به گزارش پارس به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار در نشست با سازمان‌های مردم نهاد که امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه اتاق فکر محیط زیست به منظور رفع مشکلات و نیازهای زیستی ایجاد می‌شوند، اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد به‌دلیل ارتباط مستقیم با مردم و دانشگاهیان با نگاه علمی، پژوهشی و کارشناسانه می‌توانند در رفع معضلات زیستی موثر باشند.


رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه از نامگذاری استان کرمانشاه به‌عنوان استان دوستدار محیط زیست حمایت می‌شوند، بیان کرد: همدلی و همزبانی مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای ارتقا سطح عمومی در تمامی زمینه‌ها و بهبود شاخص‌های زیست محیطی همچون آب، خاک، مدیریت پسماندها و منابع مالی و اصلاح روش‌های حفاظت از منابع طبیعی و آبی ضروری است.

ابتکار با اشاره به اعتقاد دولت برای مداخله فعال سازمان‌های مردم نهاد در عرصه سیاست‌گذاری گفت: با اصلاح مصوبه شورای سیاست‌گذاری استان‌ها که به‌زودی ابلاغ می‌شود سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی استان‌ها حضور فعال خواهند داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت همکاری و همدلی میان سازمان‌های مردم نهاد بیان کرد: اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها در جامعه امری طبیعی است اما همکاری اندیشمندان و فعالان با وجود اختلافات از فنون و الزامات مدنی شدن و فرآیند مردم‌سالاری دینی است.

ابتکار با بیان اینکه نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت هدیه‌ای برای مردم است، خاطرنشان کرد: همکاری، همدلی و همزبانی در جامعه نیازمند یک تلاش همگانی است و برای پیشرفت کشور در حوزه صنعت و محیط زیست و پیشرفت اقتصاد در کنار حفظ محیط زیست از ضروریات است.

معاون رئیس‌جمهور از پیشنهاد ساخت پارک صلح در مرزهای مشترک ایران و عراق در استان کرمانشاه خبرداد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ابتدای آغاز کار تاکنون با حساسیت و تغییر رویکرد در تمامی زمینه‌ها به ویژه مسائل محیط زیست گام برداشته است، گفت: اقدامات این دولت از جمله موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حمایت و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نشان دهنده پایبندی آن به شعارهای خود است.

ابتکار با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در سایر زمینه‌ها از جمله مسائل اقتصادی، کاهش تورم و برای حصول اهداف نهایی گام‌های موثری برداشته است، افزود: از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید فضا برای گفت‌و‌گوهای اجتماعی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد از موارد مورد توجه دولت است، بیان کرد: دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد که سازمان‌های مردم نهاد در سیاستگذاری‌ها نقش کلیدی دارند و تلاش می‌شود از آن‌ها در سطح برنامه‌ریزی‌های محلی و منطقه‌ای در کنار مشارکت مردمی و با نگاه تخصصی استفاده شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: فعالیت سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با شکار بسیار قابل تقدیر است و شماره 1540 برای اعلام جرائم زیست محیطی در سراسر کشور اعلام شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست نیازمند تغییر الگوهای رفتاری مردم، اصلاح آن‌ها و آموزش و آگاهی آن‌ها است، بیان کرد: بهره‌وری پایین کشاورزان در حال حاضر تنها با اقدامات فرهنگی، اجتماعی، مطالعاتی و با استفاده از ظرفیت‌های استانی امکان‌پذیر است.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری در هفدهم اسفند ماه سال گذشته در زمینه محیط زیست اشاره و عنوان کرد: بیانات مقام معظم رهبری خط مشی کلان کشور را در زمینه محیط زیست به صورت علمی مشخص کردند و امید داریم این خط مشی‌ها در سطح استانی و ملی و در شاخص‌های مختلف زیست محیطی تحقق یابد.