مجتبی یزدانی در تشریح برنامه های شهرداری تهران برای برگزاری باشکوه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب گفت:با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه در سال گذشته امسال هم این نمایشگاه برای دومین سال پیاپی توسط شهرداری تهران برای برگزاری بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور آماده سازی شده است.

یزدانی با بیان این که 14 کمیته برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب فعالیت های مستمری را از سال گذشته آغاز کرده اند، به ذکر برخی از آنان پرداخت و گفت:کمیته فنی و عمران،کمیته خدمات شهری، کمیته حمل و نقل و ترافیک، کمیته فنی، کمیته اسکان، کمیته جانمایی، کمیته فرهنگی، کمیته سلامت و بهداشت، کمیته اطلاع رسانی، کمیته ارتباطات و فناوری و.... از جمله این کمیته ها هستند.

وی با بیان این که این نمایشگاه از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد، افزود:با برنامه ریزی های انجام شده امور اصلی و زیرساختی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به پایان رسیده است.

وی با اشاره به این که از اواخر سال 95 اقدامات شهرداری تهران برای آماده سازی شهر آفتاب جهت برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز گردیده است به اقدامات سازمان زیباسازی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پرداخت و گفت:نصب و راه اندازی 2500 متر مربع فضای چادر با داربست جهت گمرک، نصب و راه اندازی حدود 25000متر مربع چادر جهت غرفه نمایشگاهی، نصب و راه اندازی حدود 10000 مترمربع چادر جهت خدمات رفاهی شامل نمازخانه، پست، استراحتگاه، راهنما و...،اختصاص بیش از 404 چشمه سرویس بهداشتی و... از جمله اقدامات این سازمان می باشد.

یزدانی خاطرنشان کرد:هماهنگی جهت تبلیغات محیطی در داخل و بیرون از نمایشگاه انجام شده است. ضمن این که برای رفاه حال بازدیدکنندگان عزیز بیش از50 دستگاه شاتل برقی نیز در نمایشگاه به شهروندان محترم خدمات رسانی خواهند کرد.

 

ترمیم مجدد فضای سبز و کاشت حدود 6000 اصله درخت و 15000 گلدان گل فصلی

 

معاون شهردار تهران در خصوص ایجاد و ترمیم فضای سبز پیرامونی داخل و بیرون نمایشگاه گفت: ترمیم مجدد فضای سبز و کاشت حدود 6000 اصله درخت و 15000 گلدان گل فصلی با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار تاکنون در محوطه نمایشگاه توسط سازمان بوستانها به انجام رسیده است.

 

حضور برندهای معتبر برای عرضه انواع مواد غذایی  در بیش از 60 کانکس/ اختصاص غرفه های عرضه میوه، آب میوه با تخفیفات 10درصدی

 

یزدانی در خصوص عرضه مواد غذایی مورد نیاز و میوه توسط شرکت شهروند و سازمان میادین در فضای حدود 625 مترمربع پرداخت و عنوان کرد:برای رفاه حال بازدید کنندگان ارائه خدمات در سه رسته مواد غذایی گرم، سرد، فست فود با حضور برندهای معتبر، تنقلات و آب آشامیدنی توسط شرکت ساماندهی در بیش از 60 کانکس با ابعاد مختلف و یک رستوران و کافی شاپ در طول مدت برگزاری نمایشگاه صورت خواهد پذیرفت.

وی  در ادامه با بیان این که جانمایی غرفه های تنقلاب،آب و... توسط شرکت ساماندهی به اتمام رسیده است، گفت: موضوعات تامین برق و آب این غرفه ها نیز انجام شده است.همچنین سازمان میادین نیز با ایجاد غرفه های عرضه میوه، آب میوه، سرو میوه و... با تخفیفات 10درصدی به شهروندان عزیز خدمات رسانی خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه گفت:مجموعا 4 پارکینگ در بیرون و داخل محوطه نمایشگاه برای بازدیدکنندگان(بیرون از محوطه نمایشگاه)، غرفه داران، تاکسی و اتوبوس(داخل محوطه نمایشگاهی شهر آفتاب) پیش بینی شده است که توسط 160 پارکبان در دو شیفت کاری کنترل و هدایت می شود.

