محمدعلی ابراهیم زاده گفت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم کاهش ورودی‌ به صندوق بازنشستگی کشور است که این مشکل از دهه 60 با ممنوعیت استخدام افراد در مقطع دیپلم در دستگاه‌های دولتی شروع شد.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در دهه 80 نیز دولت اجازه که شاغلان پیمانی علاوه بر جذب مستخدمین رسمی دولت نیز جذب صندوق شوند.این اتفاق به دلیل اینکه در پرداختی‌ها تفاوت‌ با شاغلان وجود داشت چندان چشمگیر نبود. 

وی افزود: از طرفی مشکلات نقدینگی صندوق هر سال افزایش می باید به طوری که در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری حالت بسته پیدا کرده است.

ابراهیم زاده گفت: آسیبی که به صندوق در این چند سال اخیر وارد شده این است که نتوانسته فاصله‌ها را پر کند و کمک‌های دولتی که بر اساس قانون دریافت می‌کند هر سال افزایش یافته است به گونه‌ای که بیش از 70 درصد اعتبارات ما برای پرداخت حقوق بازنشستگان از سوی دولت و مابقی از محل کسورات و سود سرمایه گذاری‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: سن بازنشستگی در کشور ما بسیار پایین است و در حال حاضر میانگین این سن 51.5 سال است که این امر فشار مالی به صندوق وارد می‌کند، به همین دلیل معتقدیم باید پارامترهای بازنشستگی تغییر پیدا کند.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: بنابراین در پیش نویس برنامه ششم توسعه که سال گذشته ارائه شد پیشنهاد کردیم تا  اصلاحات پارامتریک در سن و سابقه در تعیین حقوق بازنشستگی انجام شود همچنین اجرای میانگین پنج سال آخر بیمه پردازی به جای دوسال آخر نیز پیشنهاد شد.

وی گفت: پیشنهاد ما افزایش تدریجی سابقه است، چون نمی‌خواهیم حقوق‌ها کاهش پیدا کنند به عنوان مثال باید در سال اول اجرا شش ماه، در سال دوم یک سال و به همین ترتیب در سال‌های بعدی سابقه بتدریج افزایش یابد تا به فرم معقول برسد بنابراین بازنشستگان نگران کاهش حقوق خود نباشند.

به گزارش فارس، پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی و تغییر فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی و اجرای میانگین پنج سال آخر بیمه پردازی به جای دو سال آخر در برنامه ششم توسعه موجب نگرانی بازنشستگان شده است.