برای هر کشوری نیروی کار باهوش، دارایی عظیمی به شمار می‌رود. آدم‌های باهوشی که مایل هستند کار کنند موجب رشد کشورشان می‌شوند. طبق نظر مولفان مطالعه‌ی اصلی، ‌ای کیو به شدت تحت تاثیر میزان تولید ناخالص ملی یک کشور قرار دارد. به همین خاطر هیچ کشوری از امریکای جنوبی و افریقا در فهرست 20 کشور برتر به لحاظ بهره هوشی قرار ندارد.

تعیین بهره‌ی هوشی کل افراد یک کشور کار ساده‌ای نیست، اما در اینجا تلاشی صادقانه در راستای برآوردن این هدف صورت گرفته است. با ما همراه باشید تا 15 کشور با بالاترین میانگین‌ای کیو در جهان را بشناسید.

15. چین (میانگین‌ آی کیو: 100)

چین نه تنها پرجمعیت‌ترین کشور جهان است، بلکه آدم‌های بسیاری با‌ای کیو بالا دارد. بعضی‌ها معتقدند این امر به خاطر آن است که در چین بچه‌ها در یک محیط علمی سفت و سخت بزرگ می‌شوند. حتی والدین بچه‌های‌شان را به شدت به تحصیل تشویق می‌کنند. فشار و رقابت بسیار زیادی وجود دارد. بعضی‌ها بر این باور هستند که چینی‌ها‌ای کیو بالایی دارند چون این در ژن‌ آنها وجود دارد. دانش‌آموزان چینی در ریاضیات، علوم و تحصیلات تخصصی بسیار خوب عمل می‌کنند. این گفته توسط برنامه ارزیابی دانش آموزان بین‌المللی (PISA)به اثبات رسیده است.

14. بلژیک (میانگین‌ آی کیو: 100)

نظام آموزشی بلژیک از استاندارد بالایی برخوردار است. حدود 99 درصد از جمعیت بلژیک با سواد هستند. این کشور واقع در غرب اروپا، دانشمندان بسیاری را به جهان عرضه کرده است. تحصیل برای بچه‌های بین 6 تا 18 سال اجباری است. حدود 42 درصد از 18-21 ساله‌ها در دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند. طبق PISA، سطوح آموزشی بلژیک از میانگین سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) بالاتر است.

13. بریتانیا (میانگین‌ آی کیو: 100)

با داشتن نمره‌ی میانگین‌ای کیو 100، بریتانیا در این زمینه با بسیاری از کشورهای دیگر هم رتبه‌ است. تحصیل از سن 5 تا 16 سالگی اجباری است. بیشتر بچه‌ها در مدارس بخش دولتی به تحصیل می‌پردازند. بریتانیا صاحب دو قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی زبان است: کمبریج و آکسفورد. هر دوی آنها که با هم به آکسبریج نیز معروف هستند، تاریخی حدود هشت قرن دارند. کودکان در این کشور اروپایی در زمینه‌ی ریاضیات و علوم بسیار خوب عمل می‌کنند.

12. نیوزیلند (میانگین‌ آی کیو: 100)

برای کودکان بین 6 تا 16 سال مدارس ابتدایی و راهنمایی اجباری هستند. نرخ سواد در نیوزیلند 99 درصد است. دانش‌آموزان در این کشور جزیره‌ای زیبا در زمینه‌ی ریاضیات، مطالعات و علوم پایه عالی هستند.

11. سوئیس (میانگین‌ آی کیو: 101)

سوئیس در استانداردها و اندازه‌های ملی از نتایج درخشانی برخوردار است. این کشور واقع در اروپای مرکزی طبق نیازها و توانایی‌های کودکان برنامه‌ها را طراحی می‌کند. نظام آموزشی آن مورد تحسین بسیاری از متخصصان سرتاسر جهان قرار گرفته است.

10. سوئد (میانگین‌ آی کیو: 101)

سوئد مسئله‌ی آموزش را جدی گرفته است و به فراهم کردن بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی فراوان شهرت دارد. سیستم رفاه اجتماعی این کشور حوزه‌ی اسکاندیناوی برای شهروندانش آموزش عالی همگانی فراهم می‌آورد.

