به گزارش  پارس به نقل از مهر : دراین جشنواره  دو روزه که در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران برگزار می شود، علاوه بر شرکت ها، موسسات و سازمان های وابسته به شهرداری تهران، تعدادی از شهرهای بزرگ کشور نیز حضور دارند.

در این مراسم بابک نگاهداری، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اظهار داشت: هدف از این جشنواره های پژوهشی تشویق و هم افزایی مطالعاتی است که در مراکز مختلف پژوهشی انجام می شود.

وی با بیان این که تهران در چشم اندازش به عنوان یک شهر دانش بنیان و جهانی دیده شده است، عنوان کرد: تعاملات بین المللی به ویژه در زمینه پژوهش ها، مطالعات و برنامه ریزی ها یکی از رکن های اصلی تبدیل شدن تهران به یک شهر دانش بنیان و جهان شهر است.

نگاهداری افزود: هشتمین جشنواره جایزه جهانی تهران نیز با هدف ارتقا تعاملات پژوهشی پایتخت با سایر شهرهای کشور و همچنین برخی از شهرهای دنیا برگزار می شود.

به گفته رییس مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران در مجموع در دوره های مختلف جشنواره تا کنون ۴۰ کشور مشارکت داشته اند که امسال ۱۲ کشور آثار خود را فرستاده اند.

وی با پرداختن به استقبال مطلوب از هشتمین جشنواره پژوهش ها و نوآوری ها بیان کرد: در سال ۹۴ با رشد دو برابری آثار نسبت به سال ۹۳ و رشد سه برابری نسبت به سال ۹۲ مواجه بوده ایم.

به گفته نگاهداری ۶ هزار و ۴۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: امسال شاهد دومین جشنواره مدیریت شهری نیز هستیم که پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام نیز منتخب این جشنواره را نمایه کرده که این امر به اعتبار علمی جشنواره کمک می کند.

نگاهداری با بیان اینکه در این جشنواره ۹ پنل تخصصی را با مشارکت هشت دانشگاه برجسته تهران برگزار می کنیم، اظهار داشت: در کنار این جشنواره نمایشگاهی نیز با مشارکت شهرداری های بزرگ کشور، سازمان ها و مناطق مختلف شهرداری تهران در قالب ۴۰ غرفه برپا می شود که به ارائه آخرین آثار خود اقدام کرده اند.

همچنین در مراسم افتتاحیه این جشنواره محمدعلی داریانی با اشاره به افزایش استقبال از این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته گفت: بی‌تردید پژوهش نقش مهم و اساسی در پیشبرد پروژه‌های شهری خواهد داشت، بر همین اساس در اکثر حوزه‌های شهرداری تهران به امر پژوهش نگاه ویژه‌ای می‌شود.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران به حضور ۸ کشور در این دوره از جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری اشاره کرد و افزود: بیشترین شرکت‌کنندگان در این جشنواره از سوی پژوهشگران و مراکز علمی داخل کشور بوده به طوری که اکثر حوزه‌های شهرداری تهران و شهرداری‌های کلانشهرهای کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند اما در این دوره شاهد حضور ۸ کشور در هشتمین دوره جشنواره جایزه جهانی تهران هستیم.

نیروی مازاد نداریم

در حاشیه افتتاح هشتمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر وجود نیروی مازاد در شهرداری تهران گفت: ممکن است در یک شرکت یا معاونت شهرداری تهران نیرو زیاد داشته باشیم اما قطعا در جای دیگر به این نیروها نیاز داریم. بر همین اساس حتی یک نیروی مازاد در شهرداری تهران وجود ندارد و دو سال است که هیچ نیرویی توسط شهرداری تهران جذب نشده است.

معرفی برترین های پژوهش

به گزارش مهر، بابک نگاهداری نیز در حاشیه افتتاح جشنواره جایزه جهانی تهران در جمع خبرنگاران با بیان این که  هدف از برگزاری این جشواره ایجاد زیرساخت‌های تعاملی با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های فعال در حوزه مدیریت شهری است گفت: مسائل شهری در دنیای امروز چند بعدی و پیچیدگی‌های منحصربه فردی دارد که برای حل آنها نیاز به رویکردهای بین رشته‌ای و چند رشته‌ایست. در حقیقت باید مسائل را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دارد تا بتوان بهترین نتیجه را کسب کرد و نتایج را به مرحله کاربست رساند. برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره جایزه جهانی تهران زمینه لازم را برای هم‌افزایی دانش و تخصص ایجاد و عرصه را برای بررسی مسائل از زوایای مختلف فراهم می‌کند.

نگاهداری ارسال آثاری در حوزه‌های اجتماعی، سبک زندگی، مدیریت پسماند، معماری ایرانی – اسلامی را از آثار برتر این جشنواره خواند و افزود: در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه جهانی تهران پنج اثر به عنوان آثار برگزیده جایزه جهانی تهران برگزیده و از ۳۰ طرح نیز به عنوان طرح‌های شایسته تقدیر می‌شود.

آغاز تبادل یافته های پژوهشی با اعضای مترو پلیس

رییس ستاد هشتمین جشنواره بین المللی برترین های نوآوری و پژوهش هم از ارسال آثار ۱۲ کشور به این جشنواره خبر داد و گفت: کشورهای شرکت کننده در جایزه جهانی تهران از برترین ها در حوزه مدیریت شهری هستند.

علی فرهادی با بیان اینکه از حیث کیفیت آثار در این دوره رشد خوبی داشته ایم، اظهار کرد: کشورهای پیشرو مانند آمریکا، فرانسه، آلمان و ژاپن در این دوره به ارسال آثار خود پرداخته اند.

معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: اتفاق مهم دیگر این است که با توافق های صورت گرفته در پایان این جشنواره به تبادل یافته پژوهشی با اعضای متروپلیس خواهیم پرداخت که این رویداد مهمی به شمار می آید.

فرهادی همچنین گفت: دو طرح برگزیده خارجی در هشتمین جشنواره پژوهش ها و نوآوری به آثاری از آمریکا و فرانسه اختصاص پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: تهران در حوزه های مدیریت حکومت های محلی وضعیت خوبی در جهان دارد. به گونه ای که ما دارای وجود شورایاری ها در همه محله های تهران هستیم که این در بسیاری از کشورها وجود ندارد.