علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه رونمایی از کتاب مراقبت از خون و آموزش‌های بالینی اظهار داشت:‌ یکی از مهمترین اقدامات در سال جاری در زمینه انتقال خون موضوع تولید داروهای مشتق از پلاسما بود که خوشبختانه در این زمینه موفقیت‌های زیادی حاصل شد. در حال حاضر ظرفیت تولید پلاسما در کشور به 400 هزار لیتر در سال رسیده که در تلاش هستیم این میزان را به بیش از 600 هزار لیتر برسانیم.

وی افزود: طی قرارداد با شرکت‌هایی نیز پلاسمای ایرانی را صادر کرده و تولید داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی انجام می‌دهیم. این مسئله علاوه بر صرفه‌جویی 35 درصدی در هزینه‌ها از انتقال جغرافیایی بیماری‌ها جلوگیری می‌‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: 51 درصد اهداکنندگان کشور مستمر هستند و حداقل دو بار خون در سال اهدا می‌کنند همچنین طی 5 سال گذشته هیچ مورد HIV میان اهداکنندگان خون وجود نداشته است ولی با این حال تلاش می‌کنیم آمار اهداکنندگان مستمر را افزایش داده و اهداکنندگان بار اول را از چرخه خارج کنیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه اکنون 500 هزار اهداکننده مستمر در کشور داریم، اضافه کرد: اگر این تعداد را به 1200 نفر برسانیم می‌توانیم تمام اهدای خون را از افراد اهداکننده مستمر تأمین کنیم.

وی از توسعه مراکز پلاسما فریزس در کشور از سال آینده خبر داد و گفت: همچنین از دو شرکت معتبر دنیا با برند بین‌المللی دعوت کرده‌ایم که در کشور تولید کیسه خون را با هدف بازاریابی منطقه‌ای انجام دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه میزان مصرف داخلی کیسه خون 2.5 کیسه در سال است، افزود: این شرکت‌های معتبر تعهد داده که ظرفیت تولید را به 10 میلیون کیسه برسانند. در این صورت زمینه بازاریابی منطقه‌ای نیز ایجاد خواهد شد.

پورفتح‌الله با اشاره به اینکه با همکاری سازمان بهداشت جهانی نقش مهمی در رهبری انتقال خون منطقه داشته‌ایم، افزود: در حال تدوین برنامه انتقال خون منطقه هستیم.

وی به موضوع ساخت 5 مرکز بزرگ انتقال خون اشاره کرد و ادامه داد: این 5 مرکز طی 8 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید همچنین 9 واحد سیار سامانه جمع‌آوری خون به همت خیرین ساخته می‌شود که این واحدهای سیار فعالیت اصلی خود را در مواقع اضطرار و بحرانی انجام می‌دهند و در مواقع غیر بحران ساماندهی اهدای خون مستمر را بر عهده دارند.