به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانمحمد اکبری، ارتوپد با اشاره به تأثیر غضروف در تسهیل حرکت استخوان‌ها گفت:‌غضروف مفصلی یک عامل آسان کننده حرکت استخوان‌ها در محل مفصل است که سطح تماس استخوان‌ها را پوشانده است.

وی ادامه داد: در صورتیکه فشار بیش از حد به مفصل وارد شود باعث اختلال در عملکرد این بافت حیاتی می‌شود که این فشار می‌تواند از نظر مقدار فشار یا مدت زمان فشار وارد شده ممکن است منجر به استئو آرتروز اولیه شود.

اکبری در خصوص بیماری‌های اثرگذار بر مفصل می‌گوید:‌ گاهی مواقع غضروف مفصلی به دلیل بعضی بیماری‌های اثرگذار در مایع مفصلی، آنهایی که در مفصل التهاب ایجاد می‌کنند و بیماری‌هایی که در مفصل عفونت ایجاد می‌کنند، ممکن است تخریب غضروف به وجود آید. التهاب ناشی از تب مالت که در اثر خوردن شیر نجوشیده و غیر پاستوریزه ممکن است به وجود آید نیز یکی از عوامل تخریب غضروف است.

وی با اشاره به تأثیر پرتحرکی بر غضروف تصریح کرد:‌ پرتحرکی در صورتی که برنامه‌ریزی شده و منظم باشد موجب تخریب غضروف مفصلی نمی‌شود.اگر پرتحرکی نامنظم و عضلات مفصل هم قوی نباشد در این شرایط است که غضروف مستعد آسیب دیدن است.

متخصص ارتوپدی در خصوص برنامه‌ریزی حرکات اظهار داشت: برنامه‌ریزی به این منظور است که فعالیت‌های بدنی همانند کارهای دیگر برنامه‌ریزی شده باشد، برای تقویت عضلات غضروف به طور مستمر و به تدریج فشار وارد به عضلات را افزایش دهیم و آن موقع است که عضلات غضروف تقویت می‌شوند و از وارد کردن بار بیش از حد به غضروف مفصلی اجتناب شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ باید در انجام فعالیت‌ها که خستگی را احساس کردیم، خیلی بیش از این زمان فعالیت مورد نظر را ادامه ندهیم.