سرهنگ کاکوان رئیس پلیس فتای پایتخت اظهار داشت: در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی غیر واقعی وجود دارد و معلوم نیست فروشنده کیست و در کجا قرار دارد ، برخی از مجرمان سایبری با ارایه کالاهای ارزان قیمت و طرح‌های وسوسه انگیز (تورهای مسافرتی، سبد کالا، البسه، کیف و کفش، لوازم خانگی) به قصد تطمیع شهروندان اقدام به کلاهبرداری اینترنتی می‌کنند، آن‌ها از خریدار می‌خواهند تا بخشی یا نیمی از پول را واریز کرده و باقی آن را پس از تحویل کالا بپردازند، اما با پرداخت پول دیگر پاسخگو نبوده و خبری از کالا نیست.

 

این مقام انتظامی افزود: این فضا، رقابتی مناسب برای رونق کسب و کار است و فروشندگان محترم قبل از فعالیت باید نسبت به گرفتن مجوز یا همان نماد اعتماد الکترونیک (ای‌نماد) اقدام کنند و در جهت ارایه بهتر کالا در این فضا به شهروندان گرامی تلاش کنند.

 

رئیس فتا تهران به کاربران و شهروندانی که قصد خرید به صورت اینترنتی را دارند متذکر شد: خرید آنلاین کم هزینه، راحت و کاربردی است. قبل از خرید داشتن یک سیستم بروز رسانی شده بهترین راه مقابله با ویروس‌ها و بدافزار‌ها است. در انتخاب فروشگاه اینترنتی با دقت و تأمل لازم رفتار کنید. کالایی که قصد خرید آن‌را داریم ویژگی‌های آنرا بشناسیم، اگر از محصولی راضی نیستید آیا می‌توانید آن‌ را عودت نمایید و پول خود را دریافت کنید، در حفاظت از اطلاعات حساب‌های خود حساس باشید. سعی کنید اطلاعات بانکی خود را در بستر نامه الکترونیک ارسال نکنید، مگر این‌که با فرد مخاطب در تماس بوده و از صحت آدرس وی مطمئن شوید، حتمأ از فروشگاه‌هایی خرید کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیک باشند. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید به سایت پلیس فتا، آموزش و سایت ای‌نماد مراجعه و راهنمایی لازم را کسب کنید تا در این ایام پایانی سال خریدی راحت، به صرفه و خوب داشته باشید.