سیروس مقدم خود درباره سریال جدید اش میگوید این سریال از«تا ثریا» هم زنانه‌تر است و فضای اجتماعی اقتصادی دارد. محور قصه زنی است که اقتصاد یک خانواده را می‌چرخاند. در ادامه ناملایماتی سراغ او می‌آید که فکر نمی کنم هیچ کسی دوست داشته باشد جای او قرار بگیرد ولی این شخصیت از این مسأله نیز عبور می کند آنهم به این دلیل که پای او بر روی زمین و دارای اعتقادات قوی است.  

"مدینه" به امید بیشتر زندگیش را ادامه می دهد و تک تک اعضای خانوده را که دارای تشویش شده اند را به راه درست هدایت و به رستگاری می رساند. این موضوعی است که در سریال های خود به آن نیاز داریم. در واقع ثریا و مدنیه دو زن قصه سیروس مقدم هستند که هر کدام در نسبت با مساله ربا دو نوع مواجهه دارند. اگرچه هر دو زن باورهای مذهبی و اعتقادی دارند اما در اینجا مدنیه به واسطه قدرت و ظرفیت ایمانی بیشتر راحت تراز بحران های پیش آمده عبور کرده و کمتر بر سرایمان خویش می لرزد.

یکی از ویژگی های همیشگی سعید نعمت االله که از زیر هشت تا همین مدنیه قابل ردیابی است دو قطبی کردن شخصیت و داشتن قهرمان و ضد قهرمان درکنار هم است که به ویژه از طریق خلق دیالوگ های تاثیر گذاراین فاصله و هماوردی را با جذابیت و کششی دراماتیکی رنگ امیزی کرده و به جدالی اخلاقی بدل میکند. اساسا همکاری سیروس مقدم و سعید نعمت الله به روایت قصه های در ساحت زندگی منجر می شود که جدالی اخلاقی را رقم می زنداین جدال گاه به جهاد با نفس و جدال با خویش همراه میشود و گاه به جدال با بدمن و ضد قهرمانی که نماینده تفکراهریمنی بوده و البته چندان هم انتزاعی نیست. اما این چنین مردمی بودیم. فطرت پاک و ذات نیک موجب می شود تا بعد ازهر اشتباه و گناه به وجدان خویش برگردیم و از بیراهه به خط مستقیم رجعت کنیم. سریال مدینه تذکر و تلنگری است به آنچه بوده ایم و اینک فراموش کرده ایم. ربا صرفا یک گناه مالی / اقتصادی نیست بلکه درعقبه خود مجموعه ای از گناهان دیگر را پرورش می دهد. پشت ربا، ریایی خوابیده که پشت آن به دروغ وصل می شود و گاه شبکه و زنجیره ای از معصیت را می بافد که چنان ادمی را در دام خود گرفتار می کند که رهایی از آن به آسانی ممکن نیست.

کسانی که به این مجموعه انتقاد تند می کنند که تکراری و کلیشه ای است رسالت رسانه ملی را در قبال اخلاق اجتماعی چه می دانند؟ مدینه دعوت مخاطب به تامل و تلنگر خویش است تا کمی به چگونه بودن و شدن خویش بیاندیشد و فضیلت های زیست اخلاقی را فراموش نکند. اینکه می توان در دل همه دشواری ها و موانع انسان بودن باز هم انسان بود.

سيروس مقدم درمدينه بهمراه سعید نعمت الله و تهیه کنندگی زینب تقوایی و تصویر برداری جذاب  امیرمعقولی بازهم نشان داده که مي تواند بازي هاي منحصر به فردي از بازيگرانش بگيرد، دکوپاژ هاي متفاوت و خلاقانه  روکند و خلاصه يک سريال با جذابيت هاي خاص مقدمي بسازد، اما چرا مدينه نمي تواند توقع ها و انتظارها را برآورده کند؟ در مارتن سريال هاي ماه رمضاني تلويزيون.آنجا که همه ، تمام تلاششان را مي کنند تا بيشترو بهتر ديده شوند.عرصه اي که چون شرايط پخش دران کم وبيش يکسان است ناخودآگاه به ميداني براي رقابت تبديل مي شود. تا هرکسي عيارش را نشان دهد و ثابت کند چند مرده حلاج است.درچنين ميداني  همه توقع دارندکارجديد سیروس مقدم نه تنها يک سرو گردن از سريال هاي ماه رمضاني ديگر شبکه ها بالاتر باشد بلکه از پايتخت و ثريا و چک برگشتي وزير هشت و ...هم جذاب تر وبهتر باشد. آن وقت ديگر بازي هاي منحصر به فرد بازيگران ، دکوپاژهاي خلاقانه،تصوير برداري کم نقص ،طراحي صحنه کارآمد، تدوين متفاوت و روايت غير خطي برخي صحنه ها کسي را راضي نمي کند.ديگر تعليق وروابط پيچيده حاکم بر اثر هم چنگي به دل نمي زند. حتي پيام هاي اخلاقي و محتواي قابل توجه سريال هم تحسين کسي را برنمي انگيزد.مي دانيد چرا؟ چون اين سريال مدينه به نکته مهمی در دین اسلام می پردازد.