به پارس به نقل از فارس ؛ علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز در جمع سفرا و نمایندگان کشورهای گروه دوبلین گفت: تصور شما از گمرک شاید فضایی مطلوب با کارکنانی یونیفورم پوشیده و دستگاه‌های کنترلی پیشرفته است اما مرز ایران با افغانستان و پاکستان بیش از ۲ هزار کیلومتر است با زمستانی سرد و تابستانی سوزان همراه با طوفان شن.

وی ادامه داد: این شرایط آب و هوایی به علاوه ساختار زیست محیطی منطقه کار مأموران را سخت و سبب تشدید تلفات شده و همین‌طور کار اختفای قاچاقچیان را آسان می‌کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این موضوع که بازار مصرف کشورهای مرفه سبب رونق گرفتن تجارت مواد مخدر می‌شود، گفت: قاچاقچیان به خاطر کسب سودهای کلان، هرنوع ریسکی را به جان می‌خرند تا اجناس خود را به مشتریان برسانند، در این میان جمهوری اسلامی هم در معرض مستقیم مواد مخدر قرار دارد و هم هزینه‌های نامحدودی را برای کنترل مرزها تقبل می‌کند.

وی ادامه داد: این هزینه‌ها صرف ساخت استحکاماتی مانند سیم خاردار، کانال، برج دیدبانی و نصب وسایل الکترونیکی شده است.

به گفته جزینی، تاکنون بیش از 3734 شهید و حدود 12 هزار جانباز از سوی جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده است.

وی مبارزه با مواد مخدر را بی‌پایان عنوان کرد و گفت: انتظار این است که دولت‌ها با هماهنگی خود و همکاری مستمر مبارزه را قوت بخشند.

آنچنان که قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، کشور ایران در معرض سونامی آمفتامین و متاآمفتامین قرار گرفته است و سال گذشته 395 آشپزخانه تولید مواد روانگردان در ایران منهدم شدند.

وی در این ارتباط گفت: انتقال روانگردان‌ها از ایران به جنوب شرق آسیا از 181 کیلوگرم در 10 ماهه سال 91 به 40 کیلوگرم در مدت زمان فعلی رسیده است به طوری که دولت تایلند رسماً از اقدامات ما تشکر کرد.

جزینی تأکید کرد: جمهوری اسلامی در کنار مسائل مبارزه، اقدامات کاهش تقاضا را نیز در برنامه خود دارد.

امروز سفیران کشورهای مینی دوبلین شامل استرالیا، اتریش، فنلاند، آلمان، مجارستان، ژاپن، نروژ، اسپانیا، سوئد و ترکیه همچنین افسر رابط ایتالیا، کنسول سفارت فرانسه، دبیر دوم سفارت هلند و دبیر اول سفارت رومانی و نیز رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد( UNODC) از مرزهای شرقی کشور بازید کردند.