آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی در آستانه حلول ماه محرم، فرارسیدن ماه حزن اهل بیت(ع) و شیعیان را تسلیت گفت و تصریح کرد: واقعه عاشورا و حرکت اباعبدالله در این مسیر از جهات مختلف قابل تامل و بررسی است و همه ما وظیفه داریم که به روشنتر شدن ابعاد و وجوه مختلف این حادثه عظیم کمک کنیم.

واقعه عاشورا نیازمند تحقیق عمیق و بازخوانی است
رئیس قوه قضاییه، بررسی اصل واقعه و پیامهای آن و همچنین ابلاغ و اجرای پیامهای حادثه عاشورا را سه امر ضروری برای جامعه و نسل امروز ما دانست و افزود: فهم حوادث و عمل انسانی همانند فهم متون است که این یک بحث فلسفی و هرمنوتیک به شمار می رود. در فهم یک متن ممکن است بدلیل اختلاف در پیش فرض ها، تفسیرهای مختلفی پدید آید. این اتفاق درباره حادثه مهمی نظیر حادثه عاشورا نیز رخ می دهد و بر همین مبنا فهم این حادثه و پیامهای آن نیازمند تحقیقات عمیق است و باید آن را مانند یک متن، بازخوانی کنیم.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مورخین، مجتهدین، فیلسوفان و متکلمان باید به فهم دقیق ابعاد گوناگون حادثه عاشورا کمک کنند، اظهار کرد: نکته بعدی، فهم پیامهای عاشورا است. این حادثه پیامهای عظیم و متعددی داشته و خواهد داشت. خون جوشان این قیام عظیم ممکن است هر روز پیامی نو داشته باشد. بنابراین همان گونه که فقها در بهره گیری از متون روایی و فقهی و فهم آن با تمام مقدمات اصولی، فلسفی و کلامی تلاش می کنند، در خصوص واقعه عاشورا نیز باید چنین نگاه مجتهدانه ای نسبت به فهم پیامهای آن وجود داشته باشد.
رئیس قوه قضاییه افزود: حرکات و سکنات سخنان امام علیه السلام در این مسیر به وضوح معنادار بوده است. خطبه های امام علیه السلام در مراحل مختلف قبل از روز عاشورا و به خصوص در روز عاشورا، اقامه نماز اول وقت در شدیدترین وضعیت، خضاب محاسن به خون مبارکشان، نحوه مواجهه با حربن یزید ریاحی، واکنش های ایشان در زمان شهادت عزیزان و همراهان از جمله فرزند شیر خواره شان و بسیاری موارد دیگر در جریان حادثه عاشورا واجد پیامهای بلند و عمیقی است که لازم است اهل فن و محققان برای فهم این پیامها دست به دست هم دهند تا یک کار مجتهدانه و دقیق در این زمینه انجام شود.
در رساندن پیام عاشورا، از ابزارهای جدید نیز باید استفاده کرد
آیت الله آملی لاریجانی ابلاغ پیامهای عاشورا را یکی دیگر از ضروریات دانست و خاطر نشان کرد: ابلاغ این پیامها کاری است که خطبا، علما، مداحان در طول تاریخ و بالاتر از همه آنان خود ائمه معصومین(ع) در زمان خود، پس از واقعه عاشورا انجام داده اند. ائمه اطهار(ع) روایات بسیاری درباره بکاء بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان دارند و خود اقدام به برگزاری مجالس ذکر مصیبت می کردند. همه این اقدامات، طرق ابلاغ پیامهای عاشورا بوده است اما رساندن پیام این حادثه بزرگ در عصر حاضر، کار دشواری است زیرا امروز جوانان، مردان و زنان ما  از طریق ابزارهای گوناگون در معرض شدیدترین بمباران های تبلیغاتی سوء هستند و این وظیفه همه ما است که علاوه بر روش های معمول و تاریخی، با استفاده از همین ابزارهای نو، پیامهای عاشورا را ابلاغ کنیم.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: خطبا و مداحان وظیفه بسیار سنگینی درباره ابلاغ پیامهای عاشورا بر عهده دارند و بر این اساس باید متانت و صحت اقوال را در منابر خود رعایت و از بیان سخنان غیر معتبر و بی اساس درباره حادثه عظیم عاشورا به شدت خودداری کنند.
