به گزارش پارس،به نقل از مشرقعلی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه همایش شورای معاونین وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تأکید بر بهسازی منابع انسانی اظهار داشت: در گذشته تعداد قابل توجهی از نیروهای با تجربه که سرمایه‌های ارزشمندی بودند با طرح بازنشستگی پیش از موعد از بدنه آموزش و پرورش خارج شدند و به جای آن فقط در یک مورد 116 هزار نیروی انسانی آموزش ندیده را به صورت یک جا وارد سیستم آموزشی کردند و آثار منفی آن هنوز بر پیکره آموزش و پرورش مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه نیروی آموزش دیده و ماهر شرط اصلی تحول در هر سازمانی است، تصریح کرد: به همین دلیل است که آموزش و پرورش برای جبران این گونه تصمیم‌گیری‌ها با فعال کردن روش‌های مختلف مانند برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، تقویت گروه‌های آموزشی و تجهیز کارگاه‌های مهارتی در صدد رفع این نقیصه مهم برآمده است

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اهمیت طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، خاطر نشان کرد: طرح شهاب سال گذشته در یک منطقه از هر استان برای دانش‌آموزان کلاس چهارم اجرا شد و امسال دردو منطقه از هراستان و در بین پایه‌های چهارم و پنجم ادامه می‌یابد که اگر با دقت و نظارت صورت بگیرد می‌توان به آثار و برکات این طرح امیدوار بود.

وی با بیان اینکه در این دولت اتفاق بزرگی برای مدیریت یک پارچه پیش‌دبستانی‌ها رخ داده است، افزود: باید در بحث پیش دبستانی‌ها توجه به گسترش پیش دبستانی در مناطق دوزبانه و محروم جدی تر باشد.

فانی انسداد مبادی بیسوادی را یک ضرورت قلمداد کرد و افزود: درسال گذشته آموزش و پرورش کار دشوار ثبت‌نام خانه به خانه را به صورت جدی برای شناسایی بیسوادان انجام داده است و انسداد بیسوادی بدون تردید بخشی از توسعه عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش نهادی فرا وزارتخانه‌ای و متعلق به همه جامعه است، گفت: وظیفه آموزش و پرورش در انتخابات تشویق آحاد مردم برای حضور گسترده در انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری مردم دراین فرایند اجتماعی است و آموزش و پرورش به هیچ وجه در هیچ سطحی از کاندیدها حمایت نخواهد کرد.

وی با تاکید بر تجهیز و گسترش مراکز پژوهشی از جمله پژوهش سراهای دانش‌آموزی گفت: هدف‌گذاری آموزش و پرورش تا آخر دولت یازدهم ایجاد حداقل یک پژوهش‌سرا برای هر منطقه آموزشی است و از آنجا که اعتقاد داریم پژوهش‌سراها محل تربیت دانشمندان آینده کشور است، باید توسعه پژوهش سراها را با جدیت ادامه داد.

فانی گروه‌های آموزشی را بازوی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : باید برای بازدیدهای تخصصی از کلاس‌های درس و مدارس و ارائه آموزش‌های لازم به معلمان از گروه‌های آموزشی کمک گرفت و بدون تردید این بازدیدها می‌توانند به ارتقای آموزش و پرورش کمک شایانی کند

وزیر آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال تحصیلی آینده عنوان کرد و ادامه داد: توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان متوسطه در گروی دقت و توجه مشاوران به اهمیت هدایت تحصیلی است و این امر یکی از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده است.

فانی با بیان اینکه می‌توان آموزش و پرورش را با همین وضعیت موجود ارتقا داد، افزود: با اجرای سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی و انتخاب مدیران توانمند و کارآمد و همچنین ارزیابی از عملکرد آنان می‌توان آموزش و پرورش موجود را ارتقا داد، به همین دلیل باید سال آینده مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری استقرار یابد.

وی طرح خرید خدمات آموزشی را از دیگر ظرفیت‌های موجود برای چابک سازی و سبکبالی آموزش و پرورش دانست و گفت: امید است با استفاده از تجربیات گذشته و رفع نواقص آن، این طرح در سال تحصیلی آینده نیز بتواند بخش بزرگی از مشکلات آموزش و پرورش را برطرف سازد.

فانی، رشد سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی در دو سال گذشته را مناسب عنوان کرد و افزود: دقت در تعمیر و نگه داشت فضاهای آموزشی زمینه ساز صرفه جویی و بهره وری مطلوب از منابع موجود محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را یک نهاد استراتژیک برای آموزش و پرورش خواند و گفت: کمک به این دانشگاه یک ضرورت است و همه بخش‌ها باید به این دانشگاه کمک کنند.

فانی مبنای تدوین برنامه ششم توسعه را اجرای سند تحول بنیادین برشمرد و افزود: هر برنامه‌ای در آموزش و پرورش قرار است رخ دهد باید یک هم بستگی با سند تحول بنیادین داشته باشد و بحث جامعه پذیری سند تحول به عنوان یک موضوع مهم به منظور آشنایی بدنه آموزش و پرورش مد نظر قرار گیرد.