پیام فرح بخش متخصص تغذیه اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند با حذف وعده‌ی غذایی سحر در ماه مبارک رمضان می‌توانند به کاهش وزن خود کمک کنند، اما این در حالی است که حذف وعده‌ی سحر در ماه مبارک رمضان با توجه به طولانی بودن مدت زمان روزه داری باعث آسیب به سلامت بدن می‌شود.

وی ادامه داد: در این ماه افراد باید در نظر داشته باشند که از پرخوری دوری کنند، زیرا اضافه وزن در این دوران باعث ایجاد مشکلات در گوارش می‌شود و استراحت کردن با معده پر اختلالاتی را در دستگاه گوارش به وجود می‌آورد.

فرح بخش تاکید کرد: مصرف بیش از اندازه‌ی زولوبیا، بامیه، حلوا و حلیم دراین دوران باید خودداری شود و باید به صورت متناسب مورد استفاده قرار بگیرد به گونه‌ای که در هنگام افطار بهتر است 2 الی 3 عدد بامیه بخورند و سعی کنند که آش و حلیم را را از بخش هایی تهیه کنند که مجوز سازمان بهداشت دارند و توصیه می‌شود که در هنگام خرید آش و حلیم از ظروف یک بار مصرف هم دوری کنند، زیرا مواد پلاستیکی موجود در این ظرف‌ها در صورت برخورد با حرارت باعث ایجاد سرطان در بدن می‌شوند.

این متخصص اظهار کرد: مصرف میوه و سبزی جات جز مواردی است که نباید از آن غافل شد به افراد روزه دار باید 3 الی 4 عدد میوه به اندازه مشت دست از میوه‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: استفاده از سبزیجات در این دوران باید حتما لحاظ شود، زیرا سبزیجات به خاطر فیبر فراوان از تشنگی روزه داران در طول روز جلوگیری می‌کند هم چنین بهتر است که افراد در وعده‌ی افطار مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، آش و حلیم استفاده کنند و در وعده‌ی سحر، غذاهای خورشتی را به مصرف برسانند.

در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.

سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) : "در آن برکت است" و نیاز تغذیه‌ای بدن را در طول روز تامین می‌کند و از کاهش قند خون و از بی­حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می‌کند.

در وعده سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.

مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می‌کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.

در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود. (نانی که با آرد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک)

در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذا‌ها موجب تشنگی می‌شوند.

از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.

مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.

جهت احساس تشنگی کمتر می‌توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.

در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.

بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید.

در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود، زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می‌کند و موجب تشنگی می‌شود.