نحوه مداحی ها و سخنرانی ها مطابق با روح تبلیغات اسلامی باشد
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مجالس عزاداری باید توام با بیان بینات حادثه عاشورا باشد، بر لزوم تطبیق نحوه مداحی ها و سخنرانی ها با اصول اساسی و روح تبلیغات اسلامی و قرآنی تاکید کرد و گفت: سومین نکته مهم در خصوص مواجهه ما با حادثه عاشورا، نحوه اجرای پیامهای عظیم این واقعه است. خوشبختانه در جمهوری اسلامی، بسترهای فوق العاده مناسب و آماده ای برای اجرای این پیامها وجود دارد. همین که پدران و مادران، فرزندان خود را به مجالس عزای حسینی می برند و در محرم و صفر می بینیم که بسیاری از افراد با وجود ظاهری که گمان نمی رود اهل عزاداری و تعظیم شعائر باشند در محافل عزاداری حضور می یابند و بر مصائب اباعبدالله الحسین(ع) می گریند به این معناست که محبت اهل بیت در وجود آحاد مردم ریشه دارد و در این ایام خاص بروز و ظهور می یابد. باید از این بستر و استعداد خاص برای تبلور پیامهای عاشورا و اجرای آنها استفاده شود؛ گرچه معتقدیم که پیامهای این حادثه بزرگ، جهانی است.
رئیس قوه قضاییه، ایثار، شجاعت و اخلاص در راه حق تعالی را از بیّنات و امور واضحه حادثه عاشورا دانست و با تاکید بر لزوم بیان و اجرای صحیح این ارزش های والا تصریح کرد: در میان اهل بیت(ع) برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خصایصی ذکر شده است. گرچه ائمه معصومین (ع) «کُلّهُم نورٌ واحِد» هستند اما وقتی ویژگی هایی برای یک امام ذکر می شود به این معناست که این ویژگی ها در عصر و زمانه آن امام، ظهور یافته است. در مورد امام حسین(ع) وقتی اخلاص در عمل با شهادت عملی توام می شود، این خصیصه مهم ظهور می یابد و در همه هستی وضعیتی رخ می دهد که گفته شده است تمام عوالم بر مظلومیت حضرت سیدالشهدا(ع) گریسته اند.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شکافتن ابعاد مختلف حادثه عاشورا و ابلاغ و اجرای پیامهای آن موجب ارتقای روحی و تکامل انسان می شود، ابراز محبت به اهل بیت(ع) را دارویی شفا بخش توصیف کرد و گفت: امیدواریم نسبت به بهره مندی از معارف و معنویات ماه محرم غفلت نورزیم و از همه مواهب معنوی این ماه بهره مند شویم.
خشونت ها علیه مسلمانان میانمار مصداق بارز نسل کشی و جنایت علیه بشریت است
رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش خشونت ها علیه مسلمانان میانمار، ضمن محکوم کردن این حوادث تصریح کرد: فجایع دلخراشی در میانمار رخ می دهد که قلب هر انسان را جریحه دار می کند. این جنایات با حمایت فردی رخ می دهد که جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است و انسان با مشاهده چنین حوادثی از نحوه ارزیابی مجامع بین المللی برای اعطای این قبیل جوایز متاسف می شود.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه همین مجامع بین المللی در حال حاضر سکوت کرده اند، افزود: وقتی می بینیم با وجود همه ادعاهای حقوق بشری که گوش جهان را کر کرده است، چگونه پیر، جوان، زن و کودک این چنین در گوشه ای از جهان تحت شدیدترین برخوردهای غیر انسانی  قرار دارند، متحیر می شویم.
