پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سید امیر سیاح- جمعه گذشته بعد از راهپیمایی، تلویزیون تاراج را پخش می‌کرد. فیلمی به یادماندنی محصول سال1363 درباره مبارزه با قاچاق و توزیع موادمخدر در زمان طاغوت. از اول فیلم به پسر 16ساله‌ام درباره این فیلم خاطره انگیز توضیح می‌دادم که به سن تو بودم، این فیلم را چندبار دیده‌ام، آن سال‌ها چه کولاکی در فروش کرد، جمشیدهاشم پور که بوده و حتی الان هم دیالوگ‌هایش را حفظم .

کمی که فیلم جلو رفت و به سکانس‌های محله‌های پر از معتاد پیش از انقلاب و تلاش پلیس موادمخدر آن دوره برای مبارزه با قاچاقچی‌ها و معتادان و آتش زدن بافورها که رسید، یکجورهایی از دعوت پسرم برای دیدن فیلم پشیمان شدم و خواستم بحث - یا حتی آگه بشود-کانال را عوض کنم. فکر کردم الان پسرم می‌پرسد اگر سران پلیس زمان شاه کثیف و با قاچاقچی‌ها همدست بوده‌اند، پس الان که مسوولان جمهوری اسلامی اهل خدا و پیغمبرند و خود را سرباز امام زمان (عج) می‌دانند، چرا نتوانسته‌اند جلوی قاچاق و توزیع موادمخدر را بگیرند؟ این معتادان را که در این فیلم از سال‌های قبل از انقلاب نشان می‌دهند، الان هم کم و بیش در برخی خیابان‌های ایران اسلامی قابل مشاهده است...

در این فکرها بودم که اگر پسرم چنین سؤالاتی کرد، چه جواب‌هایی بدهم که خوشبختانه متوجه شدم تشویق اولیه من برای دیدن فیلم، کارگر نبوده و سرش به موبایلش گرم است. من هم یواشکی کانال را عوض کردم و نفس راحتی کشیدم!

خدا روزی را نیاورد که بخواهیم دوران فاسد و ننگین پهلوی را با جمهوری اسلامی مقایسه کنیم اما مسوولان کشور به ویژه سخنگویان دستگاه‌ها باید برای چنین سؤالات سختی پاسخ‌های روشن و اقناع کننده داشته باشند.

نباید فراموش کرد عصر شبکه‌های اجتماعی و انتقال برق‌آسای پیام، با کنفرانس‌های رسانه‌ای قدیمی هرگز نمی‌توان در جنگی پیروزشد که در آن دشمنان نظام دائم فیک نیوزها را لای اخبار جا می‌زنند و هر روز یک دروغ سیاه و نگران‌کننده درباره سن اعتیاد یا زمان دسترسی به موادمخدر در ذهن ملت فرو می‌کنند و رسوب می‌دهند.

هرگز معتقد نیستم اوضاع توزیع و مصرف موادمخدر به سامان و قابل قبول است. اتفاقاً من هم به عنوان یک شهروند و یک پدر از اخبار مربوط به توزیع موادمخدر نگران می‌شوم؛ اما روی سخنم با سران و سخنگوی ناجاست.

کسانی که باید در عصر تلگرام و توئیتر، با افکار عمومی چنان صادق و صمیمی باشند که دروغ پراکن‌ها و فیک نیوزها نتوانند مردم را نگران کنند. صداقت و صمیمیت با افکارعمومی اقتضا می‌کند فرماندهان و سخنگوی ناجا به‌جای مونولوگ و اعلام آمار کشفیات موادمخدر، شاخص‌هایی ملموس و قابل احصا و سنجش توسط عموم مردم، از مبارزه با موادمخدر را معرفی کنند و در هر شاخص، وضع موجود را -هرچند تلخ باشد- معرفی کنند و قول دهند در میان مدت و بلند مدت، هرشاخص را از کجا به کجا خواهند رساند. هر سه ماه یا حتی یک ماه هم، میزان شاخص‌های مبارزه با موادمخدر را اعلام کنند و درمعرض دید و قضاوت مردم قرار دهند.

 اگر در شاخصی از اهداف وعده داده شده دور شده بود، صادقانه دلایل را توضیح دهند و بگویند برای جبران عقب‌افتادگی در آن مورد چه خواهند کرد. برخی موارد را هم که اعلام آنها به عملیات‌هایشان ضربه می‌زند، صادقانه نگویند. تأکید می‌شود وضعیت شاخص‌های موادمخدر را حتی اگر خیلی هم تلخ و نگران کننده باشد، حتماً شفاف اعلام کنند و مردم را محرم بدانند و مطمئن باشند اگر شاخصی تلخ را از مردم مخفی کنند، فیک نیوزها، بی بی سی‌ها و مملکت فروشان، تلخ‌تر آن‌را به خورد ملت خواهند داد.

اگر ناجا چنین درک و عملکردی از سخنگویی و ارتباط با افکارعمومی داشته باشد، همه می‌توانیم با خیال راحت با جوانانمان فیلم تاراج را تماشا کنیم، خیانت‌های سران رژیم شاه را لعنت کنیم و به نیروی انتظامی شفاف و صادق و صمیمی خودمان ببالیم.