به گزارش پارس به نقل از فارس،   هشتمین روز نمایشگاه کتاب در حالی سپری شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی مهمان آن بود. همچنین در این روز کتاب های جالبی در نمایشگاه عرضه شد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

* جمع اضداد در نمایشگاه

در روز هشتم نمایشگاه کتاب چند کتاب عرضه شد که رمان « یوسف پیامبر» مهم ترین آنها بود. این رمان برگردان سریالی به همین نام به کارگردانی فرج الله سلحشور است که در زنان پخش با استقبال بیشماری مواجه شد. این سریال همچنین در کشورهای عربی نیز ببیندگان زیادی داشت.

البته کتاب های دیگری هم در این روز عرضه شد. « مهمان آمریکایی» نوشته « امیرحسین مخدومی شربیانی» که قصد دارد کودکان را با مفهوم استکبار آشنا کند. این اثر را موسسه رسول آفتا عرضه کرده است.

در این روز همچنین پای محمد البرداعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایشگاه باز شد. وی با کتاب « عصر فریب» مهمان ایرانی ها شد تا از خاطراتش در زمان تصدی سمت مدیرکلی و نیز چالش های پرونده هسته ای ایران بگوید.

* سخنگو دستگاه دیپلماسی چه کتاب هایی می خواند؟

دیروز همچنین رامین مهمان پرست، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه از نمایشگاه کتاب بازدید کرد. وی درباره آخرین کتابی که خوانده است به فارس گفت: کتاب هایی که من مطالعه می کنم سیاسی است و به موضوعات مختلف و استراتژی کشورهای مختلف و جنگ نرم باز می گردد دائما هم مشغول مطالعه هستم.

* نظر نویسنده آلمانی درباره ایران

اوروزولا پریس نویسنده صاحب نام آلمانی که از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرده بود درباره ایران گفت: یکی از رویاهای بزرگم همیشه آمدن به ایران بود که یک موقعیتی پیش آمد تا این رویا را تحقق ببخشم، تصویری که در غرب از ایران ارائه می شود دقیق نیست، من می خواستم خودم از نزدیک ایران را ببینم و با مردمانش آشنا شوم، بعد از ورود به ایران احساس غریبگی نداشتم و احساس می کنم می توانم اینجا حتی زندگی کنم.

* آرزوهای یک کارگردان

سیدناصر حسینی پور راوی کتاب « پایی که جا ماند» گفت: سیروس مقدم چندین بار در مصاحبه هایش اعلام آمادگی کرده است که فیلمی بر اساس کتاب « پایی که جا ماند» بسازد و به گفته خودش وقتی کتاب را می خواند حیرت زده شده بود و بدون تامل کتاب را به پایان رساند. کتاب هایی مثل « دا» ، « پایی که جاماند» ، « نورالدین پسر ایران» و… نمونه های عینی سبک زندگی هستند.

این راوی درباره اینکه سیروس مقدم قصد ساختن این فیلم را دارد اضافه کرد: سیروس مقدم می گوید اگر به من اجازه دهند بر مبنای این کتاب« پایی که جا ماند» فیلم می سازم، من نویسنده معروف و شناخته شده نبودم اما این ادبیات به گونه ای است که سیروس مقدم عنوان می کند نتوانستم این کتاب را زمین بگذارم و مجذوب این اثر شدم و آرزو دارم ناشر و راوی اجازه ساخت این فیلم را به من بدهند.

* در نمایشگاه کتاب چقدر تخلف می شود؟

این روزها اخبار می رسد درباره تخلفاتی که ممکن است ناشران در نمایشگاه کتاب انجام دهند و بر اساس آنها نیز جرائمی نیز در نظر گرفته می شود.

همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در این باره می گوید: با هماهنگی هایی که پیش از نمایشگاه با مجموعه های تشکل های نشر داشتیم و تدابیر خوب و قابل توجهی که در کمیته نظارت محتوایی صورت گرفت، امسال نسبت به همه سالها میزان تخلفات کاهش پیدا کند ولی انتظار نداشتیم که به این میزان درصد برسد تا ما یعنی شاید کمتر از نیم درصد موارد تخلف بخصوص درحوزه ناشران داخلی را شاهدیم و امروز که هشتمین روز نمایشگاه کتاب است با توجه به مستندات، کمترین میزان تخلف در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب را به ثبت رساندیم.

محمد الهیاری، معاون امور نمایشگاهی در پاسخ به این سوال که، برخی ناشران متخلف تخفیف ۱۰ درصد را اجرا نمی کنند و کتاب را با قیمت پشت جلد می فروشند، این تخلف است یا نه؟ اظهارداشت: جزء ضوابط اعلامی نمایشگاه است که ناشرین باید ۱۰درصد تخفیف را برای خریداران قائل شوند، بنده در فضای شبستان غرفه هایی را دیدم که ناشرین بیش از ۱۰ درصد تخفیف می دهند، اگر خریدار یا بازدیدکننده ای اعتراضی به شکل موردی دارد باید ارائه کند تا کمیته ناشران داخلی با آن ناشر و غرفه دار مذاکره لازم را داشته باشد تا مشکل برطرف شود اما عدم ارائه تخفیف ۱۰ درصد تخلف است.

* از بخش عربی نمایشگاه کتاب چه خبر؟

سجاد اسلامیان خبرنگار فارس نوشت: در این دوره اما تعداد ناشران عرب کمتر از سال های گذشته شده است و در حالی که سال های گذشته از اردن، سودان و عربستان تک غرفه هایی دیده می شد این دوره شاهد حضور هیچکدام از ناشران این کشورها نیستیم. نکته جالب تر از همه آن است که حضور غرفه های ناشران عراقی تقریبا به صفر رسیده است و ناشران لبنانی جای جای این بخش را به خود اختصاص داده اند.

لبنانی ها البته تنها با کتاب های خود به نمایشگاه کتاب نیامده اند و شیرینی لبنانی غرفه ای ویژه و در وسط این بخش به خود اختصاص داده است تا به قول یکی از بازدیدگنندگان این بخش، « دیپلماسی غذا» در کنار کتاب فعال شده باشد. اما کشورهایی که غرفه هایی در این نمایشگاه دارند، لبنان، مصر، سوریه و عراق است که در این بین از میان کشورهای بیداری اسلامی تنها مصر حاضر شده است.

* بحرانی جدید برای ناشران خارجی

خبرگزاری مهر نوشت: افزایش تقریبا ۲ برابری سود حقوق گمرکی کالاها و رسیدن نرخ سود کتاب از ۲.۲ به ۴ درصد، به یک بحران جدید برای ناشران خارجی که آثارشان توسط نمایندگان ایرانی آنها در نمایشگاه امسال کتاب تهران عرضه شده تبدیل شده است. پس از گذشت ۷ روز از نمایشگاه کتاب تهران از گمرکات کشور خبر می رسد که سود حقوق گمرکی نیز با یک افزایش حدودا ۲ برابری روبرو شده و بخشنامه آن برای اجرا به همه گمرکات کشور ابلاغ شده است.