مهران زمان‌زاده در ارتباط با کمبود ویتامین D اظهار داشت: متأسفانه کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند باعث تضعیف عملکرد ریه شده و سیستم ایمنی بدن را آسیب‌پذیر کند.


وی با اشاره به اینکه ویتامین D خواص ضدسرطانی دارد، گفت: غربالگری ویتامین D3 در کشور ضرورت دارد. اکثر ایرانی‌ها کمبود این ویتامین را داشته و معمولا در رژیم غذایی مردم شهرهای بزرگ و دور از دریا غذاهای دریایی سرشار از ویتامین D وجود ندارد.

زمان‌زاده گفت: مردم ما اغلب لباس‌های آستین بلند پوشیده که این مسئله نیز مانع تماس نور آفتاب با پوست می‌شود. همچنین آلودگی هوا مانع رسیدن اشعه UV به سطح پوست می‌شود که برای ساخته شدن ویتامین D لازم است.

این متخصص بیماری‌های غدد و داخلی ادامه داد: وقتی ویتامین D3 در بدن کم باشد متابولیسم کلسیم به کندی صورت می‌گیرد و بدن برای جبران کمبود این ویتامین از ذخیره کلسیمی استخوان‌ها کمک گرفته که نهایتاً باعث ضعف استخوان می‌شود.

زمان‌زاده در ادامه به موضوع پرکاری تیروئید اشاره کرد و گفت: این بیماری بر اثر تولید بیشس از حد هورمون‌های تیروئید ایجاد می‌شود و در سه چهارم بیماران این وضعیت به علت وجود یک آنتی‌بادی تحریک‌کننده تیروئید رخ می‌دهد.

وی افزود: این آنتی‌بادی نه‌تنها سبب افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید می‌شود بلکه در بعضی موارد باعث افزایش اندازه غده تیروئید و ایجاد گواتر خواهد شد که این نوع پرکاری تیروئید را اصطلاحاً بیماری گریوز می‌نامند.

متخصص بیماری‌های غدد و داخلی اضافه کرد: اکثر بیماران قبل ازاینکه به پزشک مراجعه کنند حداقل 6 ماه علائم بیماری را بروز داده‌اند اما در بعضی از بیماران به ویژه در نوجوانان و جوانان این بیماری خیلی سریع در عرض چند هفته پیشرفت می‌کند.

زمان‌زاده گفت: در افراد سالخورده علائم بارز بیماری به غیر از کاهش وزن، اغلب بی‌اشتهایی، ضعف عضلات و بی‌حوصلگی است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش وزن، عرق زیاد، عدم تحمل گرما، تحریک‌پذیری و تپش قلب از نشانه‌های پرکاری تیروئید بوده که باید جدی گرفته شود.