احمد دانشفر در رابطه با دوره‌های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان اظهار کرد:‌ از ابتدای سال جاری تاکنون 15 دروه ضمن‌خدمت 32 ساعته برای کتب تازه‌ تالیف و یک دوره هوشمندسازی 40 ساعته به صورت الکترونیک برگزار شده که جمعا 520 ساعت دوره ضمن‌خدمت الکترونیکی برای فرهنگیان اجرا شده است.

وی با بیان این که امسال برای دومین سال دوره‌های ضمن‌خدمت فرهنگیان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، عنوان کرد: حدود 70 هزار نفر از معلمان در دوره‌های ضمن‌خدمت کتب تازه تالیف و 150 هزار نفر هم در دوره هوشمندسازی شرکت کردند بنابراین امسال در مجموع 220 هزار فرهنگی در کلاس‌های ضمن خدمت الکترونیکی شرکت کردند.

رییس اداره آموزش‌های کوتاه‌ مدت وزارت آموزش و پرورش گفت: هزینه برگزاری این دوره‌ها در مقایسه با دوره‌های حضوری بسیار کمتر است به طوری که اگر می‌خواستیم این دوره‌ها به صورت الکترونیکی نباشد، باید حداقل 10 برابر بیشتر هزینه می‌کردیم.

دانشفر با بیان این که دوره‌های الکترونیکی برای کتب تازه تالیف شاخه فنی و حرفه‌ای برگزار شده است،‌ گفت: سازمان پژوهش برای برگزاری دوره‌های الکترونیکی برای رشته‌های نظری مخالف است چراکه اعتقاد مسئولان این سازمان این است که اثربخشی دور‌ه‌های ضمن خدمت حضوری بیشتر است و معلمان با ملاقات حضوری مولف درک بهتری از مسائل و روش‌های تدریس خواهد داشت که این امر هزینه‌های برگزاری دوره‌های ضمن خدمت را به شدت افزایش داده است.

وی افزود: این در حالی است که امسال دوره‌های ضمن خدمت الکترونیکی چهار درس شیمی، ریاضی فیزیک و زیست‌شناسی که در مقطع فنی‌حرفه‌ای تدریس می‌شود و نزدیک به دوره نظری هست را به صورت الکترونیکی برگزار کردیم که نتایج بسیار مثبتی داشت. این نتایج به سازمان پژوهش نیز منتقل و مورد قبول آن‌ها نیز قرار گرفت همچنین بر اساس تاکید رییس سازمان پژوهش مبنی بر استفاده از روش‌های جدید برای برگزاری دوره‌های ضمن‌خدمت، دور از ذهن نیست که دوره‌های الکترونیکی نیز وارد شیوه‌های آموزشی سازمان پژوهش شود.

دانشفر درباره میزان رضایت فرهنگیان و معلمانی که در دوره‌های ضمن‌خدمت الکترونیکی شرکت کرده‌اند، گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته از معلمان در طول برگزاری دوره‌ها، اغلب آنها از این شیوه اعلام رضایت کرده‌اند به طوری که بسیاری از معلمان عنوان کرده‌اند که ویدیوهای آموزشی ارائه شده در دوره‌ها را دانلود کرده و سر کلاس درس می‌برند.

رییس اداره آموزش‌های کوتاه‌ مدت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی انتقادات درباره ضرورت برگزاری دوره هوشمندسازی مدارس در حالی که بعضی مدارس مجهز به تجهیزات اولیه هم نیستند، بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مدارس کشور مجهز به تجهیزات الکترونیکی و ویدیو پروژکتور هستند. این تجهیزات قبل از برگزاری دوره‌های هوشمندسازی کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت چرا که بسیاری از معلمان و کادر مدرسه دانش استفاده از تجهیزات را نداشتند، اما با برگزاری دوره‌‌های هوشمندسازی فرهنگیان نسبت به تولید محتوای الکترونیکی آگاهی پیدا کرده و روش‌های تدریس آن‌ها آسان‌تر شده است.