ابوالقاسم چیذری مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران در نشست خبری با اشاره به نیروهای شرکت شهربان گفت: نیروهای ما از گزینش های سه گانه عبور کردند ضمن اینکه ما از پلیس پیشگیری نیز استعلام هایی را مبنی بر سوءسابقه و سوءپیشینه دریافت کردیم.

برای اولین بار است ساماندهی دستفروشان به صورت یکپارچه اجرایی می شود

وی با اشاره به فعالیت 2 هزار نیرو در شرکت شهربان افزود: از میان نیروهای قدیمی و نیروهایی که از معبربان و شهربان آمده اند 350 نفر در گزینش مردود شدند و این نشانه جدیت ما در سلامت اخلاقی نیروها است.

چیذری ادامه داد: بقیه نیروها در مرحله اول هفته ای دو بار و در مرحله دوم هفته ای یک بار مورد آموزش قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: همزمان با گزینش و آموزش نیروها طی 18 ماه گذشته موضوع شناسایی و ارزیابی پدیده سدمعبر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. تصور نمی‌کنم تا به حال در مدیریت شهری شهرهای کشور این چنین بر روی موضوع دستفروشی کار کارشناسی انجام شده باشد. ساماندهی که تاکنون در شهر تهران به صورت رسمی اتفاق نیفتاده و برای اولین بار است که ساماندهی دستفروشان به صورت یکپارچه اجرایی می شود.

وی با اشاره به این آموزش ها گفت: عمده آموزش های ما در حوزه مهارت های ارتباطی، کنترل خشم، مدیریت کنشی، برخورد با افراد و مباحث روانشناسی است البته آموزش های دیگری هم با نگاه فرهنگی و اعتقادی داریم ضمن اینکه آزمون هایی نیز به صورت ماهانه برگزار می کنیم.

اهمال در انجام ماموریت مهمترین تخلف نیروهای شهربان

مدیرعامل شرکت شهربان با اشاره به انتقاد برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه کمیته انضباطی نیروهای متخلف را تعلیق یا اخراج نمی کند، گفت: بارها این انتقاد را شنیده ایم که برای نیروهای متخلف اتفاقی نمی افتد و این نیروها معمولا جابجا می شوند اما اکنون به صراحت اعلام می کنم کمیته انضباطی یک محمل بازدارنده برای نیروهای خاطی است.

وی با اشاره به مهمترین آمار تخلفات تصریح کرد: در بالاترین سطح تخلف ما اهمال در انجام ماموریت ها را داریم و مورد دوم تخلف به لحاظ بسامد، بحث تبانی است.

چیذری تاکید کرد: در 11 ماه اخیر ما حدود 80 نفر اخراج کردیم که 50 نفر به دلیل اهمال در ماموریت بوده اند.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط شرکت شهربان در سال 95 گفت: ما در این سال 635 هزار ماموریت داشته ایم که 320 هزار ماموریت در حوزه معبر و سد معبر بود.

مدیرعامل شرکت شهربان خاطرنشان کرد: از میان 320 هزار ماموریت زیر 10 مورد درگیری ایجاد شد.

ماه های اوج دستفروشی

چیذری با اشاره به دستفروشی نیز گفت: متاسفانه هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم بر میزان دستفروشی به حدی افزوده می‌شود که تردد در برخی مناطق سخت می‌شود. شهر تهران ظرفیت این همه دستفروشی را ندارد و دلیل زایش آن ناکارآمدی حوزه اقتصادی و اشتغال است.

وی با اشاره به این مطلب که اوج دستفروشی مربوط به ماههای مرداد و شهریور، بهمن و اسفند است، ادامه داد: متاسفانه در روزهای منتهی به نوروز شاهدیم که بسیاری از جوانان شهرستانی برای اینکه جای مناسب را برای خود حفظ کنند در سطح شهر چادر نیز می زنند.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران تاکید کرد: مهاجرت از شهرستان ها به سمت شهر تهران مهم ترین دغدغه ی طرح ساماندهی دستفروشان است؛ با توجه به شرایط اقتصادی و اشتغال موجود با اجرای این طرح حتما شاهد مهاجرت به تهران خواهیم بود لذا تا به این لحظه به جز ثبت نام اولیه تمهیدات دیگری اجرایی نکرده ایم.

وی ادامه داد: اما با توجه به حضور دستفروشان فعلی سطح شهر نمی توانستیم مهاجرت را دست اندازی کنیم و اقدامات را انجام ندهیم چرا که کار مسکوت می ماند.

48نقطه ممنوعه برای دستفروشی/ساماندهی 50 محور جدید

چیذری با بیان این مطلب که پس از کار کارشناسی و شناسایی های متعدد به این جمع بندی رسیدیم که در شهر تهران 48 نقطه ترافیکی وجود دارد که لکه های قرمز سدمعبر محسوب می شوند، گفت: دستفروشی در این نقاط هم موجب ایجاد ترافیک می شود و هم سدمعبر در زمان بروز حادثه در این محورها تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: آن چه برای ما بسیار حائز اهمیت است، حفظ شأن و انضباط پایتخت است و لذا پس از بررسی های مختلف و کارشناسی شده، 48 محور در سطح شهر تهران را به عنوان محورهای دستفروشی ممنوع نامگذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران تاکید کرد: با این حال برای اجرای صحیح این طرح نیازمند جایگزین کردن نقاط جدید بودیم لذا 50 نقطه را به عنوان فضای ساماندهی در نزدیک ترین مکان به محورهای دستفروشی ممنوع، جانمایی کردیم.

بررسی دستفروشی و مقابله با آن در 11 کشور دنیا

چیذری در ادامه این نشست با بیان این مطلب که ما پدیده دستفروشی را در 11 کشور دنیا مورد مطالعه قرار دادیم و نحوه برخورد آنها را به صورت دقیق بررسی کرده ایم، گفت: این بررسی در سه حوزه کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و جهان سوم صورت گرفته است.

وی افزود: موضوع دستفروشی تصریح کرد: در همه این کشورها برخورد با متخلفین و بساط گستران برعهده پلیس بوده است و شهرداری تنها هدایت را برعهده داشته اند.

چیذری گفت: در کشوری مانند ترکیه نیز دستفروشی تبدیل به موضوعی توریستی شده است و گردشگران توریست ها را به بازدید از دستفروشان می برند.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران در خاتمه گفت: این مطالبه شهرداری است که همه دستگاه های ذی ربط با نگاه شهرداری تهران که مبتنی بر حفظ کرامت افراد است جمع شوند و با هم افزایی این ساماندهی را انجام دهند.