9. آلمان (میانگین‌ آی کیو: 102)

آلمان دانشمندان، فیلسوفان و هنرمندان زیادی را پرورش داده است و همچنان هم به این کار ادامه می‌دهد. نظام آموزشی پیشرفته‌ی آن آموز‌ش‌های حرفه‌ای را برای پیشرفت کلی دانش‌آموزان اشاعه می‌دهد.

8. ایتالیا (میانگین‌ آی کیو: 102)

ایتالیا زادگاه رنسانس است. این کشور در زمینه‌های هنر، علوم پایه و فناوری کمک‌های بسیار زیادی کرده است. عملکرد این کشور در علوم پایه، ریاضیات، علوم فضایی، علوم کامپیوتر و فیزیک بالاتر از حد میانگین است.

7. اتریش (میانگین‌ آی کیو: 102)

در اتریش، حضور در مدرسه تا 9 سال، معمولا تا سن 15 سالگی، اجباری است. این کشور از یک نظام آموزشی بسیار منظم برخوردار است و از یک سرمایه‌ی انسانی باانگیزه و درخشان سود می‌برد.

6. هلند (میانگین‌ آی کیو: 102)

هلند به خاطر سرمایه‌ی انسانی بسیار با کیفیتش معروف است. تحصیل برای بچه‌های بین 5 تا 16 سال اجباری است. دانشگاه‌ها مدرک لیسانس سه ساله ارائه می‌دهند و بعد از آن یک دوره‌ی یک یا دو ساله‌ی فوق لیسانس وجود دارد.

5. سنگاپور (میانگین‌ آی کیو: 103)

سنگاپور به لحاظ فناوری یک کشور پیشرفته است و یک مرکز بزرگ تجاری به شمار می‌رود. تحصیلات ابتدایی در این دولت شهر جهانی اجباری است. برنامه‌ی آموزشی بر اساس توسعه‌ی زبان انگلیسی، زبان مادری، علوم پایه و ریاضیات تدوین می‌شود. کودکان در سنگاپور در زمینه‌ی ریاضیات و علوم پایه بسیار خوب عمل می‌کنند.

4. تایوان (میانگین‌ آی کیو: 104)

صنعت تایوان با داشتن فناوری سطح بالا در اقتصاد جهانی نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این کشور در زمینه‌ی آموزش عمومی نمره‌ی بالایی کسب می‌کند. نظام آموزشی آن از این جهت که دانش آموزان تایوانی بعضی از بالاترین نمره‌ها را در آزمون‌های جهانی بخصوص در زمینه‌ی علوم پایه و ریاضیات کسب کرده‌اند، بسیار موفق بوده است.

3. ژاپن (میانگین‌ آی کیو: 105)

PISA دانش آموزان ژاپنی را به عنوان ششمین بهترین دانش آموزان جهان رتبه‌بندی می‌کند. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی در ژاپن اجباری است. حدود 75 درصد از فارق‌التحصیلان دبیرستان در دانشگاه، مدرسه تجارت، کالج و یا موسسه آموزش عالی ثبت نام می‌کنند. این کشور جزیره‌ای یکی از کشورهای پیشرو به لحاظ تحقیقات علمی است.

2. کره‌ی جنوبی (میانگین‌ آی کیو: 106)

جامعه‌ی کره‌ی جنوبی برای دستاوردهای علمی ارزش بسیار زیادی قائل است. همانطور که در یکی از گزارش‌های بلومبرگ آمده است، کره‌ی جنوبی مبتکرترین کشور در جهان است. شهروندان کره‌ی جنوبی سخت کوش و با انگیزه هستند. و به همین دلیل است که در رتبه‌ی دوم فهرست باهوشترین کشورهای جهان جای گرفته‌اند.

1. هنگ کنگ (میانگین‌ آی کیو: 107)

هنگ کنگ در صدر باهوشترین کشورهای جهان قرار دارد. در طول سال‌ها مردم باهوش و سخت کوش هنگ کنگ، این سرزمین را به یک مرکز تجاری مهم و یک شهر جهانی تبدیل کرده‌اند. مردم هنگ کنگ بالاترین‌ای کیو را در جهان دارند. PISA نظام آموزشی این کشور را به عنوان دومین بهترین نظام آموزشی جهان رتبه‌بندی می‌کند. هشت دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی در هنگ کنگ وجود دارد. نظام آموزشی آن در بین دانشجویان رقابتی سالم را ترغیب می‌کند.