یزدانی با بیان این که آسفالت 45000 مترمربع داخل نمایشگاه جهت قطعات جدید احداث غرفه انجام شده است، اظهار کرد:لکه گیری و آسفالت کلیه معابر داخل و خارج از محوطه نمایشگاه نیز در حال اتمام می باشد.

وی به آمادگی شرکت مترو جهت جابجایی روزانه بیش از 300هزار بازدید کننده از نمایشگاه کتاب پرداخت و خاطرنشان کرد: سال گذشته سرفاصله حرکت قطارها 15 دقیقه بود که  150هزار نفر جابجا شدند. اما امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته سرفاصله حرکت قطارها 8 دقیقه کاهش داشته است تا شهروندان بتوانند از این مدل حمل و نقلی پاک استفاده کنند.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد:برای رفاه حال بازدیدکنندگان ایستگاه مترو شهر آفتاب در کل مدت برپایی نمایشگاه کتاب دایر و سرویس دهی می کند.

 

راه اندازی 8 خط اتوبوسرانی برای جابجایی بازدیدکنندگان/ خدمات رسانی رایگان اتوبوس های دو کابین

 

یزدانی به خدمات رسانی شرکت اتوبوسرانی برای جابجایی بازدیدکنندگان اشاره کرد و گفت:همچون سال قبل، 8 خط اتوبوسرانی به‌منظور انتقال مسافران از نقاط مختلف شهر تهران (میدان رسالت، پایانه خاوران، میدان راه‌آهن، پایانه آزادی، پایانه نعمت‌آباد، پایانه بیهقی، پایانه جنوب، پایانه شاهد و میدان صنعت) به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب راه اندازی خواهد شد.همچنین اتوبوس‌های دوکابین نیز به‌ صورت رایگان و روزانه به انتقال بازدیدکنندگان از پارکینگ ها به محل نمایشگاه و بالعکس خواهند پرداخت.

 

راه‌اندازی 8 خط تاکسیرانی به‌منظور انتقال مسافران از نقاط مختلف شهر تهران

 

معاون شهردار تهران به راه‌اندازی 8 خط تاکسیرانی به‌منظور انتقال مسافران از نقاط مختلف شهر تهران (میدان تجریش، میدان نوبنیاد، میدان صنعت، میدان رسالت، پایانه آزادی، پایانه خاوران، پایانه نعمت‌آباد و پایانه شرق) به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و همچنین خطوط تاکسی ویژه پرداخت و گفت:ون ها به‌صورت رایگان به انتقال بازدیدکنندگان از 3 نقطه تعیین‌ شده به محل نمایشگاه و بالعکس به شکل روزانه خواهند پرداخت.همچنین جابجایی بازدیدکنندگان از پارکینگ شماره 2 نیز بصورت رایگان به محل نمایشگاه با 400 عدد خودروی ون صورت خواهد گرفت.

به گفته یزدانی انتقال بازدیدکنندگان به مجموعه شهر آفتاب توسط وسایل حمل ونقل عمومی از 4 ایستگاه میادین اصلی (خاوران،رسالت،آزادی،مترو شاهد)  ون و تاکسی در نظر گرفته شده است که با نرخ کرایه مصوب انجام خواهد شد.

معاون شهردار تهران به نصب و راه اندازی 125 تابلوی هدایت مسیر از شبکه بزرگراهی تهران و 40 کیلومتر خط کشی مسیر در داخل و بیرون نمایشگاه اشاره کرد و گفت:همچنین اجرای زیرگذر عابر پیاده حدفاصل پارکینگ شماره 1 و2 بصورت باکس بتنی با ارتفاع 5/2 متر و  طول 40 متر و تعریض خیابان امام خمینی(ره) به 3 لاین و اجرای دوربرگردان در انتهای بلوار امام خمینی(ره)،تکمیل اجرای طرح ورودی اصلی نمایشگاه و اجرای کنارگذر به منظور برقراری اتصال به رینگ جنوبی و...نیز از جمله اقدامات ما در این مجموعه می باشد.

