رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گفت: مردم در زمان آلودگی هوا به اندازه کافی مرکبات بخورند، خوردن فرآورده‌های دریایی به دلیل وجود منیزیم در آن، عدس و جوانه گندم باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند سرب می‌شود.

روزبه رجائی غفوری افزود: با توجه به اعلام آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های خطرناک در هوا، افراد سالمند، کودکان، زنان باردار و افراد بیمار حتی‌الامکان از حضور در مکان‌های باز خودداری کنند.

وی ادامه داد: افرادی که بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، آسم، بیماری‌های قلبی‌-عروقی دارند بیشتر از دیگران باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
رجائی از شهروندان خواست به اندازه کافی از مایعات استفاده و از خوردن غذاهای آماده بیرون از منزل خودداری کنید و از سفرهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیشترین تاثیر هوای آلوده و گرد و غبار روی سیستم تنفسی مخاط بینی و چشم است گفت: افراد سعی کنند در هوای آزاد ورزش نکنند و در و پنجره‌ها را در منزل ببندند.
بنابراعلام سازمان محیط زیست :از روز گذشته به علت وارونگی هوا، شاخص آلودگی هوای این کلانشهر تا 170پی اس آی بالا رفت که آلوده ترین روز شهرایران بود.