حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در خصوص شرایط نگهداری دارو در منزل گفت: نگهداری دارو در منزل نیازمند شرایط خاصی است و باید توصیه هایی در این زمینه رعایت شود.

وی ادامه داد: دما یکی از شرایط مهم برای نگهداری داروها است که مردم باید نسبت به آن توجه و آگاهی داشته باشند.

به گفته این داروساز، تقریباً تمام واکنش‌های شیمیایی در دماهای بالاتر سریع‌تر اتفاق می‌افتد. بنابراین، نگهداری دارو در آشپزخانه یا وسیله نقلیه، در شرایطی که مجاور گرما باشد، می تواند موجب تغییر آثار دارو شود.

خیری افزود: در خصوص نگهداری داروها باید به این نکته توجه کنیم که یک فراورده ممکن است یک ماه در دمای 30 درجه سانتی‌گراد معادل نگهداری 3 ماه در دمای 20 درجه سانتی‌گراد از خود  واکنش‌های تخریب شیمیایی نشان دهد.و به این جهت مردم باید نسبت به توضیحات روی جعبه یا بروشور دارو، دقت نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: نور نیز از دیگر شرایط مهم نگهداری دارو‌ها است، نور زیاد تجزیه شیمیایی و تخریب داروها را تسریع می‌کند، بنابراین برخی داروها در بسته‌بندی‌های مقاوم به نور و شیشه‌های تیره رنگ بسته بندی می‌شوند و برای مقاومت در برابر رطوبت نیز بسته بندی‌های خاصی طراحی و به کار گرفته شده‌اند. پس به طور کلی باید توجه کنیم که داروها را در شرایط خشک و خنک و تاریک نگهداری شوند.

وی تاکید کرد: یکی از اصولی که معمولا توسط شهروندان و بیماران رعایت نمی‌شود توجه به بروشورهای داخل بسته بندی دارو‌ها است. باید نکات این بروشورها به دقت مطالعه شود و دارو را با توجه به دستور ذکر شده در محیط مناسب نگهداری کرد. همچنین مردم باید نسبت به تاریخ انقضاء دارو توجه داشته باشند.

این داروساز توصیه کرد: هرگز دارویی را در جعبه داروی دیگر قرار ندهید. زیرا به مرور زمان ممکن است که این جابجایی مورد فراموشی یا غفلت قرار گیرد.

وی ادامه داد: سعی شود دارو های بدون نسخه را در مقادیر کم تهیه نموده و فقط به میزانی که بیمار در فاصله قابلیت مصرف دارو و تاریخ انقضاء آن را مصرف می‌کند، تهیه شود. عدم توجه به این نکته علاوه بر هدر رفتن هزینه صرف شده جهت تهیه دارو مشکلات دور ریختن و معدوم کردن دارو را نیز در پی خواهد داشت.

خیری تصریح کرد: داروهایی که علائم فساد را نشان می‌دهند، نظیر تغییر رنگ، بوی نامطبوع، دو فاز شدن و … باید به نحو مناسبی دور ریخته شوند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: داروها را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید، زیرا کودکان کنجکاو هستند و ممکن است دور از چشم والدین به تقلید دارویی را بخورند و مسموم شوند. صدمه این بی احتیاطی ممکن است جبران ناپذیر باشد.