ایرج حریرچی - قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی برخی از بخش‌های یکی از بیمارستان‌های خصوصی در مدت اخیر بر اثر انجام تخلفات توسط وزارت بهداشت، اظهار داشت: مردم، جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و افکار عمومی انتظار دارند که خدمات مناسب و مطابق با مقررات به مردم ارائه شود و در این موضوع، با هیچ فردی شوخی نداریم در یکی از بیمارستانهای خصوصی تهران، برخی از بخش‌ها پلمپ شد و برخورد با تخلفات در بیمارستانها، منحصر به بخش خصوصی نیست و در بیمارستانهای دولتی نیز این برخورد انجام می شود.

حریرچی در ادامه یادآور شد: در یکی از بیمارستانهای دولتی در استانهای کشور، شاهد بروز تخلف بودیم که سریعاً نسبت به جابجایی مسئول آن و رسیدگی به تخلفات در هیات رسیدگی به تخلفات، اقدام کردیم حتی در یک بیمارستان خصوصی در یکی از شهرها، هزینه ملحفه را در صورتحساب از بیمار دریافت کرده بودند در حالیکه این هزینه در قالب هتلینگ، محاسبه شده و یا برخی از مراکز درمانی، هزینه‌های تکراری از بیمار دریافت می‌کنند و این برخوردها مورد پذیرش و استقبال اکثریت جامعه پزشکی است و از آن، حمایت می‌کنند.

حریرچی درباره  دستور وزیر بهداشت برای نپذیرفتن بیماران بیمه شده تامین اجتماعی در بیمارستان امام حسین (ع) تهران اظهار داشت: وزیر بهداشت به هیچ عنوان چنین دستوری را نداده است و سعی نکنیم که وزیر و ستاد وزارت بهداشت را به این موضوع درگیر کنیم.

وی تاکید کرد: در برخی از مناطق کشور، به دلیل اینکه بیمه‌ها مطالبات خود را با تاخیر بسیار زیادی پرداخت می‌کنند، بیمارستانها در پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پزشکی با مشکلاتی روبرو هستند و به بیماران بیمه شده تامین اجتماعی اعلام کردند که در موارد غیر اورژانسی می‌توانند به بیمارستانهای ملکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند در شهر اصفهان این مشکلات به وجود آمد که با وساطت استاندار اصفهان، این مشکل برطرف شد.

حریرچی ادامه داد: بیمارستانها باید بتوانند بدهی خود به تامین کنندگان دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را پرداخت کنند و بنا شد که بیمه‌ها عقب ماندگی های خود را جبران کنند و پرداخت‌ها مطابق قانون، انجام شود و در سطوح بالا نیز جلساتی برگزار می‌شود تا مشکلات برطرف شود.

الزام برای ما، اجرای قانون است

وی در پاسخ به این سوال که الزامات قانونی برای پرداخت بدهی بیمه‌ها چیست؟  گفت: الزام برای ما، اجرای قانون است که بیان می‌دارد سازمان‌های بیمه گر باید ظرف مدت دو هفته پس از دریافت اسناد پزشکی، 60 درصد از آن را پرداخت کنند و تاکید داریم که سازمان تامین اجتماعی عقب افتادگی بیش از یکسال خود را پرداخت کند.

حریرچی یادآور شد: تصور نمی‌کنم در حوزه خدمات، به جز در حوزه سلامت شاهد پایبندی به تعهدات ارائه دهندگان خدمات با وجود بیش از یکسال تاخیر در پرداخت معوقات باشیم و امیدوارم که سازمان تامین اجتماعی ابتدا، سهم نه بیست و هفتم درمان را به طور کامل به حوزه سلامت اختصاص دهد و آن را به حسابی که با دستور رییس جمهور ایجاد شده، واریز کند و از سوی دیگر، پرداختی بدهی های خود به بیمارستانهای ملکی و دولتی را با رعایت عدالت انجام دهد.

همکاران ما در کادرهای درمانی بیمارستانها، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی هستند

وی افزود: انصاف نیست که بدهی تامین اجتماعی به بیمارستانهای دولتی که حدود 70 تا 80 درصد از خدمات بیمه شدگان تامین اجتماعی و مردم را ارائه می‌دهند، با تاخیر زیاد پرداخت شود و بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی دریافتی خود را به روز دریافت کنند اما همکاران ما در کادرهای درمانی بیمارستانها، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی هستند که خدمات خود را به درستی به مردم انجام می دهند.

آمادگی تیم‌های پزشکی برای ارایه خدمات درمانی به مصدومین پلاسکو

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت در حادثه پلاسکو، تصریح کرد: خدمات درمانی و اورژانس از همان نخستین ساعات بروز حادثه پلاسکو به مردم و نیروهای امدادی ارائه شد و در ساعات اول که تعداد مصدومان مشخص نبود، اقدامات بسیار وسیعی در مهیا کردن بیمارستانهای دولتی و خصوصی انجام شد  و 100 تخت مراقبت‌های ویژه آماده شد و متخصصان و جراحان در رشته‌های مختلف و نیز  پرستاران و پیراپزشکان آمادگی کامل داشتند.

وی افزود: برخی از مسئولان و نیروهای اورژانس بیش از 72 ساعت در محل حادثه حضور داشتند و به ارائه خدمات پرداختند که این نشاندهنده وفاق ملی و ایجاد امید در جامعه بود که در همه صحنه‌ها به آن نیاز داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آتش نشانان و امدادگران از ماسک های مناسبی استفاده می کنند و جزء وسایل کار آنها است و برای سایر نیروهای حاضر در محل حادثه پلاسکو، ماسک های استاندارد N95 توزیع شد.

