پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علیرضا کافی- حتی فکرش را هم نمی کرد که روزی طعمه یکی از کلاهبرداران اینترنتی شود.پیش خودش فکر می کرد کسانی طعمه کلاهبرداران اینترنتی می شوند که یا خیلی ساده لوح اند یا کم سواد.اما حالا که 20 میلیون تومان از حسابش کم شده فهمیده است که گرفتار شدن در دست کلاهبرداران و شیادان فضای مجازی ارتباطی به زرنگی و سطح تحصیلات ندارد.دادسرای جرایم رایانه ای تهران، بهترین مکان برای آشنا شدن با تازه ترین ترفندها و پرونده های مفتوح در زمینه تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی است تا با انتشار و اطلاع رسانی در باره این تخلفات از به دام افتادن دیگر افراد جلوگیری شود.

کلاهبرداری 20میلیونی‌کارمند سابق

چهره مرد برافروخته است و عصبی. پک عمیقی به سیگارش می زند و ته سیگارش را با حرص زیر پا له می کند.وقتی می پرسم در این دادسرا پرونده دارید؟ با تکانی به سرش تایید می کند و می گوید:مار در آستین پرورش دادم، حالا آمده ام مارگیری!

علت را که می پرسم می گوید:از فعالان بخش خصوصی هستم و چندین شرکت دارم. چند سال پیش بود که از طریق آگهی روزنامه حسابدار استخدام کردم و در تمام این مدت هم از عملکرد و نحوه کار کردنش راضی بودم.اما سه ماه قبل وقتی متوجه برخی ارتباطات و روابط غیر اخلاقی اش شدم، عذرش را خواستم.اما از آن جا که فکر می کردم اتفاق و کلاهبرداری همیشه برای مردمی است که ساده اند و اطلاعاتشان ضعیف است حتی به فکرم هم نرسید که رمزهای حساب های اینترنتی شرکت را که در اختیار کارمند سابقم بود تغییر دهم. تا این که دو هفته بعد متوجه برداشت ۲۰ میلیون تومان و انتقال آن به حساب فردی ناشناس شدم. وقتی از طریق بانک و حسابداری شرکت به نتیجه ای نرسیدم دست به دامان پلیس فتا شدم و آن جا بود که متوجه شدم کارمند سابق زهرش را ریخته و از سهل انگاری من سوء استفاده کرده است.

باج گیری ازطریق تهدید به انتشار تصاویر خصوصی

زن جوان همراه همسرش برای طرح شکایت از باج گیری آمده اند که از طریق شبکه تلگرام ،زن را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی اش کرده است.زن هنوز هم شوکه است و می گوید: یک کاربر ناشناس در تلگرام برایم پیغام های عاشقانه می گذاشت و همین موضوع باعث شک همسرم شده بود.وقتی هم که گفتم از او شکایت می کنم چند نمونه از عکس های شخصی ام را که در گوشی تلفن همراهم نگهداری می کردم برایم ارسال و تهدید کرد که تصاویر شخصی ام را پخش خواهد کرد. حالا همراه با همسرم برای شکایت آمده ایم تا از شر مزاحمت های این فرد راحت شوم. اگر می دانستم بابت استفاده از این نرم افزارها ممکن است دچار چه مشکلاتی شوم هیچ وقت آن ها را در گوشی ام نصب نمی کردم.

وای فای بدون رمز، تله ای برای خالی کردن حساب بانکی

با یکی از وکلا که هم صحبت می شوم، پرونده جالبی رابرایم باز می کند.خالی کردن حساب بانکی از طریق وای فای بدون رمز.او در این باره می گوید:چند ماه پیش بودکه یکی از موکلانم با مشکلی عجیب مواجه شده بود.او با وجود رعایت تمامی نکات امنیتی در ورود به سامانه بانکداری الکترونیکی بانک ها، متوجه کسر مقدار زیادی پول از یکی از حساب های بانکی اش و انتقال آن به یک حساب ناشناس می شود.با پیگیری پلیس فتا ،آی پی شخص کلاهبردار مشخص شد و پس از دستگیری بودکه فهمیدیم این فرد با خرید اینترنت پرسرعت و باز گذاشتن رمز وای فای آن در محیط کارش اقدام به شکار طعمه هایش می کرده است.چون خیلی از همسایه ها به دلیل نداشتن رمز از این شبکه استفاده می کردند و این فرد نیز که هکر حرفه ای بوده با استفاده از حفره های امنیتی موجود در سیستم های عامل و نرم افزارهای استفاده شده کاربران، اطلاعات شخصی و محرمانه آن ها را به سرقت می برده است.اگر چه جرایم رایانه ای بیشتر به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی افراد یا هتک حیثیت افراد از طریق انتشار تصاویر یا فیلم های محرمانه آن ها در فضای مجازی محدود می شود، اما آن چه حائز اهمیت است به روز شدن شیوه ها و ابتکار عمل کلاهبرداران و شیادان است که لزوم اطلاع رسانی در این حوزه و آگاه سازی عمومی از جدیدترین شیوه ها را می طلبد.

