پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حامد مظفري- اولين اظهارنظر رسمي محمد سرافراز كه در مراسم معارفه‌اش به عنوان مدير تازه رسانه ملي بيان شد، سه نكته كاملاً مهم داشت؛ نكاتي كه نشان مي‌داد سابقه فعاليت بلندمدت در بخش‌هاي مختلف رسانه ملي، شرايط آشنايي نسبي وي با حوزه‌اي كه مسئوليت تمام و كمالش در اختيار وي گذاشته شده برايش ايجاد كرده است.
تجربه بالاي سرافراز در راه‌اندازي يا مديريت شبكه‌هايي چون پرس. تي. وي، آي‌فيلم، العالم و هيسپان اين شانس را براي او ايجاد كرد كه خيلي خوب هم با مختصات كار در رسانه ملي آشنا شود و هم از ملزومات جلب مخاطب نه فقط در ايران كه در كشورهاي ديگر آگاهي يابد.

اول - علاقه به استفاده از نخبگان
اولين نكته قابل تأمل در صحبت‌هاي سرافراز علاقه‌اي بود كه وي در به كارگيري نخبگان نشان داد. سرافراز در ابتداي گفته‌هايش با تأكيد بر اينكه راه برون‌رفت از مشكلات پيش روي رسانه ملي تشكيل اتاق فكري منتج از‌ نخبگان است به صراحت بر اين امر تأكيد كرد كه اگر نخبه‌گرايي شكل نگيرد هيچ رسانه‌اي به سرمنزل مقصود نخواهد رسيد. اهميت اين بخش از گفته‌هاي سرافراز از آن جهت است كه اين روزها بسياري از رسانه‌هاي معتبر دنيا به واسطه جذب نخبه‌هاي حوزه كاري خويش و تشكيل اتاق‌هاي فكر و مشاوره است كه برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت براي خويش مي‌ريزند.

دوم - تمركز بر كيفيت گرايي و چابك‌سازي سازمان
دومين نكته تأكيد سرافراز بر كيفيت‌گرايي بود؛ صد البته كه اين مدير تازه بر توسعه كمي هم به عنوان پارامتري لازم اشاره كرد اما توسعه كيفي را ارجح دانست و كيفيت‌گرايي را ملاكي دانست براي تخصصي نگاه كردن به حوزه‌هاي مختلف رسانه. كيفيت‌گرايي مدنظر سرافراز اگر با بالا بردن بار كيفي همين 23 شبكه تلويزيوني و 20 شبكه راديويي ملي كه فعلاً در اختيارمان است، صورت گيرد يقيناً روزهاي بهتري در انتظار اين رسانه است. همچنين تأكيد سرافراز بر يكي از مباحث مهم امروز صدا و سيما يعني بحث نيروي انساني، كارآمد‌سازي و چابك‌سازي صدا وسيما نشان‌دهنده تغييرات جدي و بنيادي در اين سازمان عريض و طويل خواهد بود.

سوم - تبديل شدن به رسانه‌اي اسلامي در مقياس جهاني
سومين و شايد مهم‌ترين نكته سخنان سرافراز هم جايي بود كه اسلامي شدن در مقياس جهاني رسانه ملي را هدفي دانست كه بايد در رسيدن به آن بيش از اينها تلاش كرد. اينكه محمد سرافراز به خوبي مي‌داند كه در رقابت با رسانه‌هاي جهاني و حتي منطقه‌اي بايد با تمركز بر ويژگي‌هاي اخلاق‌گرايانه‌اي كه رسانه‌اي اسلامي- ايراني از آن برخوردار است، پيش برويم در درازمدت به شدت به كار خواهد آمد.

رسانه ملي ما مي‌تواند حرف‌هاي بسياري براي گفتن داشته باشد به خصوص در سطح كشورهاي منطقه؛ حرف‌هايي نه فقط براي سرگرم‌سازي كه براي ارائه راهبرد به مخاطبان هم‌مسلك در جهت بيرون آمدن از معضلات مختلف سياسي- اجتماعي. در راستاي تحقق مثلث «نخبه‌گرايي- افزودن بر كيفيت- اسلامي شدن در مقياس جهاني» بيش و پيش از هر چيز بايد ايمان بياوريم به استفاده از نيروهاي جوان و در عين حال مستعدي كه در اين سي و چند سال در داخل كشور پرورش يافته و بالا آمده‌اند؛ نيروهايي كه در سال‌هاي اخير به واسطه كم‌تجربه بودن به بازي گرفته نشدند اما به شدت صاحب ايده هستند و بدايعي كه مي‌آفرينند خواهد توانست به كمك رسانه ملي بيايد. صد البته كه طي اين مسير بزرگ‌ترهايي كه استخوان خردكرده رسانه هستند نيز بايد بي‌حب و بغض به جوان‌ترها فضاي پيشروي بدهند. شك نكنيد كه همكاري پاياپاي كاركشته‌هاي مجرب و جوانان خلاق خواهد توانست رسانه ملي را بسيار بيشتر از اينها مطرح كند.