اختلافات یا تعارض پدیده ای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمان ها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان می گردد و استفاده غیرموثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می شود. مدیریت تعارض به معنی حل اختلاف نیست. تعارض ناشی از عدم توافق بین دو یا چند نفر می باشد، پس به منظور حل کامل تعارض، یک یا چند نفر از آنها باید دیدگاه های خود را تغییر دهند. با اینحال، شما می­توانید از طریق برقراری ارتباط بهتر، تعارض را مدیریت کنید. در دنیای کسب و کار برقراری رابطه مؤثر می تواند به شما در درک منبع تعارض و یا رفع نیازها و دیدگاه های طرفین درگیر کمک کند.

سینا تهرانی متخصص مدیریت ارتباطات در گفتگو با پارس نیوز به ارائه هشت راهکار ساده اما کلیدی برای مدیریت تعارض در سازمان ها پرداخته است:

راهکار شماره یک : این مشاور مدیریت به مدیران کسب و کارها توصیه می کند تا محیط سالمی را ایجاد کنند که برقراری ارتباط مؤثر را تشویق نماید. مدیران می بایست با اشتیاق، تمایل خود را برای شنیدن و توجه به بازخوردها و انتقادات بیان کنند. آنها لازم است تا در رابطه کارفرما و کارمند، سیاست هایی را ایجاد کنند که کارکنان بتوانند دغدغه های خود را بدون ترس از انتقام ابراز کنند.

راهکار شماره دو: او به مدیران توصیه می کند تا قواعدی را برای برقراری ارتباط ایجاد کنند. آنها می بایست مشخص کنند که هرگز سخنان زشت و حملات فردی را تحمل نخواهند کرد.

راهکار شماره سه : نظرات، مسائل و انتظارات خود را به طور شفاف و ویژه بیان کنید. فقط نگویید: شما باید به سختی کار کنید. دقیقا در مورد اشتباه صحبت کنید و این که چگونه می توان مشکل را حل کرد.

راهکار شماره چهار: از بیانات زیر استفاده کنید: نگویید تو من را عصبانی می کنی، بگویید، وقتی تو این کار را به این طریق انجام می­دهی، من احساس عصبانیت می­کنم. این قبیل جملات به شما امکان می­دهد تا احساسات خود را بیان کرده و مسئله خاص را بدون قرار دادن افراد دیگر در حالت تدافعی بررسی کنید.

راهکار شماره پنج: سینا تهرانی به مدیران کسب و کارها می گوید: با رفتارها کار داشته باشید نه شخصیت ها. برای مثال، کسی را به خودخواهی زیاد متهم نکنید. بلکه به او بگویید که اداره شما نیاز به کمک و پشتیبانی او دارد. افراد در برابر پیشنهاداتی که در خصوص رفتارشان ارائه می شود، انتقادپذیرترند تا حمله به خصوصیت شخصیتی شان.

راهکار شماره شش : این دانش آموخته دانشگاه استنفورد به مدیران توصیه می کند تا به آن چه که افراد دیگر می­گویند گوش فرا دهند. به بازخوردها و شکایات آنها با سوالات ویژه پاسخ دهند. البته سینا تهرانی معتقد است؛ فقط گوش دادن کافی نیست مگر اینکه افراد واقعا باور کنند که شما گوش داده و برای حل مسئله گامهای مؤثر علمی برمی دارید.

راهکار شماره هفت: به تغییرات در تعاملات بین فردی توجه کنید، از این روی، حتی اگر افراد دیگر نیز تمایلی به برقراری ارتباط نداشته باشند، شما قادر به حل مسئله خواهید بود. برای مثال، اگر فردی که اظهارات خود را به آسانی بیان می کند آرام باشد، احتمالا مشکلی وجود دارد که در رسیدگی به آن احساس ناراحتی می کند. اگر شما مسئله احتمالی را حس می کنید، خودتان رابطه را شروع کنید.

راهکار شماره هشت: در صورت لزوم، شخص ثالثی را وارد مذاکره کنید. نظیر یک میانجی یا مشاور. شخص سوم آموزش دیده و ماهر در زمینه مدیریت تعارض به شما در بررسی مسئله از نقطه نظر جدیدی کمک می کند و افراد دخیل در تعارض می توانند به حرف­های شخص ثالث بهتر گوش دهند.