خدیجه تهرانی متخصص نورولوژی و مغز و اعصاب داخلی و مدیر گروه نورولوژی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه آلودگی هوا، سن سکته مغزی را در دراز مدت 10 سال کاهش می دهد، گفت: بیماری های قلبی مثل امراض مادرزادی قلبی، گرفتگی دریچه قلبی و سرطان خون از مهمترین دلایل سکته مغزی در جوانان است.

 

وی با بیان اینکه در اولین مرحله از وقوع سکته مغزی، علل آن بررس می شود، اظهار داشت: مصرف سیگار و مواد مخدر جوانان باعث انسداد عروق مغز و قلب می شود که همین عامل عارضه سکته مغزی را به همراه دارد.

 

مدیر گروه نورولوژی دانشگاه آزاد دومین مرحله بروز سکته مغزی را بااهمیت خواند و افزود: در این مرحله، پزشک سوابق بیماری قلبی و خونی افراد را بررسی می کند.

 

وی با اشاره به اینکه عارضه سکته مغزی در کودکان همانند بیماری های قلبی است، تاکید کرد: در افرادی همچون جوانان بالای 20 سال که بیماری قلبی، خونی و اعتیاد ندارند و بزرگسالان زیر 40 سال اگر سکته مغزی اتفاق بیفتد، برای آگاهی از علت آن یک سری آزمایشاتی توسط پزشک صورت می گیرد.

 

به گفته این متخصص نورولوژی و مغز و اعصاب داخلی، مواد شیمیایی و استرس از دیگر دلایل سکته مغزی در جوانان است.

 

تهرانی با بیان اینکه درصد سکته مغزی در آقایان بیشتر از خانم ها است، اظهار داشت: نوعی هورمون محافظه کارانه در خانم ها بروز سکته مغزی در آنان را کاهش می دهد. در حالی که بیماری های قلبی و خونی در خانم ها و آقایان به صورت یکسان است.

 

تهرانی با بیان اینکه فشار خون اولین عامل سکته مغزی در افراد بالای 65 سال است، بیان کرد: خانم ها در زمان روزه گرفتن، قرص ضد خواب آلودگی مصرف می کنند که کم خوابی و در نتیجه سکته مغزی را در پی دارد.

 

مدیر گروه نورولوژی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در سکته مغزی و قلبی رگ و عروق بدن درگیر می شود، تصریح کرد: سکته قلبی و مغزی از همدیگر تاثیر پذیرند و در زمان مراجعه بیمار مبتلا به سکته مغزی به پزشک، سوابق پزشکی از قبیل هر گونه عمل جراحی پیشین وی مورد بررسی قرار می گیرد.