باز شدن پای پلیس به بازی کلش آف کلنز

انتشار تصاویر شخصی و خانوادگی افرادی که برای خرید الماس و بالابردن رتبه خوددر بازی کلش آف کلنز به سایت های تبلیغاتی خرید الماس به صورت رایگان مراجعه کرده بودند پای پلیس را به این بازی آنلاین باز کرد.به گزارش پلیس فتا رئیس پلیس فتای استان فارس با اشاره به شکایت چند شهروند شیرازی در این زمینه ودستگیری متهم گفت: تمامی شاکیان به تارنماها و یا سایت های تبلیغاتی خرید الماس مراجعه کرده بودند .

کلاهبرداری مجازی1

8 هشدار پلیس به کاربران شبکه های اجتماعی

به موازات گسترش شبکه های اجتماعی و تمایل کاربران به استفاده ازاین شبکه ها،خطرها و آسیب هایی نیز کاربران را تهدید می کند. پلیس فتا درباره آن چه نباید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم در سایت پلیس فتا هشدارهایی داده است.

1- تاریخ تولدتان را کامل و صحیح وارد نکنید

با ثبت تاریخ تولد صحیح خود این امکان را به افراد سودجو می دهید که با استفاده از اطلاعات و سرقت دیگر مشخصات شما اقدام به افتتاح حساب کاربری با نام و نام خانوادگی شما کنند و از این راه دست به فریب افراد بزنند.

2- موقعیت مکانی تلفن همراه خود را خاموش نگه دارید

وقتی موقعیت یاب گوشی شما روشن باشد و دراین حالت اقدام به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی کنید این امکان به سارقان داده می شود تا متوجه حضور نداشتن شما در منزل شوند و اقدام به سرقت کنند.

 3-تصاویر فرزندانتان را با مشخصات به اشتراک نگذارید

اگر شما تصویری از فرزندانتان در شبکه‌های اجتماعی ارسال کردید، نام و هرگونه توضیحات درباره آن را حذف کنید زیرا دوستان واقعی شما کودک را می‌شناسند و نیاز به توضیحات اضافی ندارند.در غیر این صورت زمینه آسیب رساندن به فرزندانتان به دست سودجویان را فراهم کرده اید.

4- آدرس منزل را به اشتراک نگذارید

شما از این که چه کسانی اطلاعات شما را می خوانند و آن ها را جمع آوری می کنند بی اطلاع هستید.

پس هیچ وقت آدرس خود را در شبکه های اجتماعی قرار ندهید و زمینه سوءاستفاده را برای مجرمان  فراهم نکنید.

5- ثبت شماره تلفن در شبکه های اجتماعی ممنوع

ممکن است بخواهید که دوستانتان قادر باشند با شما تماس بگیرند ولی ممکن است که شماره تلفن به دست افراد دیگر نیز بیفتد. از این طریق افراد می‌توانند به وسیله شماره تلفن اطلاعاتی دیگر نظیر آدرس شما را از طریق اینترنت پیدا کنند.

6- آشکار سازی وضعیت روابط شخصی ممنوع

نیاز نیست که افراد ناآشنا اطلاعاتی از روابط شخصی و خانوادگی شما داشته باشند و به حریم خصوصی شما وارد شوند. زیرا آشنایان از وضعیت کلی شما مطلع هستند و جزئیات نیاز به مطرح شدن در این فضای عمومی ندارد.

7- خطر سرقت از منزل در صورت اطلاع رسانی درباره سفر

اعلام برنامه سفر خود در شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی دراین باره که در این بازه زمانی در منزل نیستیم این امکان را به سودجویان می دهد که در طول زمان سفر با برنامه ریزی دست به سرقت از منزل شما بزنند.

8- بحث درباره مسائل کاری و شغلی ممنوع

صحبت کردن درباره مسائل کاری در شبکه‌های اجتماعی ایده بسیار بدی است. برای مثال صحبت درباره مناقصات شرکت ، پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن باعث می شود که شرکت‌های رقیب از اطلاعات تجاری و شغلی شما به‌عنوان اهرمی علیه‌تان استفاده کنند.

اخلاق مداری سایبری عاملی برای ناکامی متجاوزان حریم خصوصی

آرزو خاکپور(مدیر روابط عمومی پلیس فتا)- با گسترش فناوری های نوین در عرصه های مختلف جامعه  که موجب تغییر رویکردها و نیازهای امنیتی شده است نیروی انتظامی با ایجاد پلیس فتا و به کارگیری روش های علمی،تخصصی ،آموزشی،پژوهشی و  فرهنگی مرکز پلیسی جامعه محور و مردمی را برای تحقق امنیت پایدار درجامعه طراحی کرده است.

پلیس فتا  با استفاده از افسران  متخصص ،دانش بنیان و حرفه ای ،  همواره برای حفظ حقوق شهروندی کاربران و تحقق امنیت  پایدار در فضای مجازی تلاش کرده و با بهره گیری از افسرانی متخصص  به عنوان چشمان بینای نظام جمهوری اسلامی حضوری مقتدرانه در فضای سایبری  داشته است و با رصد به موقع به مقابله با جرایم سایبری می پردازد.

