حجت درخشان فر فوق تخصص اورژانس اطفال تصادفات و حوادث را شایع ترین علل مرگ و میر دانست و بیان کرد: پیشگیری در تمام سنین و حتی اطفال مهمترین گام برای کاهش حوادث است که در این زمینه برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات باید به نکات ایمنی کودکان توجه داشت. 

 

وی با تاکید بر اهمیت قرار داشتن صندلی کودکان در ماشین ها، تصریح کرد: با توجه به آمار بسیار بالای تلفات و آسیب های ناشی از حوادث در کشور ما، احیا و آگاهی از چگونگی انجام آن برای همه حتی مردم عادی هم ضروری است تا لحظات طلایی برای زندگی و نجات یک فرد از دست نرود. 

 

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دو مرحله ای بودن احیاء پایه و پیشرفته هنگام بروز حوادث و ایست قلبی اظهار داشت: آموزش احیای پایه در کشورهای پیشرفته حتی برای مردم عادی هم انجام می شود تا از این طریق خود مردم بتوانند قبل از رسیدن اورژانس اقدامات درمانی لازم را در 4 دقیقه اول به فرد حادثه دیده ارائه کنند، زیرا این 4 دقیقه مهمترین زمان برای نجات زندگی یک فرد است. 

 

وی با بیان اینکه انجام اقدامات لازم در 4 دقیقه اول برای فردی که دچار ایست قلبی شده، احتمال نجات و زنده ماندن بدون عارضه وی را به شدت افزایش می دهد، ادامه داد: با توجه به اینکه احیای پایه نیاز به هیچ ابزار و امکاناتی ندارد افراد پس از آموزش مهارت های لازم می توانند تا زمان رسیدن اورژانس و شروع احیای پیشرفته بیمار را تا حد زیادی نجات دهند. 

 

درخشان فر درباره اقدامات لازم برای احیای پایه بیان کرد: اولین و مهمترین نکته برای شروع این احیا ایمن بودن محل برای فرد حادثه دیده است و در مرحله دوم باید بررسی کرد که آیا بیمار قادر به حرکت است یا نیاز به کمک دارد؟

 

وی گفت: اگر فرد هیچ حرکتی نداشته باشد نیاز به نفر است که در صورت تنها بودن باید با فریاد طلب کمک کنید تا یک نفر به اورژانس اطلاع دهد و نفر دیگر در کنار بیمار بماند که بهتر است در صورت داشتن مهارت، نبض بیمار چک شود که برای این بررسی باید نبض گردن یا کشاله ران گرفته شود. 

 

این فوق تخصص اورژانس کودکان ماساژ قفسه سینه و آزاد کردن راه هوایی و تنفسی را آخرین مراحل احیای پایه دانست و یادآور شد: هر 2 دقیقه یکبار باید شرایط بیمار بررسی شود و این مراحل تا رسیدن اورژانس و شروع اقدامات احیا پیشرفته توسط تیم پزشکی و دستگاه های لازم ادامه پیدا کند.