فاطمه دانشور در نشست خبری امروز خود که به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص داشت، گفت: نهادهای حاکمیتی توجه چندانی به زنان معتاد و کودکان آنها ندارند این درحالی است که ما نیز نمی‌توانیم منتظر دولت و دستگاه‌های حاکمیتی برای کمک به این قشر خاص بمانیم.

وی با بیان اینکه تعداد این قشر رو به افزایش است، اظهار داشت: آبان سال گذشته در خیریه مهرآفرین اقدام به پذیرش مادران معتاد و فرزندان آنها کردیم در این راستا 200 مادر و کودک معتاد توسط بیمارستان‌ها گشت‌های خدمات اجتماعی به این خیریه معرفی شدند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داد که اکثر فرزندان مادران معتاد حاصل ازدواج‌های ثبت نشده و یا موقت هستند. این مسئله باید به گوش مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برسد. تا بدانند اکثر این کودکان سالهاست بدون شناسنامه و واکسیناسیون در شهر زندگی می‌کنند علاوه بر این اکثر آنها دچار سوءتغذیه هستند و مادرانشان برای آرام کردن یا خواباندن آنها از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه به مدرسه نمی‌روند و به مشاغل سخت و پنهان مانند خرده‌فروشی مواد مخدر روی می‌آورند آنها از نبود پدر رنج می‌برند و از رشد عاطفی مناسبی برخوردار نیستند.

دانشور با اشاره به اینکه 200 پرونده مربوط به مادران و کودکان معتاد را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: اکثر این مادران بارداری‌های متعدد با فاصله کم را تجربه کرده‌اند و دارای 4 تا 8 فرزند هستند. علاوه بر این در پرونده‌های مذکور با 600 کودک روبه‌رو هستیم که از این مادران متولد شدند. بررسی‌ها نشان داده که اکثر مادران معتاد با هر درجه از بی‌خانمانی برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بنابراین وزارت بهداشت وارد رایزنی شدیم و سرانجام وزیر بهداشت طی ابلاغیه‌ای به همه بیمارستان‌ها اعلام کرد که نوزادان متولد شده از مادران معتاد در بیمارستان‌های دولتی یا غیردولتی باید سه الی 5 روز برای ارزیابی و درمان در بیمارستان بمانند.

وی ادامه داد: با توجه به خطر سوءرفتار نسبت به کودکان توسط والدین مصرف کننده فعال مواد مخدر یا والدین واجد سابقه شناخته شده سوءرفتار نسبت به کودکان مانند فروش نوزاد و استفاده از آنها برای تکدی‌گری و همچنین به منظور اطمینان از سلامت نوزادان موضوع را به اورژانس اجتماعی اطلاع داده و باید با این اورژانس ارتباط داشته باشند. ولی متأسفانه علی رغم اینکه ابلاغیه وزیر بهداشت مربوط به سال گذشته است اما بسیاری از بیمارستان‌ها از آن اطلاعی ندارند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها بخش ان آی سی یو برای نگهداری کودکان متولد شده از مادران معتاد را ندارند و بدون سم‌زدایی نوزاد را تحویل والدین می‌دهند، افزود: از 200 پرونده مذکور تنها 10 مادر راضی به ترک اعتیاد شده و باقی آنها اعتیاد را به عنوان سبک زندگی پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: کمپ‌های ترک اعتیاد زنان حاضر به پذیرش نوزادان و کودکان آنها نیستند اما به تازگی یک ان جی او اقدام به پذیرش مادران و کودکان معتاد کرده که متأسفانه ظرفیت محدودی دارد و رایگان نیست. کمپ‌های ما می‌توانند با ایجاد یک مهدکودک مشکل را حل کنند.

دانشور خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها از ابلاغیه وزیر بهداشت که با امضای معاون وی صورت گرفته و ابلاغ شده خبر ندارند. عدم وحدت رویه در بیمارستان‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای در این خصوص دردسرساز شده و عدم هماهنگی بین بیمارستان و اورژانس بهزیستی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است زیرا بیمارستان معتقد است کودک معتاد باید در اختیار اورژانس اجتماعی قرار گیرد ولی بهزیستی معتقد است مددکار باید پیگیر اقدام قضایی باشد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: جمعیت زیادی از مادران معتاد که بدون ثبت ازدواج باردار می‌شوند، به دلیل برخی مشکلات در خانه زایمان می‌کنند و فرزندان آنها نیز بدون شناسنامه باقی می‌مانند وزارت کشور باید نسبت به این موضوع حساس شده و برای صدور شناسنامه آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

متأسفانه در مواردی که مددکار اجتماعی اقدام به اخذ شناسنامه برای این کودکان می‌کند نام پدر در این شناسنامه خالی است در این صورت چاره‌اندیشی وزارت کشور لازم است، زیرا آنها در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران همچنین گفت: متأسفانه بیمارستان‌ها اتباع بیگانه را برای سم زدایی به صورت رایگان پذیرش نمی‌کنند. بیمارستانی را سراغ داریم برای پذیرش یک کودک افغانستانی 10 میلیون تومان مطالبه کرد که با حکم قضاییه این رقم به 900 هزار تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: در بازدیدهای هفتگی مددکاران اجتماعی از کودکان و نوزادان مشخص شد که اکثر مادران آنها در پاتوق‌ها و به صورت گروهی زندگی می‌کنند. این کودکان در محیط‌های ناامنی به سر می‌برند و تنها گروه پزشکان بدون مرز حاضر شده‌اند نسبت به واکسیناسیون این کودکان اقدام کنند.

دانشور گفت: در برخی موارد ما در برخی موارد برای گرفتن فرزندان مادران معتاد با اورژانس اجتماعی بهزیستی با مشکل مواجه می‌شویم زیرا بهزیستی می‌خواهد مأموران اورژانس با لباس و خودرو به محل زندگی وارد شوند ولی والدین آنها به محض رؤیت آنها محل خود را تغییر می‌‌دهند. علاوه براین مشکلات بسیاری از مادران معتاد دارای مشکلات روحی و روانی هستند که این مسئله باعث شده بارداری‌های پی‌درپی داشته باشند. از این رو لازم است موضوع توبکتومی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و رایزنی‌های لازم برای استفاده از این روش برای این قشر خاص صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 6 میلیارد و 400 میلیون تومان گردش مالی مهرآفرین است، گفت: در نظر داریم در شهرهای کرمان، البرز، هرمزگان و کردستان نیز برنامه‌هایی برای حمایت از این دسته از مادران و نوزادان اجرا کنیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: چندین بار درخواست نشست با نمایندگان مجلس در خصوص طرح موضوعاتی از این دست را داشته‌ایم اما این امر محقق نشده و متأسفانه مجلس در برابر آسیب‌های اجتماعی منفعل عمل می‌کند.