8 و نیم میلون مورد بستری در سال

حریرچی در ادامه گفت: هر سال 800 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی دولتی و 8 تا 8.5 میلیون بستری انجام می‌شود اما اگر برای یک نفر از آنها مشکلی پیش آمد می‌بینیم که رسانه‌ها می‌گویند که مخالفتی هم نداریم اما به حجم وسیع اقدامات مثبت انجام شده و خدمات ارزشمند هم اشاره کنند.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کمبود پزشک و برنامه‌های وزارت بهداشت برای برطرف کردن این کمبود، گفت: بارها در مورد کمبود پزشکان تذکر دادیم در حال حاضر تعداد پزشک و متخصص در ایران به ازای هر هزار، به ترتیب 1.5 و 0.48 است در سالهای گذشته، کف مقبول برای کشور 2.5 و در برخی از اسناد، 3.5 پزشک به ازای هر هزار نفر در نظر گرفته شده بود اما فضای قالب، بگونه ای بوده که رسانه‌ها و برخی افراد، عنوان می‌کردند که تعداد پزشکان بیکار، بسیار زیاد است در حالیکه همواره این شاخص بین 1.3 تا 1.6 بوده است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تعداد پزشک به ازای هر هزار نفر در بین کشورهای منطقه در رده‌های پایین قرار دارد، افزود: متاسفانه شاهد بودیم که در برخی از مقاطع، از ظرفیت پذیرش در برخی مقاطع کاسته شده بود اما یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت بهداشت در دولت یازدهم، افزایش ظرفیت در رشته پزشکی و تخصصی، ارتقای کیفیت آموزش و استفاده بهینه از فارغ التحصیلان بوده است

حریرچی اظهار داشت: بر اساس آمارهای رییس سازمان نظام پزشکی، 15 هزار نفر از فارغ التحصیلان پزشکی فقط یکبار به این سازمان مراجعه کرده و شماره نظام پزشکی را دریافت کرده اند که ممکن است یا به خارج از کشور رفته باشند و یا از فعالیت در حوزه پزشکی صرف نظر کرده باشند بکارگیری 15 هزار نفر پزشک، می تواند شاخص تعداد پزشک کشور به ازای هر هزار نفر را 0.2 درصد افزایش دهد اما لازم است که در پذیرش دانشجوی پزشکی و مقاطع تخصص، دقت بیشتری کنیم.

40 درصد از متخصصان برخی رشته‌ها در تهران حضور دارند

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت حداکثر می‌تواند 6 سال پزشکان و یا متخصصان را به خدمت در مناطق مختلف کشور، به کار گیرد و بعد از آن، فرد به دلخواه خود می‌تواند در مناطق مختلف حضور یابد اما یکی از مشکلات ما این است که در برخی از رشته‌های تخصصی، 40 درصد از متخصصان در تهران حضور دارند.

حریرچی از توجه به مناطق محروم به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف و برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: در برخی از رشته‌های تخصص مانند جراحی مغز و اعصاب، ارتوپد و چشم دچار بحران و کمبود نیروی تخصصی هستیم اما در برخی از رشته‌ها، مازاد داریم که از ظرفیت آن کاسته شده است.

کاهش اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران در دوره اخیر

وی در خصوص اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران، گفت: اختلاف درآمد پزشکان و پرستاران در دوره اخیر کمتر شده اما باز هم مطلوب نیست  البته فاصله درآمدی پزشکان و پرستاران در بخش دولتی و در مجموع، کاهش یافته است زیرا درآمد گروه های پرستاری و پیراپزشکی افزایش یافته و از سوی دیگر نیز درآمد پزشکان با برخی ابزار مانند مالیات و سیستم پلکانی، کاهش یافته است البته راه حل این است که درآمد نیروهایی که در سطح پایینی قرار دارند، افزایش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تکالیف وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه در رسیدگی به مناطق محروم، خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه، تاکید زیادی بر سطح بندی خدمات و نظام ارجاع دارد که مشخص می‌کند هر مرکز درمانی، بیمارستان عمومی یا تخصصی با چه فاصله ای و بر اساس معیارهایی مانند جمعیت، بیماری منطقه، مواصلاتی بودن یا نبودن آن باید راه اندازی شود که تاکید زیادی بر محرومیت زدایی از مناطق مختلف کشور دارد.

وی در خصوص قدیمی بودن یا نبودن شاخص‌های سنجش آلودگی هوا در ایران، گفت: مسئولیت اعلام آلودگی هوا با سازمان حفاظت محیط زیست است اما تا حدی که اطلاع دارم، این شاخص‌ها قدیمی نیست و نسبت به کشورهای دیگر در حوزه آب و هوا شاخص‌های سختگیرانه ای در کشور داریم.

حریرچی همچنین در خصوص تکالیف وزارت بهداشت در تدوین حقوق شهروندی توسط رییس جمهور، اظهار داشت: طرح تحول سلامت و اقدامات دولت و وزارت بهداشت با همکاری سایر نهادها و سازمانها، ناشی از دیدگاه مثبت و علمی دکتر روحانی است زیرا در برنامه‌هایی که پیش از انتخابات اعلام کرد، سلامت و تامین سلامت و بیمه همگانی را از حقوق اساسی مردم جامعه عنوان کرد و وزارت بهداشت و دولت به این شعارها وفادار ماندند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای سنین مختلف، مناطق محروم، عوامل خطر سلامت و پیوست‌های سلامت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در پیش داریم.