به گزارش پارس ؛ کامران باقری لنکرانی در گفتگو با«نسیم»، افزود: وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت قدم های محکمی را برای کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های درمان برداشته است که امیدواریم با اقدام با اصلاحاتی تبدیل به کاری ماندگار و پایدار در کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه صرف تمامی هزینه ها در بحث درمان و کم توجهی به بحث پیشگیری به هیچ وجه عالمانه نیست، گفت: الگوی بیماری ها تغییر کرده و و در عین افزایش بیماری های غیر واگیر، در خصوص بیماری های واگیر نیز با خطرات جدی مواجه هستیم؛ چرا که روش های انتقال برخی بیماری های واگیر دار نیز تغییر کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ما باید متناسب با تغییر روش های انتقال بیماری ها برنامه های پیشگیری خود را متحول کنیم.

لنکرانی در خصوص بسته های بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت گفت: بسته بهداشت طرح تحول سلامت تا عملیاتی شدن هنوز فاصله زیادی دارد و باید در اجرا و اصلاح این برنامه از نظرات افراد فعال در سیستم شبکه استفاده شود.

وی تاکید کرد: شبکه بهداشتی در شهرها بدون توجه به نقش بخش خصوصی و شبکه پزشکان عمومی موجود امکان پذیر نیست و باید نقش آنها به درستی دیده شود و این شبکه نباید به عنوان رقیب بخش خصوصی در شهرها تبدیل شود بلکه باید مکمل هم باشند تا بتوانیم به سمت ارتقای کیفیت شبکه موجود غیر سازماندهی شده پزشکان عمومی حرکت کنیم.

به گفته وزیر بهداشت دولت نهم در حال حاضر 30 هزار پزشک عمومی در بخش مهمی از شهرها در حال ارائه خدمت هستند که باید این ظرفیت را با برنامه ریزی های دقیق به سمت خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت سوق دهیم و نقش مهمتری را در مسیر ارجاع برای درمان برای آنها قائل شویم.

لنکرانی تصریح کرد: ایجاد ساختار جدید در حوزه بهداشت بدون توجه به ساختار موجود سازماندهی نشده تنها باعث ایجاد رقابت می شود و از پیشرفت و موفقیت کار جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: ما نباید به صورت کلیشه ای به بحث بهداشت توجه کنیم بلکه باید از امکانات موجود بهترین استفاده را ببریم، در زمان ایجاد شبکه روستایی تعداد افراد با تحصیلات دیپلم در روستاها بسیار اندک بود و وزارت بهداشت با درک این شرایط و با کمک هیئت امناهای مردمی بهورزان خود را از بهترین نیروهای موجود انتخاب و تربیت کرد و در سیستم شبکه قرار داد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در شهرها نیز باید از این محتوای سیستم شبکه روستایی استفاده کنیم، این محتوا امروز در شهرها الزاما داشتن بهورز شهری نیست بلکه باید از شرایط موجود که همان پزشکان عمومی هستند بهترین بهره را ببریم.

لنکرانی افزود: در شهرها یکی از بهترین ظرفیت ها شبکه سازماندهی نشده پزشکان عمومی است که باید به آن ارزش و بها داده و اختیارات آنها را افزایش دهیم  و نقش صنفی بالاتری را برای آنها قائل باشیم و این پزشکان خیلی بهتر می توانند در این زمینه کمک کننده باشند.