~~به گزارش پارس،به نقل از خبرگزاری فارس علی باغبانیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، رفتار دولت عربستان را در رسیدگی به مجروحان و عدم همکاری با نیروی‌های امدادی که از سایر کشورها به عربستان اعزام شده بودند،‌ مغایر قوانین بین‌المللی و صلیب سرخ عنوان کرد و اظهار داشت:  طبق قوانین بین‌المللی وقتی فردی وارد کشوری می‌شود آن کشور موظف است امنیت و سلامت او را تأمین کند و اگر کشوری از این منظر متضرر شود دولت حاکم موظف به جبران خسارت است و علاوه بر آن تنبیهاتی برای آن در نظر گرفته می‌شود که در حقوق بین‌الملل نیز ذکر شده است.

وی ادامه داد: صلیب سرخ نهادی غیردولتی است که می‌تواند بدون محدودیت به حادثه دیدگان کمک رسانی کند طبق قوانین صلیب سرخ که مورد تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد است همه دولت‌ها موظف هستند نهایت همکاری را با مأموران صلیب سرخ داشته باشند و برای خدمت رسانی به آنها محدودیتی قائل نشوند همچنین باید خودشان نیز مسئولیت حفظ جان و رسیدگی آنها را بر عهده بگیرند.

رئیس اسبق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: دولت عربستان با سخنان بی‌اساس نمی‌تواند این مسائل و کوتاهی خود را کتمان کند. دولت جمهوری اسلامی ایران بیشترین آمار تلفات را داشته است و دولت عربستان سعودی نه تنها در طول حادثه بلکه بعد از آن نیز به خاطر عنادی که با ایران دارد با این کشور همکاری نمی‌کند.

وی افزود: دولت عربستان هر سال پذیرای حجاج خانه خدا است و تجربه برگزاری این تجمع عظیم انسانی را دارد و به نظر می‌رسد مسئولان امنیتی،‌ وزارت بهداشت و برگزار کنندگان حج در عربستان کوتاهی کرده‌اند و باید پاسخگو باشند.

باغبانیان گفت: با وجود تلاش عربستان برای مخفی کردن ابعاد این حادثه تلخ، پیام قاطع رهبر معظم انقلاب و تلاش وزیر بهداشت برای بازگرداندن پیکرهای مطهر جانباختگان به کشور نشان از اهمیت موضوع برای مسئولان کشورمان دارد.

این روانپزشک با بیان اینکه سلامت روانی بازماندگان و سایر حجاج نیاز به مراقبت دارد، خاطر نشان کرد: آنچه حجاج در منا دیده‌اند مانند موج انفجار است. آنها شاهد جانباختن نزدیکترین افراد و همسفران خود بوده‌اند در حالی که نمی‌توانستند برای آنها کاری انجام دهند بنابر این ممکن است دچار افسردگی شوند و لازم است اقدامات روان درمانی مناسب جهت سلامت روان آنها صورت پذیرد.