به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حبیب حسینقلی زاده با اعلام این خبر گفت: متاسفانه به دنبال برودت هوا تبریز، در چند روز گذشته، ۴ مورد گاز گرفتگی در شهر تبریز در روز ۲۳ بهمن، صورت گرفته بود که با اطلاع به موقع و اعزام به موقع تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی، اهالی این خانواده‌ها از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

وی با بیان اینکه هوشیاری به موقع باعث شده بود که پنجره‌ها را به موقع باز کنند گفت: با تشخیص تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی از وضعیت عمومی یک خانواده، قرار شد، جهت بررسی و مراقبت بیشتر در مرکز درمانی امام رضا تحت مراقبت قرار بگیرند.

حسینقلی زاده مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها عنوان کرد و افزود: تماس طولانی مدت با این گاز به ویژه در کودکان می‌تواند باعث بروز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان سردرد، گیجی و خواب آلودگی را از علائم تماس طولانی با گاز مونوکسیدکربن دانست و گفت: افراد در تماس طولانی با منوکسیدکربن، دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شوند و تماس با مقادیر بالای co می‌تواند سبب کاهش هوشیاری و مرگ شود.

وی با بیان اینکه منوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می‌شود گفت: در هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها الزامی است.