براساس نقشه‌های پیش‌یابی و هواشناسی امروز با ادامه فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از شرق، شمال شرق کشور بارش باران و برف و در بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق کشور رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق کوهستانی بارش برف ادامه دارد.‌

امروز شدت بارش‌ها در نیمه جنوبی فارس، نیمه غربی هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و نیمه شرقی بوشهر است، همچنین امروز در شمال غرب، سواحل غربی خزر و برخی مناطق غرب کشور بارش برف ادامه دارد.

روز چهارشنبه بارش‌ها در جنوب، برخی مناطق شرق و جنوب شرق و شمال غرب کشور و سواحل غربی خزر ادامه خواهد داشت و با ورود سامانه بارشی جدید بارش‌ها در شمال غرب تقویت شده و به دامنه‌‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و جنوب غرب کشور گسترش می‌یابد.

شدت بارش‌ها در‌ روز چهارشنبه در کردستان، شمال کرمانشاه و شمال زنجان به شکل برف و در کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان به شکل رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد بود.

روز پنج‌شنبه سامانه بارشی در کل کشور فعال است، شدت بارش‌ها در فارس، نیمه جنوبی کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، غرب هرمزگان و کرمان به صورت رگبار باران و رعدوبرق و وزش باید شدید خواهد بود‌، ضمن آنکه پنج‌شنبه در برخی مناطق خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال زنجان بارش‌ها به صورت برف خواهد بود و در گیلان و مازندران بارش باران شدت خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه کاهش 4 تا 6 درجه‌ای سلسیوس دما در شمال غرب کشور و  5تا 8 درجه سلسیوس در سواحل شمالی کشور خواهیم داشت.

با توجه به استقرار توده هوای سرد از اواخر هفته جاری تا اوایل هفته آینده، کاهش دما در استان‌های مختلف کشور ‌پیش‌بینی می‌شود‌.

در گیلان، مازندران و گلستان کاهش 3 تا 6 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل کاهش 8 تا 14 درجه دما از پنجشنبه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در زنجان‌ و قزوین‌ کاهش 8 تا 12 درجه دما از پنجشنبه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام و لرستان کاهش 8 تا 10 درجه دما از پنجشنبه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در اصفهان و یزد کاهش 6 تا 8 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در فارس و بوشهر‌ کاهش 6 تا 8 درجه دما از شنبه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد کاهش 6 تا 10 درجه دما از پنجشنبه تا شنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در کرمان کاهش 6 تا 8 درجه دما از شنبه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در خراسان شمالی و خراسان رضوی کاهش 8 تا 12 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در خراسان جنوبی کاهش 8 تا 10 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در سیستان و بلوچستان و هرمزگان کاهش 6 تا 8 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در تهران، البرز و قم کاهش 6 تا 8 درجه دما از جمعه تا یکشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

در سمنان کاهش 8 تا 12 درجه دما از شنبه تا دوشنبه آینده پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به کاهش شدید دما طی این دوره در سطح کشور توصیه می شود در مدیریت تامین حامل‌های انرژی تمهیدات لازم به‌کار گرفته شود. ‌

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری جاده‌ای کوهستانی واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و دامنه‌های البرز به علت بارش برف لغزنده خواهد بود.

فردا آسمان تهران نیمه ابری همراه با وزش باد و در بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود ضمن آنکه روز پنج‌شنبه نیز این شرایط حاکم است؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 11 و 3 درجه خواهد بود.

روز آینده ارومیه و اردبیل با کمینه دمای 8 درجه زیر صفر سردترین مراکز استان و بندرعباس با بیشینه دمای 23 درجه بالای صفر و اهواز با بیشینه دمای 22 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز 21 بهمن‌ماه امسال 83.3 میلی‌متر ثبت شد؛ بارش سال گذشته در این بازه زمانی 138.8 میلی‌متر بود بنابراین بارش سال جاری 60 درصد بارش سال گذشته است.