به گزارش پارس به نقل از فارس، در همایش بررسی راهکارهای اجرایی سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی رهبر انقلاب از نخستین دستگاه ایرانی آب شیرین‌کن در پژوهشگاه شاخص‌پژوه رونمایی شد این دستگاه قابلیت جذب طبیعی سدیم در فیلترهای خود را دارد.

اگر چه عربستان و استرلیا هم دو سال پیش مدعی ساخت این دستگاه شدند ولی پژوهش برای ساخت و تحقق این اختراع از شش سال قبل در پژوهشگاه شاخص‌پژوه صورت گرفته است.

این دستگاه به همت دو دانشجوی دوره دکترای پژوهش‌محور پژوهشگاه شاخص‌پژوه به نام‌های صبا بهداد و لیلا گرجی با شش سال تحقیق و پژوهش زیر نظر اساتیدی همچون نبی بید‌هندی و دیگران اختراع شده که با داشتن یک حباب بزرگ شفاف و فیلترهای بومی جذب کامل سدیم آب شور قادر خواهد بود، آب دریا و برخی پساب‌ها را تصفیه کند.

اجرای طرح بام سبز با این اختراع در پشت بام‌های اصفهان

محقق این طرح اذعان کرد با این اختراع طرح ایجاد بام سبز اصفهان و فضای سبز در پشت‌بام‌ها با استفاده از آب پساب ظرف‌شویی محقق می‌شود و اگرچه اصفهان در خشک‌سالی است ولی بام‌های کاشانه‌ها و برج‌ها در اصفهان سبز خواهد شد.

به گزارش فارس، وی اذعان کرد: به‌زودی سه مقاله جدید بین‌المللی درباره ساخت ۳ پالایه جدید ایرانی جذب سدیم منتشر می‌شود و این فیلتر‌ها مزیتی نسبت به فیلترهای نانو دارند که ذرات را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.