پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مانی هدایت- فهرست اسامی تعداد 378 هزار و 706 نفر پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال 96 دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی از ساعت 20:15 شب 24 شهریورماه 96 روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت اما این نتایج خلاف چیزی بود که آزمون دهندگان انتظار داشتند.

باز هم نتایج کنکور اعلام شد و باز هم معترضان در خیابان کریم خان زند و مقابل ساختمان سازمان سنجش جمع شدند تا اعتراض خود را به نحوه اعلام نتایج اعلام کنند. در پی تجمع برخی از معترضان به نتایج آزمون سراسری 96، مسوولان سازمان سنجش از رفع ابهامات با ارائه کارنامه داوطلبان خبر دادند.

این نخستین‌باری نیست که اعلام نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها در کشور باعث تجمع دانشجویان در مقابل سازمان سنجش می‌شود، با این وجود هر سال پس از برگزاری آزمون باید شاهد این اتفاق باشیم. البته بعد از این اعتراضات دکتر ابراهیم خدایی رییس این سازمان با تاکید بر این‌که بسیاری از ابهامات داوطلبان پس از انتشار کارنامه علمی نتایج رفع خواهد شد، گفته است: «داوطلبان از 28 شهریور تا 20 مهر ماه فرصت دارند درخواست‌ها و اعتراض‌های خود را به نتایج کنکور 96 از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش اعلام کنند.»

اعتراض به آزمون از سوی دانشجویان امری کاملاً عادی است. مسلماً آزمون سراسری که مهم ترین آزمون در کشور است، همیشه اعلام نتایج آن همراه با یکسری اعتراضات مواجه می‌شود که بخشی از اعتراضات امروز داوطلبان در ارتباط با عدم قبولی آنها در آزمون و همچنین عدم رضایت از رتبه کسب‌شده بود.

داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین معترضان دیروز در سازمان سنجش بودند که آنها به ظرفیت‌های ثابت این گروه‌های آزمایشی و از طرف دیگر داوطلبان اعتراض داشتند، با توجه به قانون ششم توسعه و افزایش ظرفیت پنج درصدی که از امسال اجرایی شده، 5‌ درصد از ظرفیت آزاد پذیرش در علوم تجربی کاهش یافت که به این موضوع اعتراض داشتند.

بخشی دیگر از اعتراضات داوطلبان در سازمان سنجش اعتراضات عادی به اعلام نتایج بوده که همواره اتفاق می‌افتد که بیشتر آنها در قالب درخواست از سوی داوطلبان بود که این درخواست‌ها در سازمان سنجش بررسی می‌شوند. اینکه هر سال این اتفاق می افتد امری عادی شده اما اینکه بعد از اعلام نتایج، این نتایج را که با کارنامه شخص داوطلب متفاوت است نمی‌توان امری عادی دانست.

اینکه رتبه داوطلب و محلی که می‌تواند رشته تحصیل‌اش را بخواند تطابق نداشته باشد امری عادی نیست بلکه نقصی در سیستم سازمان سنجش است که از سال‌ها قبل این موضوع نه تنها رفع نشده بلکه در زمان اعتراض داوطلبان، بعضاً با آنها برخورد هم می‌شود.  البته داوطلبانی که به نتیجه آزمون خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی faq.azmoon.org اعتراض خود را ثبت کنند یا با شماره تلفن 4743 تماس بگیرند.  

 تجمع دیروز داوطلبان در مقابل ساختمان سازمان سنجش، البته پیش از دخالت جدی پلیس و بدون هیچ‌گونه درگیری به اتمام رسید. با این حال به نظر می‌رسد پس از انتشار جزییات کارنامه داوطلبان، آتش این اعتراض تا حدود زیادی بخوابد. اتفاقی که در سال‌های پیش هم تکرار می‌شد و هربار در زمان برگزاری کنکور و زمان اعلام نتایج آن، موج جدیدی از معترضان به لو رفتن سؤال‌های کنکور هرسال و البته جاماندگان این رقابت، به اعتراض مقابل سازمان سنجش کشیده می‌شود و هربار هم ماجرا پس از چند ساعت پایان می‌یابد.

به نظر می‌رسد این بار هم این اتفاق افتاده و جاماندگان و پشت کنکوری‌های معترض، باید خود را برای حضور جدی‌تر در رقابت سال آینده یا کنارکشیدن از ماراتن کنکور برای ورود به رشته و دانشگاه دلخواه آماده کنند.