به گزارش پارس به نقل از نوچه در همین حین که تلاش می‌کنیم با درس گرفتن از افرادی موفق‌تر، فرهیخته‌تر و هوشمندتر از خودمان زندگی‌هایمان را بهتر کنیم و در شغل‌هایمان موفق‌تر باشیم، می‌بایست یادمان باشد که تقلید کردن همیشه به موفقیت نمی‌انجامد و باید نکات و نصایحی را به کار ببندیم که برای زندگی ما مناسب هستند. مسلماً دانستن این که یک فرد کارآفرین بسیار ثروتمند چطور توانسته به جایگاه کنونی خود برسد بسیار جالب است اما به این معنا نیست که لازم است شما هم برای موفق شدن مو به مو از او تقلید کنید.

همه‌ی ما هر روز با تعداد بیشماری از داستان‌های موفقیت، نصایح و راهکارهای ارائه شده توسط نخبگان مواجه می‌شویم که راه‌های موفقیت را پیش پایمان می‌گذارند اما لازم است همواره این نکته را به خاطر داشته باشیم که این افراد کارآفرین، هنرمند، نویسنده و دیگر افرادی که دستاوردهای چشمگیری داشته‌اند، افرادی استثنایی بوده‌اند. موفقیت ناگهانی اتفاقی بسیار نادر است و تقلید کردن از جنبه‌های مختلف زندگی یک فرد تنها به این دلیل که او فردی نخبه بوده است، موفقیت شما را تضمین نخواهد کرد. مثلاً صرف داشتن میزی نامرتب و در هم ریخته مانند میز اینشتین به موفقیت شما در کارتان کمک نخواهد کرد. بهترین راه این است که کارها و شیوه‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی در زندگی و شرایط شما موجب پیش رفتن کارتان خواهد شد.

استیو جابز (علی‌رغم تاسیس ثروتمندترین کمپانی جهان) نمونه‌ی یکی از افراد بزرگ و تاثیرگذاری است که شیوه‌هایی که در کارشان داشته‌اند چندان شایسته‌ی تقلید نیست. زندگی او می‌تواند درس‌های زیادی به ما بیاموزد اما او به بدرفتاری با کارمندان و زیردستان خود معروف است و انتقادهای رُک و گزنده‌اش موجب ایجاد ترس و  وحشت بسیاری در محیط کمپانی اپل می‌شده است. بسیاری از کارفرمایان حاضر نیستند حتی با علم به این که چنین رفتاری می‌تواند موجب افزایش بازدهی کارکنان شود این شیوه را اتخاذ کنند چرا که مفید بودن این شیوه برای استیو جابز دلیل بر صحیح و خوب بودن آن نیست.

بهترین راه برای الگو گرفتن از افراد موفق این است که آن دسته از راهکارها که می‌توانند با وضعیت و شرایط ما تطبیق داده شوند را انتخاب کرده و تنها به این دلیل که فردی در عرصه‌ی فعالیت‌های خود موفق بوده، تمام کارهای عجیب و غریبش را مو به مو تکرار نکنیم چرا که آن‌چه در موقعیت آن‌ها مفید بوده ممکن است در زمان و مکانی که ما در آن قرار داریم کاملاً بی‌فایده و حتی مضر باشد.