در این مطالعه که در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده ، افرادی که به طور متوسط فعالیت بدنی شدید داشته اند با احتمال بیشتری الگوهای سالمی از متابولیسم گلوکز در مغزشان مشاهده شده است. 

در این مطالعه که بر روی 93 نفر با میانگین سنی 64 سال صورت گرفته است که همه آن ها یکی از والدینشان مبتلا به آلزایمر بوده اند، حد اقل یک یا دو ژن مرتبط با این بیماری یافت شده است که این امر این افراد را در معرض خطر به آلزایمر قرار می دهد گر چه در طول این مدت هیچ کدام از آنها هیچ نوع اختلال شناختی نداشته اند. 

بر اساس گزارش مجله تایم برای روشن شدن فعالیت مغز ، هر فرد به مدت یک هفته در هنگام فعالیت های ورزشی اش یک شتاب سنج همراه خود داشته است و اسکن PET را برای اندازه گیری متابوبیسم گلوکز که سلامتی و فعالیت نورون ها را در چندین نقطه از مغز نشان می دهد، دریافت کرده است. برای افراد مبتلا به آلزایمر این نقاط تمایل دارند متابولیسم گلوکز را ضعیف کنند. 

محققان دریافتند متابولیسم گلوکز در این نقاط در افرادی که حداقل 68 دقیقه در روز (معادل با یک پیاده روی سریع) فعالیت می کنند، نسبت به افرادی که دقایق کمتری فعالیت روزانه دارند، بهتر است. 

زمان گذرانده شده در حالت غیر تحرک و یا پیاده روی آهسته بر روی هیچ کدام از نقاط مورد مطالعه در مغز تغییر محسوسی را نشان نداده است. 

اوزیما اوکونکو؛ استادیار پزشکی در دانشگاه پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن و نویسنده اصلی این مطلب می گوید: این تحقیق  مقایسه بین قدرت تقویت مغز و ورزش معمولی یا شدید را نشان می دهد. به طور کلی این مطالعات نشان می دهد فعالیت سبک کافی نیست و فعالیت های ورزشی خیلی شدید نیز ضروری نیست. محققان می گویند این تحقیقات گامی موثر و مهم در درمان آلزایمر است اگرچه تحقیقات بیشتری برای یافتن رابطه اصلی بین ورزش و متابولیسم گلوکز نیاز است. 

اوزیما اوکونکو خاطر نشان کرد که تحقیقات پیشین در حال حاضر ارتباط بین متابولیسم گلوکز و عملکرد شناختی را نشان داده است و در این تحقیق نشان می دهیم که شیوه زندگی فعال باعث افزایش عملکرد عضلانی می شود. من فکر نمی کنم که این یک جهش باشد اما احتمالا یکی از راه هایی است که با استفاده از آن می توان دریافت یک که ورزش مانع کاهش شناختی در میانسالی می شود. 

 این تحقیق اطمینان می دهد که مردم حتی اگر در خطر ژنتیکی بالا باشند می توانند گامی در جهت مراقبت خود از ابتلا به آلزایمر بردارند. شواهد نشان داده است که هیچ وقت برای داشتن یک رژیم فعال فیزیکی دیر نیست و اگر این فعالیت ها را از سال های پیش آغاز کرده اند و هم اکنون نیز ادامه می دهند از فواید بسیار زیاد آن بهره مند خواهند شد.