حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر  به برخی مطالب در فضای مجازی در رابطه با منصرف کردن مردم از رفتن به سفر حج اظهار کرد: اینگونه اقدامات پیشینه تاریخی دارد، بسیاری از زائران 15 سال است در نوبت سفر حج هستند و بیشتر آنان برای نخستین بار می خواهند به بیت الله الحرام سفر کنند؛ بسیاری از مسائل مطرح شده در فضای مجازی در ارتباط با حج انحرافی است و مردم به این فضا سازیها توجه نکنند.

وی افزود: اگر چه ما با عربستان در زمینه برخی مسائل مشکلاتی داریم اما همه اینها مربوط به حوزه سیاسی است در حالی که در چند سال گذشته با سعودیها توافق کرده‌ایم که موضوع حج را از مسائل سیاسی جدا کنیم و سعودیها این مسائل را در حج دخالت ندهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: سعودیها تعهد داده‌اند که حرمت و عزت حجاج ایرانی را حفظ و نیازهای زائران ایرانی را برطرف کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه مبالغ پرداختی در عربستان از طرف ایران به دولت سعودی نیست، گفت: همه هزینه‌هایی که در عربستان پرداخت می‌کنیم به شرکتهای خصوصی داده می‌شود و آنها هم معمولاً همکاریهای خوبی با ما دارند.

وی توافق صورت گرفته با سعودیها را تضمین اجرایی دانست و افزود: کارشناسان ما در دو ماه گذشته در بررسیهای میدانی در عربستان به این نتیجه رسیدند که مشکلی برای زائران ایرانی در حج تمتع وجود نخواهد داشت.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: در توافقنامه آمده است که 10 نفر از حوزه کنسولی ایران از اول ماه شوال تا پایان محرم در مکه ، مدینه و جده مستقر می‌شوند و امور کنسولی زائران ایرانی را به عهده می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه 86 هزار و 500 نفر زائران ایرانی امسال به بیت الله الحرام مشرف می‌شوند، اظهار کرد: ظرفیت بیشتر کاروانها پر شده و روند برنامه‌ها نیز مناسب است.

وی درباره مچ‌بندهای الکترونیکی نیز خاطرنشان کرد: ایده استفاده از مچ‌بند الکترونیک به 10 سال قبل باز می‌گردد و طرحی جدید از جانب سعودی‌ها نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: مچ‌بندهای الکترونیکی طراحی و ساخت داخل است و اطلاعات محدود آن تنها در اختیار کارگزارن حج ایرانی قرار می‌گیرد و ربطی به سعودیها ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: خطبه‌های نماز جمعه مکه و مدینه را در شش ماه گذشته بررسی کردیم و متوجه شدیم حتی یک جمله علیه شیعیان در این خطبه‌ها مطرح نشده است و آنچه در فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود دروغی بزرگ است.

وی افزود: آنچه در این باره در فضای مجازی منتشر شده از دو خطیب دو کشور عربی است و ربطی به خطبای مکه و مدینه ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در توافقنامه با وزیر حج سعودی تصریح شده است که سعودیها راحتی، سلامت، عزت، کرامت، امنیت و حرمت زائران ایرانی تا زمانی که در خاک عربستان هستند تامین می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: مدت سفر زائران بیت الله الحرام در مجموع 30 تا 34 روز است و مدت اقامتشان در مدینه هم بین 5 تا 6 روز خواهد بود.

وی افزود: روادید زائران ایرانی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و زائران پس از ورود به فرودگاههای عربستان بر اساس پرینتهای این روادید برایشان مهر ورود زده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر توضیح داد: همچنین توافق شده تا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کار انگشت نگاری را از زائران ایرانی انجام دهد و اطلاعات این انگشت نگاری را در اختیار طرف سعودی قرار دهد.

وی همچنین از خطبا و ائمه جمعه خواست تا مراقبت کنند و از بیان مطالبی که موجب نگرانی مردم می‌شود خودداری کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین از آغاز برنامه‌های آموزشی زائران بیت الله الحرام در ماه مبارک رمضان خبرداد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: بر اساس توافقهای صورت گرفته همچون سالیان قبل نیمی از زائران ایرانی را شرکتهای هواپیمایی ایرانی و نیم دیگر را طرفهای سعودی جابه جا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: کار پخت غذا برای زائران در مدینه به صورت آشپزخانه مرکزی خواهد بود و در مکه این کار در سه نقطه انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: در قالب هیئت پزشکی افراد مجربی اعزام خواهند شد و طرح امداد و نجات در حج به اجرا در خواهد آمد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به وجود آزمایشگاه و بیمارستان مجهز برای زائران در مکه گفت: درمانگاههای مرکز پزشکی حج و زیارت هم برای ارائه خدمات پزشکی به زائران در نظر گرفته شده است که 24 ساعته فعال خواهند بود.

وی افزود: توافق کرده ایم تا بتوانیم در عرفات همانند منا از خیمه‌های جدیدی استفاده کنیم که امکان نصب کولر در آنها وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: زائران ایرانی در رمی جمرات مطابق جدول زمان بندی عمل می‌کنند و ما هم تلاش می‌کنیم که رمی جمرات ایرانیها در ساعات شلوغ انجام نشود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: در توافق جدید با سعودیها تاکید شده است که کمیته مربوطه کار پیگیری مسئله شهدای منا را همچنان ادامه دهد.