پس از عزل علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، نوک پیکان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به سمت محمدعلی نجفی بود.

* چرا نجفی به وزارت آموزش و پرورش نیامد؟

نجفی چهره نام‌آشنای آموزش و پرورش است که 9 سال فعالیت در رأس دستگاه تعلیم و تربیت را در کارنامه خود دارد.

وی در سال 1367 به عنوان وزیر آموزش و پرورش، سکاندار دستگاه تعلیم و تربیت شد؛ یعنی زمانی که هنوز کشور در گیر و دار جنگ تحمیلی بود؛ در حقیقت نجفی وزیر آموزش و پرورش در کابینه موسوی و هاشمی رفسنجانی بود.

در دورانی که نجفی سکان کِشتی آموزش و پرورش را به دست گرفته بود، به دلیل ازدحام جمعیت دانش‌آموزی، هنوز در بسیاری از مناطق کشور، کلاس‌های دونوبته، سه‌نوبته و چهارنوبته تشکیل می‌شد. 

نجفی حدود 9 سال در رأس آموزش و پرورش ایران حضور داشت؛ حضوری که برخی از آن به عنوان دوران طلایی ذکر می‌کنند چرا که معتقدند در این دوره حقوق و مزایای فرهنگیان افزایش خوبی داشته است؛ ضمن اینکه تغییر نظام از سالی به ترمی ـ واحدی و تغییرات آموزشی در کاردانش نیز در زمان نجفی صورت گرفته است.

البته این دوره طلایی از نظر نمایندگان مردم در مجلس نیز خیلی طلایی نبود و انتقادات گسترده‌ای نیز از سوی نمایندگان مجلس به وی وجود داشت؛ به طوری که نجفی به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب بود که از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد.

نمایندگاه سومین دوره مجلس شورای اسلامی در چهارم اردیبهشت 1370 یعنی سه سال پس از فعالیت نجفی در آموزش و پرورش، او را استیضاح کردند و دلیل این موضوع نیز نارضایتی از عملکرد وی عنوان شد؛ هر چند که نجفی توانست از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد و وزیر آموزش و پرورش بماند. 

در هر حال در ابتدای دولت یازدهم، رئیس‌جمهور، نجفی را به مجلس معرفی کرد اما پرونده سیاسی و حمایت از فتنه‌گران 88، این فرصت را از او گرفت.

چندی بعد وی برای مدتی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شروع به کار کرد که البته با اعلام بیماری، از این سمت کناره‌گیری کرد.

در شرایطی پس از عزل فانی، از نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی نام برده شد که برخی سایت‌ها مدت کوتاهی قبل از آن از انتصاب وی به عنوان رئیس ستاد انتخابات روحانی برای انتخابات 96 خبر داده‌ بودند.

برخی رسانه‌ها نیز مباحثی را مبنی بر سیاسی‌ شدن وزارت آموزش و پرورش و تبدیل آن به ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور در سال پایانی دولت با آمدن نجفی مطرح کردند.

در هر صورت به رغم آنکه برخی رسانه‌ها با اطمینان از حضور نجفی در آموزش و پرورش خبر داده بودند و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز از این موضوع استقبال کرده بودند اما نجفی به آموزش و پرورش نیامد.

شاید همان مباحث سیاسی و شاید هم بیماری، مصلحت‌هایی بودند که موجب شد، نجفی از خیر حضور در رأس وزارت آموزش و پرورش بگذرد.

*‌فخرالدین احمدی دانش آشتیانی کیست؟

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در سال 1334 در شهر آشتیان متولد شد؛ وی در دوره دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل کرد و کارشناسی خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی راه و ساختمان اخذ کرد. 

احمدی مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته سازه از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد و برای مدرک دکتری، دانشگاه امپریال کالج انگلستان را انتخاب کرد و توانست موفق به اخذ مدرک دکتری رشته مهندسی زلزله شود. 

از جمله کارهای اجرایی وی می‌توان به «دفتر فنی سپاه پاسداران از سال 1359 تا 1364 به عنوان مهندس محاسب و مسئول بخش سازه به صورت نیمه وقت و مأمور به وزارت آموزش و پرورش»، «مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1364 تا 1368»، «معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 1366 تا 1368»، «مسئول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه‌ها از سال 1366 تا 1368»، «برگزارکننده دوره های "دانشگاه در جبهه" برای جبران عقب افتادگی آموزشی دانشجویانی که در جبهه حضور داشتند» و «معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال 1380 تا 1382» و «عضو شورای برنامه ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال 1376 تا 1382» اشاره کرد.

شاید تنها فعالیت شاخص وی را بتوان به حضورش در شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نسبت داد. چرا که احمدی دانش آشتیانی در 26 آبان 1394 از سوی رئیس جمهور به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، طی حکمی به همراه 6 نفر دیگر به عنوان عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منصوب شد.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی آبان سال 1393 از سوی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس نهم را کسب کند و دلیل آن هم مانند نجفی که در دولت یازدهم نتوانسته بود، رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورد انتساب به فتنه 88 عنوان شد.

اکنون باید دید آیا احمدی دانش‌ آشتیانی از آن فعالیت‌های سیاسی که موجب عدم رأی اعتماد مجلس پیشین به وی بود، مبرا شده است و آیا فردی که از جنس وزارت علوم است مورد تأیید نمایندگان مجلس دهم برای وزارت آموزش و پرورش هست؟

در هر حال باید دید فخرالدین احمدی دانش آشتیانی چه برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش دارد و آیا می‌تواند سکان کشتی تعلیم و تربیت را به دست گیرد؟