رئیس قوه قضاییه، اقدامات علیه مسلمانان میانمار را مصداق بارز نسل کشی و جنایت علیه بشریت دانست و خاطر نشان کرد: مجامع بین المللی در برابر گروگانگیری چند نفر در یک کشور، بدترین و شدیدترین تحریم ها را وضع می کنند اما در قبال چنین خشونت های بی پایانی به یک «ابراز تاسف ساده» بسنده می کنند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت انجام وظیفه سازمان همکاری های اسلامی در قبال این جنایات و درخواست از دولت و وزارت امورخارجه کشورمان برای ایجاد تحرک در بین کشورهای عضو این سازمان جهت جلوگیری از ادامه فجایع اخیر در میانمار، به دادستان کل کشور و دبیر ستاد حقوق بشر دستور داد که با کمک وزارت امورخارجه، کارگروهی ویژه متشکل از حقوقدانان برای بررسی راهکارهایی برای اقدام عملی هم در سطح کشورهای اسلامی و هم در سطح مجامع بین المللی جهت حمایت از مسلمانان میانمار و جلوگیری از گسترش خشونت علیه آنان تشکیل دهند.
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز بالاترین ندا و استغاثه «یا للمسلمین» در میانمار به گوش می رسد و همه افراد، سازمان ها و نهادهای مربوطه وظیفه دارند که به این استمداد در حد وسعشان پاسخ دهند.
با جمع شدن فتنه داعش، برخی به دنبال ایجاد فتنه ای جدید در منطقه هستند
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک پیشرفت های جدید در جبهه های مقاومت در سوریه و عراق و ابراز امیدواری نسبت به برچیده شدن کامل بساط داعش در آینده ای نه چندان دور، اظهار کرد: یک گروهک تروریستی که با امکانات برخی کشورهای منطقه در حال تبدیل شدن به جای پایی جدید برای کشورهای سلطه و صهیونیست ها و پدید آمدن یک غده سرطانی دیگر در منطقه بود، خوشبختانه با کمک نیروهای مردمی و مسلح عراق و سوریه و همچنین حمایت های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در معرض نابودی کامل است.
رئیس قوه قضاییه افزود: آمریکا مدعی بود که نابودی داعش در عراق به بیست سال مبارزه نیاز دارد اما می بینیم که امروز در کمتر از دوسال چگونه نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق و سوریه بساط داعش را جمع کرده اند. حال که برخی حکام فاسد منطقه، سرمایه گذاری های میلیاردی خود را بر باد رفته و رویاهای خود را رو به زوال می بینند، به دنبال فتنه های جدید هستند، اما باید بدانند که هر فتنه ای همانند فتنه داعش جمع خواهد شد و جمهوری اسلامی هم برای صیانت از امنیت خود و هم حمایت از کرامت و امنیت کشورهای مسلمان منطقه در حد توان عمل خواهد کرد و ساکت نخواهد ماند.
باید از رویدادهای اخیر برای رفتارهای آینده با آمریکا عبرت بگیریم
آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تلاش های آمریکا برای نقض برجام تصریح کرد: متاسفانه دولت آمریکا با وجود وعده های اولیه، مسیر مخرب و خطرناکی را در پیش گرفته است. آمریکا می خواهد با هزینه جمهوری اسلامی از برجام خارج شود و به همین دلیل اخیرا به سراغ آقای آمانو رفته و بر همین اساس بحث بازرسی مراکز نظامی مطرح شده است؛ بحثی که در هیچ یک از اسناد اعم از برجام یا پروتکل ها به آن اشاره ای نشده و هیچ وجهی ندارد.
رئیس قوه قضاییه گفت: خوشبختانه مسئولان جمهوری اسلامی چه در نیروهای مسلح و چه در وزارت امورخارجه یک صدا و با قاطعیت به این زیاده خواهی ها پاسخ داده اند. لازم است از مقام معظم رهبری نیز که همانند همیشه در قبال سیاست های آمریکا و اذناب آن مواضع قاطع، محکم و مستدلی داشتند تشکر کنیم. ایشان دائما در طول مذاکرات نیز می فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز بیش از هر زمان دیگری آن دست چدنی داخل دستکش مخملی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کردند آشکار شده است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی وظایف برجامی خود را انجام داده و مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است اما آمریکا از ابتدا بد عهدی کرد، بر لزوم عبرت گرفتن از این رویدادها برای رفتارهای آینده در قبال آمریکا تاکید کرد و گفت: امیدواریم که با صلابت و حضور مردم و همچنین توجه مسئولان، آمریکا بفهمد که هر اقدامی علیه این توافق با عکس العمل قاطع جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و به آمریکا نیز توصیه می کنیم که در سیاست های سلطه گرانه و عهدشکنانه خود تجدیدنظر کند.
بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.