تولید کنندگان ملزم به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تولید محصول و همچنین درج علامت استاندارد و کد 10 رقمی ذیل آن بصورت مشخص بر روی برچسب محصول هستند.

غلامرضا امینی ، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی ، آرایشی ، بهداشتی و حلال درباره تفاوت آب معدنی بسته بندی و آب آشامیدنی بسته بندی گفت: آب معدنی طبیعی بسته بندی شده، آبی است قابل شرب و حاوی املاح معدنی خاص، که برای جمع آوری و بسته بندی آن از چشمه­ های آب معدنی تائید شده یا از حفر چاه­های عمیق استفاده می شود.

اما آب آشامیدنی بسته بندی شده (که به طور طبیعی می تواند حاوی املاح باشد یا به آن اضافه شود)، با اعمال انواع فرایندهای تصفیه و گندزدایی مجاز حاصل می شود و می­تواند به طور طبیعی شامل گاز کربنیک باشد یا به آن اضافه شود که در ظروف مجاز بسته بندی می شود و افزودن هر گونه مواد دیگر مانند شیرین کننده و طعم دهنده در این نوع آب مجاز نمی باشد.

وی درخصوص انواع آب آشامیدنی اظهار داشت: آب آشامیدنی ( آب شرب و آب آشامیدنی بسته بندی شده ) و آب معدنی طبیعی بسته بندی شده، دارای میزانی از املاح معدنی مفید بویژه کلسیم و منیزیم (عمدتاً بصورت املاح کربناته و سولفاته) املاح سدیم، پتاسیم و روی و دیگر املاح معدنی است.

امینی افزود: باتوجه به شرایط جغرافیایی و شرایط ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی منطقه ای که سرچشمه آب در آن منطقه، واقع شده است، میزان املاح مذکور موجود در آب آشامیدنی، متفاوت است و می تواند زیاد و یا کم باشد.

وی به مصرف کنندگان توصیه کرد: هنگام خرید آب آشامیدنی و یا آب معدنی طبیعی بسته بندی شده به نام و نوع فرآورده از جمله ، آب معدنی طبیعی و یا آب آشامیدنی ، شرایط نگهداری فرآورده، تاریخ تولید و انقضاء ذکر شده بر روی برچسب محصول توجه کنند.

امینی تاکید کرد : فرآورده آب معدنی طبیعی بسته بندی شده و آب آشامیدنی بسته بندی شده، باید کاملاً زلال، شفاف و بدون هر گونه مواد خارجی و عاری از ذرات معلق و رسوب ، عاری از هر گونه طعم و بوی نامطلوب و بدون هیچ گونه طعم دهنده و شیرین کننده باشد.