با توجه به جرایمی با احتمال وقوع بسیار در فضای مجازی  شامل کلاهبرداری های مالی ،سرقت اطلاعات ،ورود به حریم خصوصی کاربران  و اطلاع رسانی مداوم در خصوص این جرایم ، طعمه  قرار گرفتن  برخی از کاربران توسط افراد سودجو و کلاهبردار حکایت از تغییر شیوه های ارتکاب جرم و لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی از شیوه های جدید ارتکاب جرم دارد.

در همین زمینه پلیس فتا علاوه بر فعالیت های مستمر خود در مقابله با مجرمان و تامین فضایی امن برای فعالیت کاربران ، با برقراری ارتباطی مستمر و نزدیک با رسانه ها ، آموزش همگانی  و جذب همیاران پلیس فتا اقدام به جلب اعتماد عمومی  کرده است.

پلیس فتا  اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از شیوه های جدید بروز جرم در فضای مجازی را مد نظر قرار داده و رسانه ها را به عنوان پیشانی اطلاع رسانی به مردم در نظر گرفته است.

چراکه با استفاده ازاین ابزار می توان   امنیت را به صورت محسوس در فضای مجازی ارتقا داد.

از نگاه پلیس اصحاب رسانه همیاران پلیس فتا محسوب می شوند  و می توانند با اطلاع رسانی شفاف و آگاه سازی مردم برای کاهش تعداد پرونده های مرتبط با جرایم سایبری در مراجع قانونی گام بردارند.

از دیگر سو جا دارد تا رسانه ها نیز با افزایش حضور خود در اپلیکیشن های موبایلی برای افزایش نفوذ خود در بین کاربران فضای مجازی اقدام کنند و از این طریق بر میزان بازدارندگی از جرم بیفزایند.

کم سوادی سایبری زمینه ساز بروز جرم در فضای مجازی

علیرضایی - فعالیت مجرمانه در فضای مجازی تنها به واسطه آماده نبودن بستر ذهنی جامعه برای پذیرش فناوری اینترنت، فقر سواد سایبری و ضعف فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و نهادهای متولی امکان پذیر است.دکتر مجید ابهری رفتار شناس و رئیس بنیاد علوم رفتاری ،کم سوادی در زمینه سایبری،آماده نبودن بستر ذهنی جامعه برای پذیرش فناوری های جدید از جمله اینترنت و کم کاری رسانه ها و مسئولان در زمینه فرهنگ سازی را دلیل اصلی بروز جرایم سایبری در شش حوزه هرزه گردی اینترنتی،کلاهبرداری،انتقام جویی،نشر اکاذیب ،سرقت از حساب های بانکی و بی بندو باری اخلاقی دانست و گفت:با ورود هر فناوری جدید به جامعه ،نیازمند بسترسازی های فکری و آموزشی نیز هستیم ،چراکه در غیر این صورت ناهنجاری های ناشی از عملکرد غلط و کاربرد نادرست نه تنها گریبانگیر جامعه خواهد شد بلکه تهدیداتی درباره آینده آن ها نیز مطرح می شود. در همین راستا ورود فناوری اینترنتی به کشور ما به عنوان یک غافلگیری فرهنگی به حساب می آید که پیش از ورود آن نهادهای متولی بستر فکری لازم برای ورود این فناوری را فراهم نکرده بودند.به همین دلیل استفاده نادرست از این فناوری باعث بروز ناهنجاری هایی شدکه در کنار زیان های مالی و مادی گاه به بروز جرم وجنایت نیز انجامید.رئیس بنیاد علوم رفتاری، متخلفان در عرصه سایبری را به شش گروه تقسیم کرد و گفت:هرزه نگاران اینترنتی ،همان افرادی هستند که با نشر عکس،فیلم و مطالب سخیف موجب آزار دیگران می شوند.این افراد اغلب به بیماری سادیسم و مازوخیسم مبتلا هستند و با انتشار این گونه مطالب به ارضای روانی می رسند. وی قمار بازان اینترنتی را دومین گروه از مجرمان دانست که با تبلیغات دروغ و فریب دیگران از طریق شرط بندی یا در نظر گرفتن جایزه از افراد کم اطلاع کلاهبرداری می کنند.دیگر گروه از مجرمان سایبری از نگاه رفتار شناسی نیز افراد کینه جو وانتقام جو هستند که این رفتار شناس از آنان به عنوان افرادی خطرناک در فضای سایبری یاد کردو افزود:نشر دهندگان اکاذیب و شبهات دینی نیز از دیگرمجرمان سایبری هستند که با نشر شبهات دینی و القای سوالات غیر منطقی سعی در به بیراهه کشاندن جوانان دارند.دکتر ابهری بردگان جنسی و راهزنان مالی در فضای سایبری را نیز دو گروه دیگر از مجرمان فضای مجازی دانست که گروه دوم با سوء استفاده از دانش فنی خود به سرقت از حساب های بانکی دست می زنند و البته کم اطلاعی و دانش ضعیف سایبری افراد نیز به تمامی این تخلفات دامن می زند.