محمدرضا رستمی معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه انتظار می‌رود برنامه اصلی سازمان ملی جوانان توسعه اجتماعی و توانمندسازی جوانان در حوزه‌های مختلف و پرداختن به موضوع اشتغال باشد، گفت: به طور طبیعی پرداختن به این موضوعات در سطح یک وزارتخانه سخت و در برخی از موارد غیر ممکن بود. 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه مساله اصلی جوانان بیکاری و رفع فوری آن و حضور موثر در سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی است، این سازمان با پرداختن به این دو سطح اساسی و با رویکرد سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف برای تجمیع منابعشان و حرکت هدفمند در یک جهت تشکیل می‌شود. 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اگر قرار باشد از انواع آسیب‌ها و ناکارآمدهی‌هایی که به جامعه جوان وارد می‌شود، چه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و چه اقتصادی جلوگیری کنیم، ضرورت دارد که این سازمان با اختیارات قانونی و منابع جدید تشکیل شود تا بتواند گروه 15 تا 30 سال جوان را برای یک زندگی موفق آماده کند.

رستمی با تاکید بر اینکه فراغت جوانان در سنین مختلف هم اقتضائات خاص خودش را دارد و هیچ کجا در کشور متولی و برنامه ریزی در این موضوع نیست و در واقع مساله‌‌ رها شده است،گفت: آسیب‌های اجتماعی که گریبانگیر جامعه ما شده است ریشه در عدم وجود سیاست‌های فراغتی دارد و باید به صورت جدی در سازمان ملی جوانان به آن توجه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث توانمند سازی جوانان در جذب شغل و اشتغال پذیری آنان از موضوعات کلیدی بوده که هیچ متولی در کشور ندارد و باید این سازمان با جدیت هم در جهت برنامه ریزی و هم حمایت از جامعه جوان در این زمینه گام بردارد. 

این مقام مسئول مساله کلیدی دیگری که در حوزه جوانان مغفول مانده و از علل تشکیل سازمان ملی جوانان است را تحولات سریع جوانان در ایران و جهان دانست و خاطرنشان کرد: پدیده جوانی به سرعت در حال تغییر است و هیچ کجا در کشور مسئولیت رصد، پایش و مطالعات ملی و بین المللی این مساله را ندارد. 

وی افزود: سازمان ملی جوانان با ارائه راهکارهای، راهبرد‌ها و سیاست‌های روشن می‌تواند این نقاط خالی را پوشش دهد. 

رستمی در پاسخ به این سوال که چه تدبیری در دولت اندیشیده شده که سازمان ملی جوانان همانند گذشته تبدیل به حیات خلوت گروه‌های خاص نشود گفت: تعبیری به نام حیات خلوت را متوجه نمی‌شوم، این یکی از موضوعاتی است که مخالفین بیان می‌کنند و با وجود مبهم بودن بر روی اذهان تاثیر گذار است. 

وی در ادامه تشریح کرد: تشکیل سازمان ملی جوانان نیاز ملی است، وقتی در فضای مبهمی این مسائل را مطرح شود به نظر من نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت به کل جامعه و منافع ملی است. 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص منابع مالی و بودجه سازمان ملی جوانان نیز اظهار داشت: ردیف بودجه‌هایی که مربوط به جوانان است عینا به این سازمان منتقل خواهد شد.