آخرین چهارشنبه سال کهنه به‌آرامی فرامی‌رسد. فروشندگان مواد محترقه برای کودکان، بازار گرمی دارند و مشتاقان به داشتن یک چهارشنبه سوری تماشایی ساعاتی را به خرید مواد محترقه در پایان سال اختصاص می‌دهند. فرقی نمی کند . جلوی در مدرسه باشد یا داخل پارک و کوچه و خیابان فروشنده ها خریدارهایشان را می شناسند . پسر بچه هایی که این روزها به مدد پول تو جیبی های آنچنانی با خیال راحت و به دور از چشم والدینشان بسته های مواد محترقه را  می خرند و برای آخرین چهار شنبه سال دپو می کنند .و هر سال تراژدی دست و صورت های سوخته تکرار میشود .

آماده‌باش بیش از ۲ هزار آتش‌‌نشان

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: از صبح امروز تاکنون حادثه مربوط به چهارشنبه پایان سال گزارش نشده است و خوشبختانه با توجه به هشدارهای که به خانواده داده شده است امیدواریم امسال هم مثل سال گذشته چهارشنبه امنی را پشت سر بگذاریم. سید جلال ملکی ادامه داد: برای چهارشنبه آخر سال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ آتش‌نشان در نقاط مختلف شهر تهران در حالت آماده باش هستند. امسال نیز مانند سال‌‌های گذشته برای چهارشنبه آخر سال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ آتش‌نشان به همراه ۲۳۵ خودروی سنگین، ۲۲۳ خودروی سبک، ۱۱۷ موتورسیکلت در نقاط مختلف شهر تهران مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۲ تیم آتش‌نشانی مجهز به خاموش‌ کننده‌های دستی به صورت پیاده برای امداد رسانی به شهروندان در نقاط مختلف شهر مستقر خواهند بود، ادامه داد: از ساعت ۱۶ امروز همه آتش‌نشان‌های شهر تهران حتی نیروهای غیر شیفت در حالت آماده باشد هستند.

سخنگوی سازمان‌ آتش‌نشانی گفت: آتش‌نشان‌های داوطلب نیز که آموزش‌های لازم را در خصوص امدادرسانی اولیه فراگرفته‌اند، در صورت بروز حادثه اقدامات اولیه را تا رسیدن نیروهای عملیاتی انجام خواهند داد.

ازسرخی یک جشن کهن تا سیاهی جنگ های خیابانی

صدای مهیب انفجار دزدگیر خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان را به صدا در می آورد چند تا از همسایه ها پنجره های بدون پرده رو به خیابان را باز می کنند کسی داخل کوچه  خیابان نیست . یکی از همسایه ها به خودروهای عبوری اشاره می کند و می گوید کار کار راننده های جوان خودروهاست و بعد هم سرش را به نشانه تاسف تکان می دهد و پنجره را می بندد .

سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با خبر نگار مهر گفت : با اشاره به نزدیکی چهارشنبه آخر سال و آغاز فعالیتهای قاچاقچیان و فروشندگان مواد محترقه از خانواده ها خواست تا توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به آمار ، هر ساله شاهد قربانی شدن کودکان و نوجوانانی هستیم که بدون اطلاع از عواقب و صدمات جبران ناپذیر بازی و استفاده از مواد محترقه ، سلامتی و شادی خود و خانواده شان را به خطر انداخته و یک عمر پشیمانی را برای خود به بار آورده اند.

وی از خانوده ها خواست تا ضمن کنترل و نظارت بر فرزندان خود آنها را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کرده و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند.

ساجدی نیا همچنین از جوانان و نوجوانان خواست تا با فکر کردن به عواقب تلخ بازی با مواد محترقه ، آسایش و آرامش را از خود و شهروندان سلب نکرده و شادی و سلامتی خود را فدای استفاده از مواد محترقه نکنند.

 فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه : به استناد قانون مجازات اسلامی ، هر گونه قاچاق ، خرید و فروش مواد محترقه به طور غیرمجاز جرم محسوب و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

با توجه به آمار هر ساله،شاهد قربانی شدن کودکان و نوجوانانی هستیم که بدون اطلاع از عواقب و صدمات جبران ناپذیر بازی و استفاده از مواد محترقه، سلامتی خود را به خطر انداخته یا برای همیشه از دست می دهند.

وی با اشاره به عواقب خطرناک ناشی از بازی با مواد محترقه گفت:دانش آموزان از بازی با چنین موادی پرهیز کنند و نیز به عواقب تلخ استفاده از مواد محترقه خطرناک  فکر کرده و سلامتی خود را فدای شادی یک لحظه نکنند.

فرمانده نیروی انتظامی با هشدار به راننده گان متخلف کهاقدام به پرتاب ترقه و مواد  محترقه در اتوبان و معابر می کنند گفت :در صورت مشاهده این ناهنجاری  از سوی راننده گان علاوهبر بازداشت راننده متخلف خودروی سواری وی به پارکینگ منتقل می شود . و بربر قانون با متخلفان بر خورد خواهد شد .

