حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: ماست از تخمیر شیر به دست می آید و دارای سه نوع کم چرب، با چربی متوسط و پرچرب است.

 

وی با اعلام اینکه ماست از نظر طب سنتی طبع سرد و تر دارد، اظهار داشت: این ماده منبع غنی از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و ویتامین های گروه B مانند B5, B2 , B12 به شمار می آید، همچنین اسید لاکتیک موجود در ماست سبب جذب بهتر کلسیم و سایر ویتامین های آن می شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد: در یک لیوان 240 سی سی ماست، 12 گرم پروتئین، 15 گرم کربوهیدرات و حدود 280 تا 300 میلی گرم کلسیم موجود است.
 
وی با بیان اینکه ماست چکیده در اثر گرفته شدن آب ماست معمولی به دست می آید، تصریح کرد: ماست چکیده در مقایسه با ماست معمولی حاوی کالری و ارزش غذایی بالاتری است و لبنیات ( به خصوص ماست چکیده) سرشار از اسید های چرب اشباع شده، کلسیم، پروتئین و منیزیم هستند.

 

عظمایی تاکید کرد: در صورتی که ماست همراه با مصلحات آن( پونه، شوید و گل سرخ)  و همزمان با مواد غذایی محتوی ویتامین D مانند خرما مصرف شود سبب رفع پوکی استخوان می شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد و به خصوص سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به دل درد و دردهای مفصلی و استخوانی باید از مصرف ماست بدون مصلحاتش به شدت پرهیز کنند.

 

وی با بیان اینکه میزان استفاده از ماست چکیده بر حسب سن و وزن افراد تعیین می شود، تصریح کرد: مصرف این ماست برای اشخاص لاغر و کم اشتها مناسب است، اما افرادی که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند باید در مصرف آن زیاده روی نکنند، همچنین این اشخاص بهتر است از ماست چکیده تهیه شده از ماست کم چرب استفاده کنند.

 

عظمایی افزود: مصرف ماست همراه با مصلحات آن (موادی مانند زیره، نعناع و کاکوتی) مانع از بروز یبوست در افراد می شود، همچنین سبب ایجاد احساس سیری در اشخاص شده که نقش موثری در کاهش وزن دارد.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه ماست با متعادل کردن اسید معده منجر به بهبود سوزش معده می شود، تاکید کرد: مصرف این ماده لبنی سبب از بین بردن عفونت هلیکو باکتری پلوری نیز می شود.

 

عظمایی اظهار داشت: ماساژ صورت با استفاده از  مخلوط ماست و  لیموترش تاثیر بسزایی در درمان لک و آکنه دارد، افراد می توانند یک قاشق مرباخوری ماست را همراه با یک قاشق مرباخوری روغن زیتون و مقداری آرد یا بلغور گندم ترکیب کنند سپس این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی صورت قرار دهند که استفاده از این ترکیب به لایه برداری پوست کمک می کند.

 

وی توصیه کرد: افراد باید از مصرف ماست توام با گوشت و ماهی خودداری کنند، زیرا استفاده همزمان برنج همراه با ماهی و ماست( بدون مصلحات آن) سبب بیماری برص( پیسی) می شود.