به نظر می آید "دروغگویی آشکار" ریحانه جباری در همه مدت تحقیق، به جای همکاری، و با عمد " به انحراف کشاندن دادگاه" همچنین، افزون بر این جو ایجاد شده سنگین و یک طرفه توسط فعالان حقوق بشری و رسانه ها و مردم کم اطلاع از اصل ماجرا و به دنبالش جلو دادن موضوع به شکل "متجاوز گر" بودن مقتول به منظور ساختن چهره ای زشت دربرابر چهره ای مظلوم (از قاتل) همگی دست به دست هم داده تا احتمال رضایت و بخشودگی را در سرنوشت این پرونده به غیرممکن برساند. برای خانواده اش صبر آرزو می کنیم، همان طور که برای خانواده سربندی.

اما از خاطرمان نرود، ما مردم هم در بزرگ نمایی احمقانه یک اتفاق که به وضوح به ضرر ریحانه تمام شد نقش بزرگی داشتیم. ما مردمی که به جای همدردی عاقلانه با خانواده مقتول یا زود قضاوت نکردن بدون اطلاع داشتن از مفاد پرونده، تنها قصد داشتیم پرونده یک قتل را تبدیل به موضوعی سیاسی یا ضد انسانی کنیم با پایانی دراماتیک. عدالت اجرا شد، اما روسیاهی ماند به روی آن هایی که با دوستی خاله خرسه شان با آن دخترک، کینه را در خانواده سربندی پرورش دادند.

منتخب برخی موارد که ادعاهای ریحانه را تکذیب میکند:

- ساکنان مجتمع محل ارتکاب جنایت اظهار داشته‌اند که با شنیدن سر و صدا، بیرون آمده و مشاهده کرده‌اند مقتول در حالی که زخمی و خون‌آلود بوده، با فریاد «دزد دزد» از طبقه پنجم به پایین آمده و در جلوی واحد طبقه‌ی سوم بیهوش می‌شود. این در حالی است که در صورت صحت ادعای قاتل مبنی تجاوز، موجبی برای فرار وی نبوده و خود نامبرده می‌بایست با ایجاد سر و صدا، همسایگان را آگاه می‌کرده و با حضور آن‌ها احساس امنیت می‌نموده است.

- درب آپارتمان از نظر قفل فاقد تخریب بوده و این امر نشان می‌دهد که قصد تجاوزی در میان نبوده است. متهم در خصوص بسته بودن درب و عدم امکان فرار می‌گوید: «در ابتدای ورود درب را باز گذاشتم. ولی او بعد از آمدن به سمت من درب را بست، اما قفل نکرد».

- متهمه اقرار نموده برای قتل از پیش کارد تهیه کرده بود. هم‌چنین فروشنده‌ی کارد ضمن مواجهه‌ی حضوری با جباری، او را شناسایی کرده بود.

- ادعای ریحانه جباری در خصوص فردی به نام شیخی به عنوان شریک جرم، به هیچ وجه اثبات نشده و در مرحله‌ای نیز توسط محکوم انکار گردیده و گفته که برای انحراف پرونده چنین حرفی زده! اما با فرض صحت موضوع ، وی نقش نامبرده را صرفاً حضور در محل جنایت اعلام کرده و به صراحت ارتکاب قتل به تنهایی از ناحیه‌ی خود را پذیرفته است.