نریمان شهبا متخصص پوست و مو در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: خشکی پوست دست در فصل سرما به دلیل کاهش رطوبت هوا در افراد بیشتر مشاهده می شود.

 

وی عنوان کرد: زمینه ژنتیکی و شست وشوی با شوینده ها از دیگر عواملی است که موجب از دست رفتن رطوبت پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن و ترک های پوستی و زبری می شود.

 

این متخصص پوست و مو بیان کرد: شستن زیاد دستها باعث کاهش چربی طبیعی پوست می شود که معمولا در خانم های خانه دار، شست و شو، نظافت و استفاده از شوینده های شیمیایی تشدید این عارضه را در پی دارد. 

 

وی اظهار داشت: استفاده از مرطوب کننده ها پس از شست وشوی دست مانند وازلین و گلیسیرین غیر معطر بسیار مفید است، همچنین استفاده از آبلیمو در گلیسیرین موجب تناسب سطح PH  پوست وپیشگیری از آسیب های آن می شود‌.

 

شهبا تصریح کرد: استفاده از مرطوب کننده ها با چربی پایین برای افرادی که تمایل به استفاده از کرم های چرب ندارند، توصیه می شود.
 
وی بیان کرد: زمانی که خشکی پوست دست تبدیل به زخم، التهاب پوستی و ترشح می شود نیاز به بررسی متخصص ضروری است زیرا زخم ها می تواند محل ورود میکروب ها و بروز عفونت در بدن شود و زمینه ورود مواد حساسیت زای محیطی به بدن را فراهم و مشکلاتی ایجاد کند.

 

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: بی توجهی به زخم‌ها و التهابات پوست دست می تواند سبب ایجاد زردزخم شود که در بسیاری از موارد در کودکان و خانم های خانه دار این عارضه به دلیل نفوذ باکتری های زردزخم و از بین رفتن سد دفاعی پوست ایجاد می شود.