آماده باش تمام اورژانس های شهری و بیمارستانی

سخنگوی اورژانس کشور ازآماده باش تمام اورژانس های شهری و بیمارستانی ازساعت ۱۲ امروز خبر داد وگفت:۳۰ درصد مصدومان چهارشنبه آخرسال عابران رهگذرهستند، سالمندان درخانه و والدین کنار فرزندانشان بمانند و مردم خریدهای غیرضروری را متوقف کنند.

مجتبی خالدی با اعلام اقدامات اورژانس کشوربرای چهارشنبه آخرسال افزود: دستورالعمل آماده باش تمام پایگاههای اورژانس شهری و جاده ای شامل دو هزار و ۱۸۵ پایگاه اورژانس که ۸۳۳ پایگاه آن شهری است و نیز آماده باش تمام اورژانس های بیمارستانی از ساعت ۱۲ امروز(سه شنبه) ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: پایگاههای اورژانس ۱۱۵در میادین اصلی شهرهای بزرگ و مراکز پرتردد مستقرمی شوند و علاوه بر آن برای کاهش زمان رسیدن آمبولانس به کوچه ها موتورلانس ها در شهرهای بزرگ بکارگیری شدند.

سخنگوی اورژانس کشورگفت: اتوبوس آمبولانس های اورژانس در مناطقی که سال گذشته بیشترین حوادث را داشتند مستقر می شوند، در این مناطق علاوه بر آمبولانس های مستقر، خودرو کمکی نیز پیش بینی شده است که در صورت اعزام اولین آمبولانس به ماموریت، خودرو دوم به عنوان جایگزین منطقه را پوشش خواهد داد.

خالدی اضافه کرد: در تمام اورژانس های بیمارستانی کشور نیز پزشک متخصص حضور دارد و اورژانس تمام بیمارستانهای دولتی در تمام شهرهای کشور به حالت آماده باش درآمده اند.

انتقال ۲۵۰۰ مصدوم چهارشنبه سوری پارسال به بیمارستان

سخنگوی اورژانس گفت: سال گذشته اورژانس کشور دو هزار و ۵۰۰ مصدوم چهارشنبه آخرسال را به مراکز درمانی منتقل کرد که ۳۰درصد این افراد عابران پیاده و تماشاگرانی بودند که هیچ نقشی درآتش بازی و انفجار نداشته اند.

خالدی در ادامه توصیه های اورژانس کشور برای کاهش مخاطرات چهارشنبه آخرسال را اعلام کرد و افزود: از ساعت ۱۵ امروز(سه شنبه) تا ساعت ۲۱ ساعات طلایی حادثه ساز است و اگر والدین در این ساعات مراقب فرزندان خود و در کنارشان باشند، میزان حوادث به شدت کاهش می یابد.

۴۶ درصد حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال زیر ۱۹سال

سخنگوی اورژانس کشور اضافه کرد: آمارسالهای گذشته نشان می دهد حدود ۴۶ درصد حادثه دیدگان سوانح چهارشنبه آخرسال افراد زیر۱۹ سال بودند، بنابراین نقش خانواده ها برای مراقبت از فرزندان و کاهش این حوادث بسیار مهم است.

وی گفت: بسیاری از خانواده ها تصور می کنند، این حوادث برای دیگران است و برای فرزندان آنها اتفاقی نمی افتد اما همین افراد شاهد سوختگی و از بین رفتن اعضای فرزندان خود شده اند، برای بسیاری از آنها شادی عید به عزا تبدیل شده است و نوروز را در بیمارستان یا مراجع قضایی سپری کرده اند.

آمار وحشتناک مصدوم سال گذشته

به گفته رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت،تعداد ۲۵۰۲ بیمار در فاصله ۱۵ اسفند ماه ۹۳ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۴ دچار آسیب ناشی از مواد محترقه شده‌اند. بیشترین موارد ثبت شده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آذربایجان غربی و ایران گزارش شده است که نزدیک به ۳۶ درصد از کل موارد گزارش شده در سال ۱۳۹۳ را شامل می‌شود.

وی افزود: ۱۹۸۵ نفر (۷۹.۳ درصد) از کل مصدومین گزارش شده، مذکر و بقیه مونث بودند.

احمدمغیثی اظهار داشت: از نظرعضو آسیب دیده، دست (۳۶.۳ درصد)، چشم ( ۲۳.۵ درصد) و پا (۷.۳ درصد) به ترتیب بیشترین فراوانی آسیب را به خود اختصاص داده است. از نظر نتیجه حادثه ۷۹.۹ درصد موارد بهبود یافته‌اند. تعداد ۳۰ مورد معلول و ۱۰ مورد فوت گزارش شده است.

تا تاریک شدن هوا هنوز فرصت باقی است اولین حادثه چهار شنبه امسال در منطقه ابوذر رقم خورد و ۴ نفر راهی بیمارستان شدند تا ساعت ۱۲ شب همه مراکز درمانی اورژانس و بیمارستان ها نیروهای پلیس و شهرداری در آماده باش کامل هستند ای کاش خوشی یک جشن باستانی با تلخی آتش سوزی و قطع عضو و مرگ به رنگ عزا در نیاید .