 

هماهنگی های لازم جهت اسکان بازدیدکنندگان از اقصی نقاط کشور

 

وی خاطرنشان کرد: تدابیر لازم برای تامین آب مورد نیاز مصارف غیرشرب سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اندیشیده شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد:طبق برنامه ریزی ها نظافت و پاکسازی محوطه نمایشگاهی همانند سال گذشته در چند شیفت کاری توسط سازمان مدیریت پسماند انجام خواهد شد.

به گفته یزدانی هماهنگی های لازم با سازمان بهشت زهرا(س) جهت اسکان مسافران عزیزی که از اقصی نقاط کشور برای حضور در این نمایشگاه به تهران سفر می کنند، فراهم گردیده است.

 

تامین ایمنی نمایشگاه توسط سازمان آتش نشانی / استقرار 200 آتش نشان در 4 نقطه برای تامین ایمنی نمایشگاه شهر آفتاب

 

یزدانی در خصوص تامین ایمنی نمایشگاه گفت: تامین ایمنی نمایشگاه توسط سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران با استقرار تجهیزات، امکانات و نیرو در طول و حین برگزاری نمایشگاه صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:200 آتش نشان به صورت شبانه روز در 4 نقطه(جنب مترو،گمرک،شمال غرب و جنوب) و  30 دستگاه خودرو و موتورسیکلت عملیاتی در محل نمایشگاه حضور دارند.

یزدانی ادامه داد:برپایی نمایشگاه لوازم و تجهیزات حریق و نجات، جانمایی خاموش کننده های دستی اطفاء حریق در محل نمایشگاه،برپایی نمایشگاه آثار هنری اهدایی به سازمان آتش نشانی،جذب آتش نشان داوطلب،آموزش ایمنی کودکان،آموزش کلیه پرسنل غرفه داران، مسئولان و مدیران نمایشگاه و... از جمله اقدامات این سازمان می باشد.

یزدانی اضافه کرد:تعداد 11 دستگاه آمبولانس توسط شرکت شهر سالم در محل شهر آفتاب مستقر و به خدمات رسانی به شهروندان و بازدیدکنندگان محترم خواهند پرداخت.

وی در ادامه گفت:با برنامه ریزی های انجام شده در این دوره از نمایشگاه فعالیت های فرهنگی چندین برابر افزایش یافته است و فعالیت های متعددی در حوزه های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد:همچنین برنامه ریزی ها و اقدامات لازم جهت تامین اوقات فراغت بازدیدکنندگان توسط معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان ورزش با ایجاد 7500 مترمربع سالن به منظور ارائه خدمات فرهنگی ورزشی در 200 عنوان ، از جمله اقدامات شهرداری برای نمایشگاه کتاب می باشد.

یزدانی با بیان این که  حدود 300 نفر نیروی شهربان و 60 دستگاه خودرو و 15 دستگاه موتورسیکلت در محل شهر آفتاب حضور دارند، گفت:ساماندهی و کنترل دستفروشی و سد معبر در داخل و بیرون نمایشگاه، کنترل موارد سد معبر در اتوبان های منتهی به نمایشگاه و در داخل نمایشگاه توسط شرکت شهربان با همکاری ادارات مربوطه صورت خواهد گرفت.

به گفته یزدانی رفع و جمع آوری دست فروشان در محوطه اصلی نمایشگاه کتاب،جمع آوری چرخ دستی های غیرمجاز در محوطه نمایشگاه کتاب، توزیع گل به بازدیدکنندگان و... از جمله اقدامات شرکت شهربان خواهد بود.

یزدانی در پایان تاکید کرد:در تلاش هستیم که مجموعه اقداماتمان در شهر آفتاب منجر به رضایتمندی حداکثری بازدیدکنندگان؛ خصوصا قشر فرهیخته جامعه گردد.