفات است تصریح کرد: برای کاهش تصادفات باید نکاتی همچون مدیریت ایمنی، امنیت راهها، تولید خودرو مناسب و آموزش همگانی مد نظر قرار گیرد .

قربانی تصریح کرد:به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی جامع نمی توان به طور دقیق سهم عوامل موثر در بروز تصادفات را تجزیه و تحلیل کرد و برخی آماری که در این خصوص ارائه می شود بر اساس حدس و گمان است.

بر اساس این گزارش امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت : خودروهای تولیدی کشور دارای استانداردهایی هستند و مقرر شد این استانداردها  افزایش یابند ؛در طراحی خودرو هم ما ایمنی اکتیو داریم و اینکه خودروها به مصرف کننده تحمیل می شود صحیح نیست.

قناتی افزود: یک سری استانداردهای متوسط هم داریم که در همه خودروها اجرایی می شودو اگر بهترین خودروها هم  تولید شود اما راننده خواب آلود و بی دقت باشد، در ممانعت از بروز تصادفات تاثیری ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به طرح الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید گفت : ما قبول کردیم اگر خودرو ها طی یکسال نتوانند به استاندارد لازم برسند، باید از چرخه تولید خارج شوند.

بر اساس این گزارش هادی هاشمی کارشناس حمل ونقل و ترافیک نیز با اشاره به آماربالای تلفات انسانی در تصادفات جاده ای اظهار داشت: در کشور ما به ازای هر 100کیلومتر ما 5.8 کیلومتر جاده موجود است  و این امر نامطلوب است چراکه در ژاپن به ازای هر 100 کیلومتر بالای 68 کیلومتر و در آلمان بالای 70 کیلومتر جاده وجود دارد.

وی با بیان اینکه راههای ما از نظر ایمنی مشکل دارد گفت:در دنیا 6 درصد ارزش راهها برای نگهداری آنها اختصاص می یابد اما در کشور ما تنها نیم درصد برای این امر هزینه می شود.

 

این کارشناس حمل و نقل اظهار داشت: نبود بانک اطلاعاتی  در تلفات جاده ای که مشخص کننده سهم عوامل مختلف در بروز حادثه است ، از دیگر نقایص  کشور ما به شمار می رود.

وی با اشاره به نقش خودروی نا ایمن در تصادفات جاده ای گفت:در کشور بیشتر خودروها دارای سه ستاره کیفی هستند  و مردم مجبور به خرید همین خودروهای بی کیفیت هستند.