به گزارش پارس به نقل از ایسنا،دکتر سیامک فرخ‌فورقانی، سوختگی را سومین عامل مرگ غیرمنتظره دانست و گفت: در کشور ما اولین رده مرگ غیرمنتظره تصادفات و بعد از آن موادمخدر و سومین آن نیز سوختگی است، اما توجه به سوختگی عملا در رده سوم و حتی در رده سی‌ام هم نیست.
 
وی افزود: سوختگی یک اتفاق نیست که در زندگی یک فرد ایجاد می‌شود، بلکه یک فاجعه است با توجه به اینکه این موضوع در سطوح اجتماعی و اقتصادی پایین جامعه ایجاد شده و باعث سقوط این خانواده‌ها به سطوح پایین‌تر اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.
 
فرقانی با بیان اینکه مردم ما هم بیشتر می‌سوزند و هم به این علت می‌میرند، اظهار کرد: ما در بین کشورهای جهان سوم نیز آمار بیشتری از سوختگی داریم. به طوری که در سال دو تا سه هزار نفر دچار سوختگی می‌شوند. البته خوشبختانه سیر آن نسبت به گذشته نزولی است.
 
دبیر اجرایی چهارمین کنگره سوختگی تصریح کرد: تعداد بستری‌های سوختگی در کشور بین 25 تا 30 هزار نفر است. این در حالیست که در کشوری مانند آمریکا با توجه به جمعیت زیاد آن، این میزان 40 هزار نفر در سال است. ما در کشور سالانه دو هزار و 500 تا 3000 نفر مرگ و میر ناشی از سوختگی را داریم که این مرگ و میرها در سوختگی‌های 60 درصد به بالا رخ می‌دهند. شاید علل زیادی مانند نحوه نگهداری ما از بیماران در این امر دخیل باشد،‌ اما این در حالیست که در دنیا مرگ و میر ناشی از سوختگی در سوختگی‌های بالای 90 درصد بروز پیدا می‌کند.
 
فرقانی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم توجه بیشتری را به سمت سوختگی جلب کرده و حمایت بیشتری برای این بیماران بگیریم، اظهار کرد: در کشور به ازای هر 100 نفری که دچار سوختگی می‌شوند 10 بیمار از بین می‌روند و کسانی که زنده می‌مانند نیز دچار ناتوانی روانی و جسمانی می‌شوند. در حالیکه در دنیا از هر 100 نفر بیمار سوختگی سه نفر می‌میرند.
 
وی با اشاره به شعار کنگره مبنی بر "درمان، توانمندسازی و تطابق اجتماعی" تصریح کرد: سوختگی در کشور متولی نداشت؛ اما با تلاش همکاران ما در مرکز سوختگی، سوختگی یک متولی پیدا کرد.
 
در ادامه، دکتر فرهاد حافظی، رییس چهارمین کنگره سوختگی نیز با بیان اینکه رشته سوختگی، رشته‌ای است که در حرفه پزشکی، افراد کمی علاقه‌مند به این حوزه بوده و افراد کمی به آن وارد می‌شوند، گفت: جراحان سر و گردن، گوش و حلق و بینی و پلاستیک، این مبحث را جزو کار خود نمی‌دانند. مثلا جراحان پلاستیک فقط بینی را عمل می‌کنند و اگر سوختگی بینی را برای آنها بفرستیم، کار جراحی سوختگی را انجام نمی‌دهند.
 
وی با ابراز خرسندی از توجه پزشکان سوختگی به این کنگره گفت: 110 مقاله علمی سوختگی از سراسر کشور به کنگره فرستاده شده و جای خوشحالی دارد که در مورد این بیماری که پایین‌ترین طبقات جامعه ما درگیر آن هستند کار علمی می‌کنیم.
 
رییس چهارمین کنگره سوختگی در مورد بیمارستان سوانح سوختگی شهیدمطهری، گفت: این بیمارستان در دهه 50 به عنوان بزرگ‌ترین مرکز جراحی پلاستیک تاسیس شده، اما متاسفانه بعد از چند مدیریت، بیمارستان دیگری با عنوان بیمارستان حضرت فاطمه (س) بنیان گذاشته شد و تمام امکانات بیمارستان مطهری اعم از جراح، پزشک، پرستار، رزیدنت و... را به تاراج بردند و فقط به جراحی پلاستیک توجه کردند. خوشبختانه در سال 66 دوباره بیمارستان سوختگی احیا شد و ما در سال 70 سه گروه رزیدنت در این بیمارستان داشتیم که این موضوع را مدیون همکارانی هستیم که بیمارستانی را که به زانو افتاده بود، بلند کردیم و دوباره این مرکز کار خود را شروع کرد.
 
حافظی همچنین اظهار کرد: از اقصی نقاط کشور با انجام کارهای تحقیقاتی و درمانی خوبی در این کنگره جمع شدند و امیدواریم بتوانیم به بیماران سوختگی کمک کنیم تا از چنگ سوختگی و مشکلات اجتماعی آن نجات یابند.