محمود نبوی گفت: تب کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که به سرعت از بدن بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود و جامعه را درگیر این بیماری واگیردار می‌کند. براین اساس وزارت بهداشت برای حفظ سلامت افراد جامعه، بر روند دفن بیماران فوتی ناقل این ویروس، نظارت دقیق دارد تا با رعایت جانب احتیاط، از شیوع بیماری جلوگیری شود. 

وی افزود: در صورت تشخیص زود هنگام ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در بیمار به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد این در حالی است که در صورت عدم توجه به علائم بیماری و کوتاهی در درمان به موقع، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. 

معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: ویروس تب کنگو در صورت پیشروی در بدن، منجر به مرگ بیمار می‌شود و تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر وجود دارد؛ بنابراین بیماران فوتی با نظارت وزارت بهداشت و همکاری قبرستان‌های استان موردنظر، دفن می‌شوند. 

وی عنوان کرد: باتوجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیمار فوت شده با رعایت شرایط بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌شوند. گفتنی است به علت خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود. 

نبوی اذعان داشت: با توجه به هماهنگی‌های قانونی انجام شده با قبرستان‌های استان موردنظر، اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاک سپاری، توسط آهک پوشانده می‌شوند تا از احتمال شیوع بیماری در محل دفن جلوگیر شود. 

وی در خصوص خطر شیوع سریع تب کنگو به افراد سالم گفت: سرعت شیوع این بیماری در حدی است که در مواردی شاهد ابتلای پزشکان و پرستاران معالج بیمار در بیمارستان بوده ایم و در معدود مواقعی هم منجر به مرگ‌ای کادر درمانی بوده ایم. 

معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت وظیفه حفظ سلامت جامعه را بر عهده دارد براین اساس در شرایطی، چون فوت بیماران مبتلا به بیماری‌های واگیردار، سعی می‌شود جانب احتیاط رعایت شده و از خانواده متوفی، رضایت دفن با شرایط خاص کسب شود تا از انتشار بیماری جلوگیر شود. گفتنی است در صورت مخالفت خانواده با اینگونه دفن، از نیروی انتظامی کمک گرفته می‌شود.

 این حاشیه ها در پی انتشار فیلم دفن اجساد قربانیان تب کریمه کنگو در اصفهان منتشر شده است.